Annons

Nikon D70 eller Coolpix 8400/8800

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasD

Medlem
Hej!

Funderar på två kameror enligt rubrik på inlägget.
Är en ren amatör som tidigare haft Canon Ixus 400.
Vill nu ha en kamera som ger bättre bilder inomhus.
Har som förstahandsval haft Coolpix 8800 men då D70 kommit ner i pris så kanske den är ett bättre val efterssom ccd plattan är större på denna.

Vill ha synpunkter pfrån någon mer erfaren person i ämnet.

Mvh
Thomas

D70, utan tvekan, du kan använda betydligt högre ISO och ändå ha mindre brus...dessutom är D70 en låååångt mycket snabbare kamera med närmast obegränsade möjligheter till utbyggnad av systemet.

Hej!

Angående D70.
Hur stor skillnad är det på Sigma 18-50 resp. Nikon 18-70.
Är det värt att lägga extra pengar på Nikons objektiv.
En annan fråga är för porträttfoto så brukar man prata om exempelvis Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di.
Vad är det för skillnad på sådant makroobjektiv kontra exempelvis Nikon 18-70?

Mvh
Thomas

Sigma 18-50/2.8 ska vara riktigt bra, den ljussvagare (billigare) sigma 18-50/3.5-5.6 DC ska vara sämre än nikons 18-70.

Personligen hade jag köpt sigmas 18-50/2.8 då jag uppskattar ljusstarka objektiv.

Skillnaden mellan ett äkta macroobjektiv som tamron 90 är att den ger avbildningsskalan 1:1, du får inte alls den förstoringen med 18-70.

Nikon CP 8800 verkar vara en kompetent kamera men jag hade utan tvekan valt D70'n. Om du skall ha ett bra startpaket så borde huset och en Nikkor AF 50/1.8 vara en klockren start om du inte vill lägga lite pengar på Nikon's kitoptik.

Sedan är det som Kim Wallung säger - utbyggnadsmöjligheterna är oändliga.

andreasc89 skrev:
Välj en Canon EOS 300d istället, billigare än D70 och bättre.
På Cyberphoto kostar D70 8895:- och 300D 8843:-. Det skiljer 52 kronor, så mycket billigare är den inte.
Vad är det som gör Canon 300D bättre?

D70 eller 300D kan du läsa allt om på VS forum.
Har D70 och älskar den. Det kommer du också göra. Vad mer kan jag säga.

/AnWi

kör canon själv, men i valet mellan D70 och 300D hade jag valt D70 och sen lagt krutet på objektiv.

ThomasD skrev:
Hur stor skillnad är det på Sigma 18-50 resp. Nikon 18-70.Är det värt att lägga extra pengar på Nikons objektiv.

Sigmas 18-50/3.5-5.6 är väl inte något vidare. Inte alls lika skarp som Nikons 18-70. Det vittnar många om. 18-70:n är dessutom ljusstarkare på längsta brännvidd, som dessutom är längre än Sigman, vilket gör den mer allround.
Av dessa två skulle jag välja 18-70:n vilken dag som helst.

Sigma har ju även en 18-50/2.8 som Kim nämner som skulle kunna vara intressant, fast den kostar ju nästan 5000kr mot 2500kr för Nikons 18-70 om man köper den i kitet.

En sak som jag inte gillade med Canon 300D var att den bara hade en ratt och att ställa bländare och slutare krävde en knapptryckning och att man använde samma finger för att ställa detta.

Jag är van att ställa bländare och slutare med olika fingrar och även att navigera sub inställningar med en annan knapp.

På D70 ser det ut som man har två rullknappar med olika funktion och det verkar de DF70 en bätte funktionalitet vid manuell fotofrafering.

På de bilder jag har tittat på verkar det som Nikon har en lite högre brus nivå än Canon 300D (på ISO 100) men att Nikon D70 ger bättre färger peroende på att de lagt in bättre paletter.

Men det är inget fel på någon av dessa kameror och båda verkar producerar mycket bra bilder. Men jag har lagt mitt sikte på en D70 nu, innan låg det på Canon 300D men det var knapparna som avgjorde det för mig samt att displayen verkar tydligare.

Jag har även hört att Nikons USB 2 har USB 1.1 hastighet. Men de som använder kortläsare eller är som mig och inte riktigt lägger vikt på detta är inte detta nått som skall avgöra; om det nu stämmer.

Man får även med att litet praktiskt skydd för LCDn till Nikon. Detta är den vinnande faktorn. För som alla vet, "det rattmuffen som gör bilen".

Hej!

Tack för alla tips och råd!

Har nu bestämt mig för följande till att börja med:

Nikon D70 + Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G-optik
Nikon AF 50/1,8D
Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di

Att komplettera med blir säkerligen blixt.

Mvh
Thomas

Lite sent kanske...
Det som gör Canon EOS 300D bättre än Nikon D70 är (bl.a.):
ISO 100 (D70 har bara ISO 200 som lägst)
Användarvänligare menyer
Mindre brus i bilderna
Stabilare (en smaksak, men enligt mig)
Ett bra paket med Svart 300d, 18-55mm, batterigrepp kostar bara 10653 på Cyberphoto, D70 finns inte med något liknande paket.

Men, båda kamerorna är väldigt bra och vilken man än köper så kommer man garanterat att bli nöjd. Frågan är egentligen om man föredrar Canon eller Nikon.

andreasc89 skrev:
Lite sent kanske...
Det som gör Canon EOS 300D bättre än Nikon D70 är (bl.a.):
ISO 100 (D70 har bara ISO 200 som lägst)
Användarvänligare menyer
Mindre brus i bilderna
Stabilare (en smaksak, men enligt mig)
Ett bra paket med Svart 300d, 18-55mm, batterigrepp kostar bara 10653 på Cyberphoto, D70 finns inte med något liknande paket.

Men, båda kamerorna är väldigt bra och vilken man än köper så kommer man garanterat att bli nöjd. Frågan är egentligen om man föredrar Canon eller Nikon.

Enligt många recentioner åker D70 åttor runt 300D...det där med 100 kontra 200 ISO är ett svagt argument när det gäller dom två husen.

Du har en 300D, och jag förstår att du vurmar för den...det gör man ju alltid för att försvara sitt eget...men..D70 är nog lite vassare....

Aftonbladet eller Expressen??

By the way...jag har en D70....hehehehe...

Hej!

Nikon D70 tycker jag kändes mer gedigen att hålla i jämfört med Canon EOS 300D.
Det var en av orsakerna till att jag valde som jag gjorde.

Mvh
Thomas

Jo det är klart.
Men anledningen till att jag pratar (lite för?) varmt för 300d är ju för att jag känner båda kamerorna ganska väl, och i min jämförelse så är 300d vassare, men det beror ju på vilka funktioner man prioriterar. D70 är ju absolut inget dåligt val, men i valet mellan den och 300d (självklart den svarta versionen) så väljer JAG 300d.
Däremot håller jag inte med om att ISO 100 är ett dåligt argument, det ger ju mindre brusiga bilder.
Och, D70 känns mer gedigen att hålla i än 300d, men med vertikalgreppet (som Canon envisas med att kalla batterigrepp) så känns faktiskt 300d nästan ännu mer gedigen att hålla i. Fast inget mot en 10d i magnesium...

Haft min D70 sen i Fredags och är toknöjd.
Köpte bara huset + en Sigma 70-300 4-5.6 APO Macro II
Tyckte först att den gav mjuka bilder men om man kör bländare kring 8-9 och zoomar runt 100-135 ger den knivskarpa resultat. så för att vara en så pass billig glugg är jag nöjd.

andreasc89 skrev:
Jo det är klart.
Däremot håller jag inte med om att ISO 100 är ett dåligt argument, det ger ju mindre brusiga bilder.

Det är ju en smaksak, men jag tycker att Canons ISO100-bilder ser plastiga och nästan konstgjorda ut.
I praktiken spelar det inte så särskilt stor roll egentligen. Jag har gjort utskrifter i A4-format från bilder tagna med ISO800 med min D70 och upplever inte dem som särskilt brusiga.

ISO100 är inte heller något egentligt argument där det skulle kunna spela roll, nämligen om man vill ha långa slutartider i annat än skymningsljus. Då räcker det sällan med ett stop längre slutartid utan ett gråfilter är ändå på sin plats.

Båda två är dock bra kameror. Inget snack om det.

Thomas:
Det verkar vara ett bra paket att börja med. 50mm:n är åxå mycket prisvärd och Tamronen är underbar. Jag äger dock inte den sistnämnda själv (ännu). Glöm inte minne bara, om du inte redan har gott om det. :)

Canons ISO 100 är helt dunder och ger helt underbart lena bilder, men om man tittar på detaljen verkar Nikon D70 vara bättre.

Det är mycket jämt mellan dessa märken och modeller så avgörandet hamnar nog på saker så som hur man gillar design och känslan i kameran.

När det gäller Canon 300D vill jag ha den silverfärgade, hälst hade jag velat ha en rosa, men nå gör knappast kameror i fina färger :)

Om ni nu förstorar era bilder och visar dom för kreti och pleti....vem f_n kollar dom med lupp?

Det är ju bilden i sig som är grejen...eller...?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar