Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3 vs dagens kameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag satt och läste lite recensioner om Nikon D3. De flesta ca 7 år gamla. Men hur står sig D3:an gentemot tex D4 , D4s och liknande idag? Det som tilltalar mig är bra bilder trots höga ISO och 11 bilder / sek. En viss prisskillnad mellan tex D3 och D4s som är min drömkamera.

På pappret är det inte så stora skillnader mellan D3 och D4. Den största skillnaden verkar vara att det inte går att filma med D3. Hur stora skillnaderna är i verkligheten törs jag inte uttala mig om då jag inte har haft nöjet att prova någon av dem.

Filma med en stillbildskamera är föga intressant för mig.
Där borde ju tillverkarna lägga lite krut på att strunta i filmegenskaperna
och istället lägga krut på bildkvalite'n.
Vill man filma köper man en filmkamera :)

Filma med en stillbildskamera är föga intressant för mig.
Där borde ju tillverkarna lägga lite krut på att strunta i filmegenskaperna
och istället lägga krut på bildkvalite'n.
Vill man filma köper man en filmkamera :)

Jag filmar inte heller så mycket men det finns ju en poäng med att systemkamerorna har funktionen. Har man investerat 100 000 eller mer i toppklassade objektiv är det kanske synd att inte utnyttja dessa om man vill filma. Vad jag vet finns inga filmkameror som utnyttjar nikonobjektiv.

Utifrån min förvisso begränsade erfarenhet tycker jag D800 ger märkbart bättre bilder än D3 på höga ISO (alltså runt ISO 6400). D4S har jag inte använt, men den ska ju i sin tur vara märkbart bättre än D800. Så skillnaden mellan D3 och D4S på höga ISO lär vara... ja, klart märkbar.

Det betyder givetvis inte att D3 är kass. Men att hoppas på att den ska vara lika bra som D4S skulle jag inte göra.

Den erfarenhet jag gjorde vid jämförelsen (avser här bildkvalitén vid praktiskt plåtande, dvs ingen pixelpeeping...) mellan D3 - D3s - D4 var att skillnaden var större (därmed inte sagt WOW!!!) mellan D3 och D3s än D3s och D4.

Funderar du på en D3 föreslår jag att du även kollar in D3s. Prisskillnaden är numera inte speciellt stor. Men skulle du hitta en D3 som har rullat få exponeringar för sin ålder till ett kanonpris, så är den definitivt värd att slå till på!

Lycka till!

/Oscar

Har en D3'a och även en D800 E. men det är något visst med råfilerna i D3'an.. som gör att jag gillar den mer för tex porträtt..

D3 exempel.

Bilagor

• sized_sized__DSC8334.JPG
    sized_sized__DSC8334.JPG
    254.4 KB · Visningar: 99
  • sized_sized__DSC8327.JPG
    sized_sized__DSC8327.JPG
    411.6 KB · Visningar: 120
  • sized_sized__DSC8316.JPG
    sized_sized__DSC8316.JPG
    262.7 KB · Visningar: 77
Jag filmar inte heller så mycket men det finns ju en poäng med att systemkamerorna har funktionen. Har man investerat 100 000 eller mer i toppklassade objektiv är det kanske synd att inte utnyttja dessa om man vill filma. Vad jag vet finns inga filmkameror som utnyttjar nikonobjektiv.
Det beror kanske på vilken prisnivå man orkar med. Red One går att få med F-mount.

Den erfarenhet jag gjorde vid jämförelsen (avser här bildkvalitén vid praktiskt plåtande, dvs ingen pixelpeeping...) mellan D3 - D3s - D4 var att skillnaden var större (därmed inte sagt WOW!!!) mellan D3 och D3s än D3s och D4.

Funderar du på en D3 föreslår jag att du även kollar in D3s. Prisskillnaden är numera inte speciellt stor. Men skulle du hitta en D3 som har rullat få exponeringar för sin ålder till ett kanonpris, så är den definitivt värd att slå till på!

Lycka till!

/Oscar

Ok...vi snackar 16.000 exponeringar. för 8.000:-
Kan det vara nåt?

D3 är bra på att vara snabb vad gäller både AF och serietagning, och hyfsad på höga ISO. D3s är dock klart bättre på det mesta (men dyrare). Det dynamiska omfånget som många tjafsar om är ingen höjdare i D3, och det blir lätt bandning om man drar upp skuggorna.

Den bild jag fått mest betalt för tog jag med D3, men det hade lika gärna kunna vara något annat :)

.

Bilagor

• Emirates 48 sheets_2015-04-23.jpg
    Emirates 48 sheets_2015-04-23.jpg
    99.3 KB · Visningar: 62
8000:- tycker jag spontant känns mycket för en D3 nu - jag skulle köpa en som gått fler exponeringar billigare.

Undertecknad har haft en D3, men bytte till en D3s. När ljuset är svagt är D3s klart bättre och när det är riktigt mörkt är den bättre än D800E, som jag också äger. D800E har bättre autofokus i svagt ljus än D3s. Om man inte behöver beskära bilderna, föredrar jag D3s jämfört med D800E. Svagheten hos D3s är att man har mycket sämre utrymme för att beskära.

Jag har också en D810 som vid över 4000 ISO är sämre än D3s.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar