Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D40-d80-d200?????

Produkter
(logga in för att koppla)

jonaskalle

Avslutat medlemskap
Har en liten undran, sitter idag med en Nikon D40, får hela tiden frågor av vissa bekanta som undrar när jag ska byta upp mig, så dom kan köpa min D40.
Så jag undrar om hur man ska göra, valet står mellan behålla D40:n, köpa en D80 eller en D200, varpå D200 är lite över budget för mig.
Är skillnaden så pass stor mellan D40 och D80 så det är värt att byta eller ska man snåla ett tag framöver och satsa på att köpa en D200 längre fram???? Det har ju lutat åt en D80, men som sagt är det värt att ta det steget mellan D40 och D80 för dom pengarna eller?
Alla kommentarer välkomna

/en velig själ

Det är nog smart att vänta lite till, snart kommer uppföljaren till D80, om inte den faller i smaken, så går det säkert att få ett bättre pris på en D80 då.

/kent

Stanna

I ditt läge skulle jag avvakta med att byta mitt kamerahus. Din D40 räcker långt och den enda begränsningen är egentligen att alla objektiv inte fungerar på D40.
D200 skulle jag inte heller välja utan i så fall D300 sim visserligen kostar mer men är en betydligt bättre kamera. Har själv en D80 som jag är mycket nöjd med.

Vill du ändå byta upp dig nu så satsa på en beggad D80. Den kan du få inkl objektiv och eventuellt batterigrepp för runt 6000-7000 tusen.

Mitt råd är ändå, avvakta!

Det är väl dina behov som får avgöra, eller hur?? Hade själv D 80 men behövde bättre brusegenskaper, då var D 300 det självklara valet! Hade nog haft svårt motivera ett räntefritt köp av en D 3 för hustrun...

Sen är D 300 grymt mycket mer kamera än D 80 för en relativt liten extrapeng!!

Stå emot grupptrycket ffs! Dina polare kan väl köpa kamera från Blocket.

Du ska absolut inte byta kamerahus utan skaffa fler objektiv och andra tillbehör. Vilka extra funktioner tror du att D200 ger jämfört med D40 när du endast har en kitglugg?

köp en D200!

En beg. D200 går jue på ca 7K idag, vilket är väldigt bra pris för en så bra kamera! Du kanske får en 2-3K för din D40 så du betalar jue "bara" 5K i mellanskillnad för uppbyte mot en semi-pro kamera!

jkm skrev:
Sen är D 300 grymt mycket mer kamera än D 80 för en relativt liten extrapeng!!
Vad som är "en relativt liten extrapeng" är ju individuellt, men du får faktiskt två nya D80 (och växel tillbaka) för samma pengar som en D300.

Jag kan uppleva att den fokuserar lite slött, har jämnfört med en Canon EOS400D, hur är Nikon D80 i fokuseringen jämnfört med D40:n?? Är ju egentligen det som stör mest.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar