Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 eller inte ?????

Produkter
(logga in för att koppla)

jacken

Aktiv medlem
Hej alla digitalexperter :)
Jag skulle behöva lite råd och hjälp av er.
Det är så att jag har nu en Minolta A1:a som jag är relativt nöjd med, förutom att jag tycker det blir lite mycket brus när man ökar iso talet. Men även att det är svårt att få ett litet skärpedjup ! ?
Jag hörde att det beror på att bildsensorn är så lite i jämförelse med vanlig film.
Så jag tittade runt lite på kameror med större bildsensor, och hittade Nikon D70.och Canon EOS 300D.
Vad tror ni mod dessa? Ger dom mindre brus ?
mindre skärpedjup?
Nikon D70 eller Canon EOS 300D eller behålla A1an ett tag till?

Ja, du kan få ett mycket kortare skärpedjup med en D70/300D och du kan använda högre iso utan större förluster i kvalitén.

Tänk att om du köper en DSLR bör du ha lite pengar över att satsa på hyffsade objektiv.

Hejsan Mikael!

Jag hade precis som du en A1:a och hade ungefär samma argument varför jag ville byta upp mig. Den höga brusnivån var ett av dom starkaste argumenten men jag blev också mer och mer sugen på att äga en RIKTIG digital systemkamera med allt vad det innebär.

Jag har inte ångrat en sekund att jag bytade upp mig till D70 även om det blev ganska smärtsamt i plånboken att sälja av sin A1:a för en spottstyver av inköpspriset bara ett halvår efter jag inhandlade den.

Jag har verkligen utvecklats som "fotograf" och äger nu ett flertal objektiv som jag är väldigt nöjd med (Micro-Nikkor 105mm, kit 18-70DX, 50mm, 70-300) samt en SB-800 blixt.

Sist men inte minst så ÄLSKAR jag den låga brusnivån på D70. Det är en dröm jämfört med Aettan. Ingen märkligt färgat obegripligt brus redan vid ISO400 eller vid långa slutartider. Med D70 är ISO1600 fullt användbart om den används rätt.

Hoppas du hittar rätt mojäng i pryl-jungeln =)

Tack Thomas och Andres

och Tack Dennis !!

Det var Kul att få lite råd från någon som, liksom jag använt Aettan också.

Hur är det med Gluggen ( se där, nu börjar man komma in i snacket) :)
ja jag menar kameran säljs ofta med objektivet AF 28-80 tror jag de var.
Är det ett bra objektiv ? eller ska man köpa enbart kamera huset?
Hur är det med macro ?
Använder man Close-up linser på AF28-80 , eller blir det att köpa ett macro objektiv också?
Man vill ju kunna fota i macro lika bra som med Aettan.
Är 28-80 pluggen i skälva verket .42-120 ? (28-80*1,5) ?
och kan man använda gamla pluggar från Nikons systemkamrer?
och i så fall vad ska man tänka på då?

Jag har nyligen skaffat mig en D70. Det var inte länge sedan jag tittade på A1 och A2.
Kameran säljs som enbart hus och i två kitvarianter, den vanliga är nog med 18-70DX ED och så en med 28-80G objektivet.
28-80G är nog inget att satsa på. Jag fick det tillsammans med min F75 och det är nog bland det plastigaste jag hållt i. 18-70DX ED är betydligt bättre, tillochmed riktigt bra. Dessutom behöver du ned åt 18mm för att få hyfsad vidvinkeleffekt med D70. (18 x 1,5 = 27)

Angående macro är det nog bästa att köpa till ett set mellanringar (ca 1400 på cyberphoto.se), för att kunna lägga focus så nära linsen som möjligt.

Du kan använda alla F-mount objektiv men autofokus och ljusmätning fungerar endast med objektiv med inbyggd CPU, dvs. de flesta Af-objektiv. Och så blir ju brännvidden 1,5 gånger längre.

Det kan väl vara värt att påpeka att 18-70:n inte är nån jättehöjdare med mellanringar dock. Visst, man kan komma LITE närmare, men man kan bara använda området runt 60-70mm och man får nästan trycka frontlinsen mot motivet.

Om man inte bill lägga ut hur mycket pengar som helst så kan man ju köpa 18-70-kitet (som jag helt klart skulle rekommendera) och komplettera med en Sigma 70-300/4-5.6 APO II Super Macro. Då täcker man ju in hela det område som man har med A1:an och man får hyfsade makromöjligheter med "fuskmakrot" på sigmat, även om det blir lite mer svårtjobbat eftersom makromöjligheten bara finns mellan 200 och 300mm.

Annars funkar 50/1.8 bra med mellanringar om man inte behöver så mycket arbetsavstånd.

Tack alla för tips hjälp och råd

Nu har jag fått lite mer kött på benen tror jag.
Man blir mer och mer sugen på en D70 
Men får man besvära om ytterligare en dum fråga kanske?

om man nu har äldre objektiv utan AF
Är det inte så att man bara får ställa in fokus manuellt då?
Eller är det ett måste att ha objektiv med AF?
Det finns även en massa begagnade objektiv till Nikon systen kameror

Med de äldre objektiven utan CPU (dvs de utan AF (iaf i stort sett)) får du varken AF (naturligtvis) eller ljusmätning med D70:n. Så man får exponera på känsla, använda extern ljusmätare eller titta på histogrammet efteråt istället.
Det finns dock rätt gott om begagnade AF-objektiv, även om de inte är lika billiga som de ännu äldre utan AF.

Köp en Nikon D1 i stället.
En bra sån får du för runt 4000kr

-snabbare Autofokus
-Riktigt vertikalgrepp som D70 aldrig kommer i närheten av. I övrigt mycket greppvänlig, samt suverän ergonomi.

-Kommer knappast uppstå sprickor i skalet eller andra skador om du skulle råka tappa den.

-Ger ett seriösare intryck (T.ex. lättare att fota folk på stan, eller att bli insläppt.) Kameran ger kort och gott ett proffsigare intryck.

-2.7 Megapixlar räcker gott i de flesty fall.

-Lätt att lära sig. (T.o.m. för mig som aldrig hållt i en Nikon tidigare och som kommer direkt från en helmanuell gammal Minolta. Har inte haft någon kamera däremellan).

Jag köpte min D1,a + nytt AF-50mm F 1:1.8D för några dagar sen & har redan hunnit fota en hel del med den.
Jag ångrar inte en ett ögonblick att jag valde D1 framför D70.

Det är en mycket bra introduktion för proffsfotografering.

Det är knappast någon slump att pressfotografer än idag använder den här kameran eller uppföljaren D1H.

Senast ändrad:
schaki skrev:
-Ger ett seriösare intryck (T.ex. lättare att fota folk på stan, eller att bli insläppt.) Kameran ger kort och gott ett proffsigare intryck.

Här skulle jag inte riktigt hålla med. Dels är en större och "proffsigare" kamera med iögonfallande och man hinner inte komma i närheten av "folk" innan de noterat att det kommer en fotograf. Inget för candids på stan alltså.
Jag har åxå läst historier om de som blivit hindrade från att fotografera på evenemang för att "professionella" kameror inte är tillåtna. De har alltså fått stoppa ner sin kamera medan "vanligt folk" har kunnat fortsätta fota med kompaktkameror och mobiltelefoner.
Detta givetvis pga "viktiga" vakter såklart, men det ändrar ju inte faktum.

Sen kan man ju väga andra för och nackdelar mot varandra såklart...

*suckar djupt*

Proffsigare intryck?
HALLÅ!!! Går du ut på stan och skryter med din kamera?

I alla de tider jag fotograferat från stunt, explosioner, dokument mm mm har målet alltid varit att vara "osynlig"

D70 köpte jag med kittet 18 gluggen, och är inte missnöjd med den. Fotat 1000 tals med bilder, levererat protfolion till folk, fotat mängder och tjänat ihop kameran för läääänge sen.

Att påstå i överhuvudtaget att kameran skall se proffsig ut...är oproffesionelt.
In kommer man alltid...och du får inte bättre bilder med en kamera som kostar mer pengar.
Fotografier tas med kunskap och känsla inte med "profslook"...

Stackars sate...tsk tsk

Man kan va diskret ändå.

Du tycks inte ha så stor koll du...Vet du vad en fin D1a kostar begagnad?. skulle inte tro det nej.

Med tanke på vad för slags fotografering du påstår dig syssla med borde du valt D2H.

Den är bättre lämpad för stunts eftersom den har vertikalgrepp, snabbare AF/slutare och större buffert än D70.

schaki skrev:
Köp en Nikon D1 i stället.
En bra sån får du för runt 4000kr

-snabbare Autofokus
-Riktigt vertikalgrepp som D70 aldrig kommer i närheten av. I övrigt mycket greppvänlig, samt suverän ergonomi.

-Kommer knappast uppstå sprickor i skalet eller andra skador om du skulle råka tappa den.

Okey!?
Nu är det väl så att jag inte tänkt kasta kameran i väggen,
och det är väl så att om man nu bara skulle köpa saker som pallar ett fall på ca: 1.60cm
får man nog undvika många vardagliga ting.

och att köpa en kamera bara för att göra ett seriöst intryck, har jag nog aldrig ens tänkt på !?

Det är så att när jag är ute och fotar, är jag ute i naturen. Och jag skulle bli förvånad, om jag inte blev insläppt i bland snåren om jag nu skulle köpa "fel" kamera:)

Nej jag skulle gärna köpa en D1:a men läste att den har ganska mycket brus vid höga ISO tal.!?

Jag har nu en Minolta A1:a som är känd för att ha mycket brus vid långa slutartider/höga ISO tal
Annars är jag hel nöjd.

Det är där för jag nu söker en kamera som man kan ta fina nattbilder med, men även en kamera med större bildcensor för att få ett mindre skärpedjup.
Har nu även läst lite om Minoltas D7D, men å andra sidan är ju priset på en Canon 300D inte så farligt.

En kluven amatörfotograf, ute i skogen. Men med ett seriöst intryck .

Hej Mikael!
Om du inte har bråttom att köpa kameran, vänta då en månad för att se vad som släpps på PMA-mässan, Kommer det tex en Nikon D50 till ett lägre pris än vad D70 kostar idag så kan du ju välja mellan att köpa den nya kameran eller den gamla D70, som säkert kommer att säljas ut under våren.
mvh Mattias

D1 har hög brus...

Ang. foto i stunt...
Jo jag vet vad jag pratar om, mycket väl!
D70, har fungerat bra där med...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar