Annons

Nikon D500 plus Windows11

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
(220111 löst... men läs gärna tråden)

Någon som känner igen sig eller det är lika bra info är om du också har uppdaterat till Windows 11 men inte stött på något problem efteråt.

Har aldrig haft något problem precis med att föra över bilderna från D500:an till datorn via USB sladd. Idag hade jag det. Gick mycket långsamt och fick timeout flera gånger. Efter många försök fick jag i alla fall över dem. Kameran uppför sig normalt och snabbt på D500 vis

Formatterade minneskorten. Uppgraderade firmware i kameran. Bytte USB sladd. Bytte även till det andra minneskortet som primärt. Samma sak

Ta ut och föra över filerna från minneskortet via en läsenhet utanför kameran funkade med normal hastighet. Så det verkar ha något med kameran att göra. Min tanke var att det kanske egentligen har med Windows 11 att göra. Har Googlat men hittade inget

Som sagt. Någon som har stött på samma sak? Om inte behöver jag nog kontakta Nikon samt förmodligen skicka in den.

Senast ändrad:
Windows 11 har fortfarande buggar och innan du skickar iväg kameran på en kanske onödig service som riskerar att dra ut på tiden utan att egentligen avhjälpa problemet, testa om det funkar på en dator med Windows 10. Om du inte känner någon som har en sådan kanske du kan gå in i en fotoaffär eller elektronikkedja i din närhet och be att få prova hos dem. Jag vet att exempelvis Mattssons Foto i Lund skulle hjälpa dig med det. Men annars, varför göra sig omaket om du redan har en kortläsare som fungerar? Det tar ju typ 5 sekunder att plocka ut minneskortet ur kameran och sätta in det i en läsare. Och det funkar alltid, utan behov av uppdaterad firmware i kameran eller datorn.

Det går alldeles för långsamt via kamera, kabel och dator för att jag skulle orka göra så. Via minneskortsläsare är min upplevelse att det går otroligt snabbt att överföra bildfilerna.

Det var/är Windows 11 som ställer till det!

Ja, det ingick i planen att försöka testa på en Win10 dator för att ytterligare ringa in problemet. Kunde i alla fall få testa med att dra över filer från D500án till en Windows 10 maskin. Funkade glädjande som vanligt.

Slutsatsen är att det har inget med kameran att göra. Det är något med sambandet till Windows 11 som spökar till det. Men ska göra Nikon uppmärksamma på det. Borde vara fler eller bli fler som stöter på det och då kan det vara bra att veta om det. Men skulle tro att de redan vet

Långsamt...? Nej, jag tycker inte går för långsamt att dra över dem. 20-30 NEF bilder i storleken 45-50 MB st tar långt mindre än 1 minut. Men inga problem med att plocka ur minneskortet heller. Det får jag göra fortsättningsvis om det inte kommer en buggfix i nästa firmware eller till Windows11. Men det kan jag leva med - enkelt

Kan använda samma USB port och på samma sätt för mina andra kameror. Så det är inte fel på den heller

Tack ändå för input och för att ni vile hjälpa mig lösa problemet.

Senast ändrad:
Det var/är Windows 11 som ställer till det!

Ja, det ingick i planen att försöka testa på en Win10 dator för att ytterligare ringa in problemet. Kunde i alla fall få testa med att dra över filer från D500án till en Windows 10 maskin. Funkade glädjande som vanligt.

Slutsatsen är att det har inget med kameran att göra. Det är något med sambandet till Windows 11 som spökar till det. Men ska göra Nikon uppmärksamma på det. Borde vara fler eller bli fler som stöter på det och då kan det vara bra att veta om det. Men skulle tro att de redan vet

Långsamt...? Nej, jag tycker inte går för långsamt att dra över dem. 20-30 NEF bilder i storleken 45-50 MB st tar långt mindre än 1 minut. Men inga problem med att plocka ur minneskortet heller. Det får jag göra fortsättningsvis om det inte kommer en buggfix i nästa firmware eller till Windows11. Men det kan jag leva med - enkelt

Kan använda samma USB port och på samma sätt för mina andra kameror. Så det är inte fel på den heller

Tack ändå för input och för att ni vile hjälpa mig lösa problemet.
20-30 NEF filer, så få filer har jag nog aldrig fört över. Det brukar vara en 400-600 filer, men jag gör också så att tankar över med kabel från kameran. Tycker det är bekvämare än att plocka ur kortet, man har all rätt till en paus ibland tycker jag. Någon som man ska se upp med har jag sett, att ibland missar den bilder när den skiftar kort, jag fortsätter med bilder på plats II samt att när man kommit till slutet på ”räkneverket” 9999 så kan det också vara så att ett antal bilder inte förs över, men bortsett från dessa händelser har det alltid fungerat fint. Har själv inte vågat uppgradera till Windows 11, tror jag ligger kvar i 10 så länge jag kan

20-30 NEF filer, så få filer har jag nog aldrig fört över. Det brukar vara en 400-600 filer, men jag gör också så att tankar över med kabel från kameran. Tycker det är bekvämare än att plocka ur kortet, man har all rätt till en paus ibland tycker jag. Någon som man ska se upp med har jag sett, att ibland missar den bilder när den skiftar kort, jag fortsätter med bilder på plats II samt att när man kommit till slutet på ”räkneverket” 9999 så kan det också vara så att ett antal bilder inte förs över, men bortsett från dessa händelser har det alltid fungerat fint. Har själv inte vågat uppgradera till Windows 11, tror jag ligger kvar i 10 så länge jag kan

Ingen skillnad - tar också 100-tals varje gång. Men de 20-30 bilderna jag relaterade till var bara för att skapa och testa att föra över i går.

Har just nu skickat in fråga / fått ett ärende nummer till Nikon för att göra dem uppmärksamma. Det bör som minst gå att Googla på att det kan bli ett problem med Windows11

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar