Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3 VS D800

Produkter
(logga in för att koppla)
Har fått erbjudande att byta min D3:a ( ca 30 000 exp ) mot en D800 (ca 13000 exp)

Vad är prod och cons för detta val anser ni?

Har själv ingen D800:a så kan inte avgöra för och nackdelar. Tar mest studiobilder, så snabb bildtagning är inget måste för mig.
Mer intresserad av fokuspunkter och ISO prestanda

Tacksam för synpunkter

vad det gäller iso prestanda, DR så är d800 bättre tex vid 6400iso med 8,3 steg DR jämfört med D3 7,7 steg, vad som händer vid riktigt höga iso är att skuggorna/lägsta nivåerna vrider sig mot rött i d800 vilket i sig är lättkorrigerat i PP
I studio hade jag inte tvekat, DR, upplösning, färgdjup är imponerande hos d800
arbeta gärna i prophoto 16 bitar profil och konvertera bilden till slutprofil

Har fått erbjudande att byta min D3:a ( ca 30 000 exp ) mot en D800 (ca 13000 exp)

Vad är prod och cons för detta val anser ni?

Har själv ingen D800:a så kan inte avgöra för och nackdelar. Tar mest studiobilder, så snabb bildtagning är inget måste för mig.
Mer intresserad av fokuspunkter och ISO prestanda

Tacksam för synpunkter

Jag har inte koll på värdet men dynamik och upplösning måste vara avgörande för ditt studiofoto så jag hade gjort bytet lätt.

Jag fotar med D4 och D800.

För mig hade det varit ett lätt val.

Som jag ser det är D800 bättre på allt, förutom speed, så det verkar inte vara nåt att fundera över för din del. Framförallt inte eftersom du säger att du kör mest studio, då är den höga upplösningen en klar fördel. (Personligen tycker jag att hög upplösning alltid är en fördel).

Om du kan få byta mot en D800E så hade det varit ännu bättre. Det är det enda jag ångrar med min D800, att jag inte körde på E varianten.

Om det inte medföljer så hade jag köpt ett batterigrepp också.

Vad är den stora skillnaden mellan 800 och 800E?

För mig hade det varit ett lätt val.

Som jag ser det är D800 bättre på allt, förutom speed, så det verkar inte vara nåt att fundera över för din del. Framförallt inte eftersom du säger att du kör mest studio, då är den höga upplösningen en klar fördel. (Personligen tycker jag att hög upplösning alltid är en fördel).

Om du kan få byta mot en D800E så hade det varit ännu bättre. Det är det enda jag ångrar med min D800, att jag inte körde på E varianten.

Om det inte medföljer så hade jag köpt ett batterigrepp också.

Vad är den stora skillnaden mellan 800 och 800E?

Som personen innan sa. Det ger lite skarpare bild och bättre detaljer. Te x senaste Nikon D810 saknar helt detta filter. Det som kan förekomma är att man lättare får Moiré, dvs konstiga ränder vid små mönster som upprepas. Men rädslan för det verkar ha varit överdriven.

Nu tror jag förvisso att man får till lika bra bilder med D800 när man fotar raw och gör efterskärpningarna i datorn. Så det är förmodligen mest en skillnad vid väldigt stora förstoringar, annars ser man nog ingen skillnad.

D800 är en kanonkamera. Det enda jag kan klaga på är att det är lite svårt med autofokusen i dåligt ljus, men om det är sämre än på andra kameror vet jag inte.

Joakim B och jag gjorde en ingående test av d800 och d800E när dessa kom och med de bästa objektiven, skillnaden var minimal och kan endast ses med kamera på stativ, optimal bländare runt 4 och i 100% navelskådning, i vissa linjefrekvenser fick vi klart mer störande moire/interpoleringsartefakter med E modellen än med d800, jag har både d800 och D810 och har testat dessa mot varandra med mitt Otus och skillnaden vad det gäller upplösning är närmast obefintlig
I mitt tycke inget att bry sig om.

Fick du erbjudande att byta D3 rakt av mot D800? Lite märkligtt då D800 säljs för runt 13.000:- beg med det exp antalet och D3 med lågt antal exp som din lite under 10.000:- enl vad jag sett.

Jag tycker det låter som ett bra byte för dig - D800 är en klart bättre studiokamera med möjlighet till synbart högre bildkvalitet än D3 (som i sin tur är bättre på annat).

Är det ett byte rakt av så är det en kanondeal oavsett vad man fotograferar då D800 betingar ett högre andrahandsvärde än vad en D3 gör.

Då du främst kör studio så är det ju verkligen inget att fundera på

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar