Annons

Nikon D50, programval P?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik_E

Medlem
Jag har försökt söka här på forumet, men det blev så många träffar och efter ett ha kollat igenom ett par sidor med inlägg gav jag upp.

Det jag undrar gäller programval P som finns på kameran, när man har detta aktiverat och snurrar på ratten ska man få fram olika lägen. En ikon visas i LCD'n som indikerar att ett speciellt läge är valt. Men det framgår inte VAD, hur mycket man än snurrar på ratten verkar det inte bli någon skillnad mellan de olika lägena. I handboken står det inte mycket alls, så den blev jag inte klokare av.

Kanske någon här kan förklara vad den gör, enligt handboken ställs det in olika kombinationer mellan bländare och exponering, men bländaren ändras då inte i alla fall.

Tack /Fredrik
 
Tror P är mer eller mindre samma som Auto(grön) fast inte blixten hoppar upp om kameran tycker det behövs.

M,A & S ger möjlighet till manuella inställningar.

/Henrik
 
meathead skrev:
Tror P är mer eller mindre samma som Auto(grön) fast inte blixten hoppar upp om kameran tycker det behövs.

M,A & S ger möjlighet till manuella inställningar.

/Henrik
Vill även minnas att inte ISO styrs i P läge. Det ska alltså bara vara bländare och slutartid som kameran väljer i P och i Auto väljer kameran allt om man inte gör något åt det om jag har fattat saken rätt.
 
I läge P väljer kameran själv en lämplig kombination av bländare/slutartid. I manualen finns ett diagram som visar hur den väljer.

Den valda kombinationen syns i sökaren. Du kan ändra värdena med ratten bakpå. Både bländarvärdet och slutartiden ändras då för att åstadkomma samma ljusinsläpp.

Själv tycker jag det är bra att ha som standard om du inte vet om du vill prioritera bländare eller tid. I så fall använder du läge A eller S.

I gröna läget har du ingen kontroll alls och blixten hoppar upp utan att du har bett om det så det ser jag ingen vits med alls.
 
HåGe skrev:
I läge P väljer kameran själv en lämplig kombination av bländare/slutartid. I manualen finns ett diagram som visar hur den väljer.

Den valda kombinationen syns i sökaren. Du kan ändra värdena med ratten bakpå. Både bländarvärdet och slutartiden ändras då för att åstadkomma samma ljusinsläpp.
Ungefär så står det i manualen. Men när jag vrider på ratten tänds symbolen P* i lcd'n, ingenting annat. Bländaren ser man ju i både lcd'n och sökaren, den ändras inte hur man än vrider, slutartiden tycks inte ändras heller.

Finns det nån inställning jag har missat, som gör att man stänger av/på detta?
 
Jag hade glapp i min programvalsratt på min D70s som resulterade i samma symptom. Försök att trycka litet på ratten när du vrider den, lirka litet med den och se om det händer något. Nikon fick åtgärda felet och efter det fungerar den normalt. /FW
 
frwe skrev:
Jag hade glapp i min programvalsratt på min D70s som resulterade i samma symptom. Försök att trycka litet på ratten när du vrider den, lirka litet med den och se om det händer något. Nikon fick åtgärda felet och efter det fungerar den normalt. /FW
Men den ställer ju in sig korrekt i övrigt. Och som sagt, symbolen P* tänds när man vrider ratten i programläge P, vilket den ska göra för att indikera att inställningarna är ändrade.. Går att vrida åt båda hållen, men jag märker ingen skillnad på bländare/exponeringstid.
 
Fredrik_E skrev:
Men den ställer ju in sig korrekt i övrigt. Och som sagt, symbolen P* tänds när man vrider ratten i programläge P, vilket den ska göra för att indikera att inställningarna är ändrade.. Går att vrida åt båda hållen, men jag märker ingen skillnad på bländare/exponeringstid.

Märkligt. Min D50 justerar bländare och tid (omvänt) synkront när man vrider på ratten. Det borde din också göra, såvitt jag förstår.

Handboken berättar om detta ("Flexible Program") på s.42. Min kamera uppträder exakt som det beskrivs i handboken. Det står inget om att en speciell flagga måste sättas, eller så.

Per.
 
I min D50 såg jag nu att i ändlägena ändras inte värdena. Det är väl så enkelt som att du försöker välja bländarvärden som inte finns på objektivet. När jag vred ratten mot mitten återkom funktionen, för att sedan upphöra i det andra ändläget.

Hoppas det löser sig.
 
meathead skrev:
M,A & S ger möjlighet till manuella inställningar.

A och S är väl i princip lika automatiska som P - enda skillnaden är att man själv väljer vilken bländare resp. slutartid som ska användas?

P och Auto är inte samma läge. Auto, som låser de flesta bildinställningarna, kan man ställa in när man lånar ut kameran till någon icke fotokunnig anhörig, som ofta blir lite darrig när de får en så stor och avancerad kamera i händerna.

P kan man alltid ha inställt - vrider man på hjulet så justeras antingen slutartiden eller bländaren (beroende på kameramärke och/eller inställning). Dessutom är alla andra bildinställningar justerbara.
 
Nu har det löst sig. Det går inte att ändra förhållandet bländare/slutare när man har "ISO auto" på.. Fy på mig som använt ISO-auto :)
Det funkar däremot i läge A och S.
 
"... Det går inte att ändra förhållandet bländare/slutare när man har "ISO auto" på ..."

Det här måste jag kolla upp. Jag brukar använda automatiskt ISO och jag har för mig att jag kan variera bländare/slutare i läge P. Jag tycker Auto-ISO är bra och använder det alltid.

Återkommer när jag har undersökt saken. Jag trodde annars problemet var enligt mitt förra inlägg.
 
HåGe skrev:
Det här måste jag kolla upp. Jag brukar använda automatiskt ISO och jag har för mig att jag kan variera bländare/slutare i läge P. Jag tycker Auto-ISO är bra och använder det alltid.

Återkommer när jag har undersökt saken. Jag trodde annars problemet var enligt mitt förra inlägg.

Ska bli spännande att höra hur det går. Det enda jag ändrade var att stänga av ISO auto, och då fungerade det att vrida ratten åt vänster (mindre bländare). ISO auto justerar efter en maximalt tillåten slutartid, kanske blir problem om man även vill kunna fippla med slutartiden själv.

Jo det var en kvalificerad gissning, men jag hade provat att vrida åt båda hållen, samt justera zoomen.
 
Fredrik Återkommer till vårt problem efter att ha varit ute på stan och slarvat runt.

I brist på ordentligt dagsljus testade jag P-läget vid köksbordet. Resultat:

1) Rörde på ratten utan resultat; värdena stod stilla. Blev förvånad eftersom jag tycker att jag använt funktionen rätt ofta. Kan jag ha missmint mig?

2) Försök 2: Ljuset var dåligt där vid köksbordet. Kameran signalerade blixt. Nu gick jag fram till köksbelysningen och siktade rakt på. Pang! Nu fungerade det. Optiken var 50 mm, 1.8. För säkerhets skull provade jag också kit-optiken. Bang! Det fungerade också.

Vet inte under vilka ljusförhållanden du provat. När jag tänker rätt på saken är det naturligtvis så, att vid dåligt ljus som kräver blixt, finns det inte några alternativa kombinationer.

Du får prova igen med ordentligt ljus. Funkar inte det så vet jag inte.
 
Tack så mycket HåGe för att du tagit dig tid. Jag har tidigare provat med olika ljusstyrka, men tydligen inte tillräckligt. Nu riktade jag kameran rätt mot en spotlight och då fungerade det perfekt.

Har konstaterat att, när man väljer ISO Auto ställer man ju även in en maximal slutare, då tillåts inte längre slutare än så, inte ens när man använder vredet. 1/30 som är standard känns väl lite väl kort, 1/15 borde väl räcka utan att få allt för skakiga bilder?

Tack alla ni som hjälpt mig!!
 
Jag har ställt in på 1/60 men tror mig kunna hålla kameran någorlunda still på 1/30, men då är det en del chansning om det är det minsta hektiskt. Hellre lite högre ISO än skakoskärpa. För mig är 1/15 alldeles för lång tid. I så fall efter en whisky och en stunds kontemplation kanske.

Att jag valt 1/60 beror delvis på ett råd på något forum (glömt vilket) men samtidigt tycker jag det fungerar bra. Men det är bara att prova.

Tror ämnet behandlats här på Fotosidan nångång. Annars kan vi väl be någon här ge synpunkter.

Lycka till.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.