Annons

Nikon d50

Produkter
(logga in för att koppla)

Nihon Nikon

Ny medlem
Hej
Vill bara börja med att säga att jag är superamatör och har inte mycket kunskap om kameror. Please bare with me...

Jag har en d50 som slutat fungera. Problemet verkar vara något med ljusmätningen, autofokus funkar, men den tar inte bilder när det är för mörkt.

Tror ni det lönar sig att laga, eller är det bara att köpa nytt.

Tack på förhand.

Hej
Vill bara börja med att säga att jag är superamatör och har inte mycket kunskap om kameror. Please bare with me...

Jag har en d50 som slutat fungera. Problemet verkar vara något med ljusmätningen, autofokus funkar, men den tar inte bilder när det är för mörkt.

Tack på förhand.

Min D50 gick sönder för ca 8 månader sedan och jag fick svaret att de inte ens var lönt att lämna in den då de inte hade delar kvar till den modellen. På min var det troligtvis sensorfel.

Är du säker på att det inte är för mörkt för att sätta fokus och kameran har fokusprioritet för exponering skall tillåtas. I så fall är det inget fel. Kommer inte ihåg hur det är med just den men om du ändrar till manuell fokus (spak på objektivet) kan det möjligen gå att trycka av om detta är problemet då fokusprioritet då ofta sätts ur spel. Går det att ta bilder i dagsljus?

idag finns det så pass mycket bättre nikon kameror än D50n som inte kostar många kr. Så jag kan förstå att det inte är värt att laga den.

Hej

Tack på förhand.

Stopp å belägg!

Innan du tar ett beslut om en ny kamera....kolla dina inställningar ihop med att du läser manualen
väldigt noggrant! Det där hände mig också med min D70. Inget fel på kameran...inställningarna var åt skogen!

Nu kan jag inte just din kamera , men det låter som om att du kommit åt något i menyerna som gör att kameran inte tar bilder i mörka sammanhang. Se till att du har manuell inställning ( M ) och utgå ifrån detta när du testar.

Lycka till!

Med vänlig hälsning Kent