Annons

Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)
Det skulle helt klart vara mer logiskt och ge utrymme för en mängd olika namn och segment. Men normal "svensson" användare tycker det är häftigt med många siffror tvärs och kors.

Sedan hade jag hoppats på en efterföljare till D300, men det är bara att fortsätta att hoppas.


verkar som man får vänta till juni på d300 efterföljare, hm, passar min budget rätt bra.
 
Tyst, kanske utan smattrande spegel? typ liveview mad andra ord...?
Men varför ISO bra till 3200, varför inte samma som D90, dom borde ju logiskt sett ha samma sensor etc.?
 
Det kan ha nånting att göra med att stänga av ljud under filmning, t ex af-pip. Det förutsätter dock att af funkar under filmning, vilket iofs är något av en förutsättning för att den stora massan ska gilla det.
 
Det kan ha nånting att göra med att stänga av ljud under filmning, t ex af-pip. Det förutsätter dock att af funkar under filmning, vilket iofs är något av en förutsättning för att den stora massan ska gilla det.


Från nikon.se:
Tyst fotograferingsläge: det tysta läget reducerar markant det ljud som uppstår från kamerans interna mekanik när du trycker ned avtryckaren, vilket är perfekt vid fotografering av ett sovande barn.
 
Är det nån som sett till nån prislapp? Ca 850$ inkl. 18-55mm VR är det enda jag lyckats googla fram på nån amerikansk sida. Finns den till försäljning i Sverige?
 
Är det nån som sett till nån prislapp? Ca 850$ inkl. 18-55mm VR är det enda jag lyckats googla fram på nån amerikansk sida. Finns den till försäljning i Sverige?

Säljstart av D5000 är 1 maj och det rekommenderade priset för D5000 hus är 8 990 kr och 9 990 kr inkl moms i kit med optiken AF-S 18-55mm VR.
 
Tycker det verkar vara en riktigt trevlig kamera. Jag har gått och klurat på ett lättare andrahus att köra brevid D300'an på resor och fjällvandringar; kan mycket väl bli en D5000! Största suget jämte låg vikt är den vridbara skärmen; så underbart till macro, landskap mm - jag hade kunnat betala många pengar extra för att få en sån på D300! Lite synd bara att upplösningen är lite smått gammaldags - det förtar ju lite det fina med att köra manuellfokuserad makro med Live-view. En kalenderfunktion i visningsläget är ju också riktigt smart - inte minst just på resor om man fotar länge på samma kort utan tömning!

Per
 
Lite snabba intryck:

+ vinklingsbara skärmen. äntligen nikon, dessutom är det en funktion som är lätt att sälja - den är visuellt rätt.

+ Utseendet. Gillar det, framförallt det stora sökarhuset. Faktiskt snyggare än 500D (gillar annars Canons utseende av princip).

+ Sensorn. Den kommer att vinna mot 500D och t o m 50D på många sätt. Detta tillsammans med vinklingsbara skärmen är de stora USParna

+ Storleken. Mindre än 500D. Det räcker.


Men tyvärr finns det några minus, men de kanske inte är lika viktiga för vanliga konsumenten som för mig:

- Liten sökare. 0,78 duger inte. Enbart detta gör att kameran är ett nej för mig.*

- Ingen autofokusmotor i huset. Inte lika flexibelt.*

- Dmovie. Långt ifrån fullutvecklad.

- Enbart ett hjul.*

- Ingen toppdisplay*


För vad den är byggd för: köpare till 500D är den bra, mkt bra t o m. Men det är ingen "entusiastkamera" då den saknar vissa funktioner (se * ovan).

Tror den kommer att sälja bra.
 
Bra med vinklingsbar skärm. Tror priset kommer bli ett problem.

Antagligen passar Nikon på att ta igen valutaförlusterna nu, det är lättare när man introducerar en ny modell än att höja en gammal.
 
Lite snabba intryck:

+ vinklingsbara skärmen. äntligen nikon, dessutom är det en funktion som är lätt att sälja - den är visuellt rätt.

+ Utseendet. Gillar det, framförallt det stora sökarhuset. Faktiskt snyggare än 500D (gillar annars Canons utseende av princip).

+ Sensorn. Den kommer att vinna mot 500D och t o m 50D på många sätt. Detta tillsammans med vinklingsbara skärmen är de stora USParna

+ Storleken. Mindre än 500D. Det räcker.


Men tyvärr finns det några minus, men de kanske inte är lika viktiga för vanliga konsumenten som för mig:

- Liten sökare. 0,78 duger inte. Enbart detta gör att kameran är ett nej för mig.*

- Ingen autofokusmotor i huset. Inte lika flexibelt.*

- Dmovie. Långt ifrån fullutvecklad.

- Enbart ett hjul.*

- Ingen toppdisplay*


För vad den är byggd för: köpare till 500D är den bra, mkt bra t o m. Men det är ingen "entusiastkamera" då den saknar vissa funktioner (se * ovan).

Tror den kommer att sälja bra.

D90 filmläge lämnar som sagt väldigt mycket att önska. Direkt genom mini-hdmi på tvapparaterna i butik är kvalitén pinsam. Sedan kan man inte använda autofokus och det är ju också helt whack.

Vad jag har sett ligger Canon långt fram vad gäller filmkvalitén. Dock ska det bli kul att kika in Panasonics nya när den landar hos mig.

Det känns som att Canon har en edge med sin 500D faktiskt.
 
... Kan var ärligare med X,et tycker jag. Antyder uppgradering, istället för totalt ny. en typ av fabriksinlagd Firmware. D90 kan lätt bliva D90X. / Bengt

X Betyder väl utökad upplösning om jag inte har fel Och det är svårt att få till med firmware. D3->D3x, 12-25 MPx t.ex. (eller hur många det nu är)

/Mats
 
X Betyder väl utökad upplösning om jag inte har fel Och det är svårt att få till med firmware. D3->D3x, 12-25 MPx t.ex. (eller hur många det nu är)

/Mats

Nä det behöver det ju inte göra. X:et har ju varit med från den analoga tiden. Jag tror att det började med F90x men det finns även en F-401x. Först använde nikon ett s (F-801,F-801s) men det gick senare över till ett x (F90, F90x) i USA använde man dock fortfarande s på F90 modellen.

M
 
Verkar alltså vara en D60 med D90 sensor och vikbar skärm för nästan samma pris som en D90. Med andra ord så skulle jag säga att man är rätt korkad eller helt enkelt inte har nån koll på kameror om man köper en D5000 framför en D90.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.