Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5100 eller Canon 60D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har hittat dessa två hos en kamerahandlare:
Nikon D5100 med Tamron 18-200 för 8000 kr
och
Canon 60D med Canon 18-55 för 7000 kr

De mest intuitiva svaren på frågan om vilket man ska välja känns som "vilken som, de är likvärdiga", "håll i dem och gå på den som känns bäst" men det hjälper mig inte så mycket nu. Jag behöver få en fingervisning om priserna är ok och vilket som kanske är det bästa valet.
 
Har hittat dessa två hos en kamerahandlare:
Nikon D5100 med Tamron 18-200 för 8000 kr
och
Canon 60D med Canon 18-55 för 7000 kr

De mest intuitiva svaren på frågan om vilket man ska välja känns som "vilken som, de är likvärdiga", "håll i dem och gå på den som känns bäst" men det hjälper mig inte så mycket nu. Jag behöver få en fingervisning om priserna är ok och vilket som kanske är det bästa valet.

Jag skulle gissa att 60D med 18-55 ger dig klart bättre bildkvalitet. Tamron 18-200 är nog flera snäpp under Canon 18-55 (IS, utgår jag ifrån!), rent optiskt.

60D är ett större, tyngre men stabilare hus än D5100. Du måste nog känna på dem.

Per.

PS. Du kan givetvis få D5100 med bättre optik till ett lägre pris, om du offrar den långa brännvidden. En lämplig kompromiss kan vara D5100 + Nikon 18-105, ca 6500:-.

PPS. Vid en snabb titt på prisjakt.nu tycker jag att 8000:- för D5100+Tamron 18-200 låter löjligt dyrt!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.