Annons

Nikon D40 eller D40x?

Produkter
(logga in för att koppla)

ceela

Ny medlem
Hej allihopa!

Jag håller nu på att kolla ut min första systemkamera, och har fastnat för Nikon D40, dels för prisläget och dels för att den ligger bra i handen.
Men nu är frågan om jag ska plussa på ca 1300:- spänn för att få en D40x? Dvs är det värt de extra pengarna, för att få upp pixeltalet (och om det är någon mer skillnad?)?

De jag hittills snackat med säger att man lika gärna kan köpa en D40, och att pixeltalet inte är det viktigaste. Vad tycker ni?

Tacksam för alla svar!

Mvh Frida

Oavsett vilken du väljer får du en kamera med ett mycket begränsat objektivutbud. I princip alla 3:e parts objektiv går bort och dom flesta Nikon objektiv också efterssom Nikon tagit bort autofokusmotorn i båda dessa kamerahus. Du får bara autofokus med Nikons AF-S och Sigmas HSM objektiv, tänk på det.

Ja, det är ju onekligen något att tänka på det också.. =/
Annars, vad tycker ni om pixelfrågan? Ser man stor skillnad just gällande pixeltalet, dvs är det värt att lägga på mer för att få en kamera med runt tio megapixel istället för sex?

Köp en begagnad D50 eller D70s istället. För samma eller billigare pris än D40.

Då får du autofokusmotor.

Och gällande megapixlarana.
Ska du göra många 50x75 cm eller större förstoringar, eller om du ska beskära mycket satsa på mer megapixlar än som finns i D40,50 och 70s.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13744

http://www.bythom.com/d40review.htm

Ett par länkar till några som tyckt till om D40

Thom Hogan är en av de bästa testarna när det gäller Nikon enl. min uppfattning.

http://forums.dpreview.com/forums/postersprofile.asp?poster=hjilifiyheie

Signaturen PerL svarar ofta med kloka synpunkter på inlägg om D40 och visar vad den kan med bild exempel.

6 mp räcker långt, om du inte har tillgång till äldre NIKON OBJEKTIV så är avsaknaden av den gamla AF motorn inte så viktig.
Där till så tror och hoppas många av oss att Nikon snart ska släppa ett antal nya objektiv med AF-S.
Jag har D40 sedan dec.06 och jag trivs med den.

Senast ändrad:
Avsaknaden av fokusmotor känns inte som ett problem vare sig nu eller på längre sikt om du bara är medveten om det. Den huvudsakliga målgruppen för D40 är inte entusiasterna som har eller tänker skaffa sig en massa (äldre) objektiv utan mer de som kommer från en kompaktkamera eller nybörjare. De flesta av dessa nöjer sig förmodligen med kitobjektivet och kanske den telezoom som Nikon just släppt AF-S 55-200 VR.

Nu finns det givetvis männsikor som är utanför denna målgrupp och är man då bara medveten om begränsningarna så är det inga större problem. De flesta av Nikons attraktiva och samtidigt mest sålda objektiv har redan idag inbyggda fokusmotorer. Dock inga fasta objektiv som ni skriver men de anser jag vara rena entusiastprodukter. Gissningsvis säljer somarna 100 gånger mer än de fasta. Att inga "pirater" har objektiv med inbyggd fokusmotor till Nikon är ju ganska logiskt. Nikon har inte haft någon kamera som kräver detta och varför producera något som inte behövs. Till Canon har "piraterna" haft sådana under hela Eos tiden så det kan inte vara så svårt att fixa detta till Nikon likväl.

6 alt 10 MP? för 1300 kr extra hade jag tagit D40X. Inte så mycket för megapixlarna utan för hela paketet som kommer extra. Den är snabbare, bättre buffert etc och för mig och min fotografering så väger det mer än 1300 kr.

Hade jag haft en begränsad budget så hade jag istället tagit D40X och lagt till Nikons nya telezoom 55-200VR.

zoomzoom skrev:
Oavsett vilken du väljer får du en kamera med ett mycket begränsat objektivutbud. I princip alla 3:e parts objektiv går bort och dom flesta Nikon objektiv också efterssom Nikon tagit bort autofokusmotorn i båda dessa kamerahus. Du får bara autofokus med Nikons AF-S och Sigmas HSM objektiv, tänk på det.

Denna typ av inlägg skall man ta med en stor nypa salt.

För det första, alla objektiv med Nikon-fattning oavsett hur gamla de är passar visst. Enda skillnaden är att på gamla objektivkonstruktioner d.v.s. icke AF-S eller AF-i objektiv så får du ställa in fokusen manuellt. De nya AF-S (och AF-i) är snabbare på att ställa in skärpan och tystare.

Nikon har ett jättestort sortiment av AF-S objektiv, och alla kommande objektiv lär också vara den nya snabbare AF-S standarden. Och om man nu väljer Sigma - varför skall man då inte välja den snabbare och tystare HSM serien?

Slutligen - en D40 med bra optik presterar bättre än en D40x med mediokert objektiv. Skärpa, kontrast, kontroll av infallande ljus sitter INTE i kameran utan i optiken.

Jag skulle tipsa dig att välja D40kit med 55-200VR, samt att du utav Nikon nu även får en SB-400 på köpet.

Hälsningar

Adam

Mankan G skrev:
Hade jag haft en begränsad budget så hade jag istället tagit D40X och lagt till Nikons nya telezoom 55-200VR. [/QUOTE

Tänk vad ett litet X för mycket kan göra. Givetvis skulle jag ha skrivit enligt nedan i min slutliga rekommendation:

"Hade jag haft en begränsad budget så hade jag istället tagit D40 och lagt till Nikons nya telezoom 55-200VR."

Hej!

Ett stort tack för alla era råd! Har suttit och läst recensioner innan och pratat med flera olika (mindre kunniga) säljare, men era olika åsikter, tips och råd var helt klart det som gav mest.

Tror att det nu lutar åt en Nikon D40x, trots att jag inte bestämt mig riktigt ännu...

Nikons 40-serie trots detta med autofokus pga att som någon sa, dels har jag inga objektiv sedan innan, och dels vet jag inte om jag vill ha så många objektiv att kånka runt på. Hellre en liten kamera med kortare objektiv som är skön att hålla i och som är lättare att ha med sig på resor mm.
Dock känns det lite oroande att det inte verkar finnas samma antidust-funktioner som på ex Eos 400 D.
D40x pga att jag tror att den lilla redigering som jag kommer att ägna mig åt, kan vara att just plocka ut detaljer/beskära korten. Gick dessutom in och bad att få provta några bilder med både D40:n, och D40x, och trots att man kanske inte ska lita på just det utfallet helt tycker jag att man kunde märka en skillnad.

Ett hjärligt tack till er alla som kommenterat, och trelig helg!

Mvh Frida

Hans William skrev:
http://www.nikonstore.se/archive/FlashBackD40_D40x.pdf

Nikon bjuder på en SB-400 blixt om du köper D40 eller D40x nu hos av Nikon auktoriserade återförsäljare. Värt cirka 1400 kr.

Är detta en blixt som man kan ha nytta av eller behöver man en dyrare, för annars låter ju detta jättebra.
Vet någon om det är likvärdig bildkvallitet på
d40 o d40x eller om mer pixlar bara ger mer brus i detta sammanhang för annars har d40 ett hyffsat pris nu med en extra blixt......

Finns det någon test som säger att bildkvalliten är likvärdig på kamrerna, eller är D40 ett bättre ekonomiskt köp...

Hej

Köpte nyss D40x med 2-linskit (nya 55-200 VR) att ha som familjekamera (sambon vill ej använda D2x pga tyngden :) och som resekamera.

Jag vet inget om D40. Kan dock motvilligt erkänna att D40x ger bättre JPEG ur kameran än min tidigare D200 och min nuvarande D2x (sant!). D40x har en fantastiskt bra brusreducering. Bilderna på ISO 800 med brusredusering aktiverat har mindre brus än de på ISO 400, mer jämförbart med ISO 200 bilder. Även bilder på ISO 1600 är bättre än vad jag sett på någon D-SLR jag hittills haft (och jag har haft "en räcka" pryljokke som man är ;-) Förlust i detaljer på hög-ISO bilder med NR aktiverat syns bara i tämligen mörka partier och är även där snudd på försumbar (syns mest vid granskning i 100% på skärm, ej vid utskrifter upp till A4, har ej testat större).

D40:an ger säkert också väldigt bra bilder, det är ju en "känd gammal sensor" där Nikon applicerat allt sitt nuvarande "know how" gällande signalhantering. Dock dras den väl vad jag sett i en del tester fortfarande med en aning moire-problem precis som "gamla D70:n". Fördelen med D40x:ens 10 Mpix är ju också att du har lite extra mån om du vill beskära bilder i efterhand.

Således, med D40x har Nikon fått fram en familjekamera eller en kamera när man vill "resa lätt" som har en helt fantastisk bildkvalitet som inte står proffshusen efter och i vissa lägen (JPEG ur kameran) slår dem på fingrarna.

mvh / Matti

Senast ändrad:
D40 X har ju 10 m pixel
Kan man tro att det är samma ccd som i D200o d80 då eller är det en enlkare ccd.........

eldaren3 skrev:
D40 X har ju 10 m pixel
Kan man tro att det är samma ccd som i D200o d80 då eller är det en enlkare ccd.........

Vet ej säkert men skulle bli ytterst förvånad om det inte är samma sensorchip från Sony på alla tre. Bildkvaliteten talar starkt för detta :) På D200 är det dock 4 kanaler ut (för att klara 5 bps) men på D80 och D40x 2 kanaler.

Antar att Nikon börjar "kunna" signalbehandlingen från detta chip nu eftersom de lyckas klämma ut så bra bildfiler på höga ISO som på D40x.

/Matti

D40 har ett mycket bra paketpris på elgiganten just nu, Kan man säga att det är så prisvärt att man bör köpa?? en D40 istället för en d40x i dagsläget.
Har den en betydligt högre bildkvallite på x-et, 6 mot 10 mpixel....eller är det ointressant.
Man får även en lös blixt med gratis.

Är en prisskillnad på ca 2000:- mellan d40 o d40x så att man kan köpa vilken som helst eller är x et så mycket bättre..........Bildkvallitet.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar