Annons

Nikon D2X eller byta system?

Produkter
(logga in för att koppla)

prozac

Avslutat medlemskap
Hej hopp!

Har funderingar! Vi skall just uppgradera studion på jobbet. Har alltid kört med Nikon system, hela systemet vi har är nikon o fuji digitalt och analogt. Har redan tänkt att byta till Canon 1 gång tidigare men köpte istället nya Nikon kameror!

Varför byta? Jo jag vill jobba med full sensor storlek inte aps size!
Tycker inte om skärpedjupet med 1,5 gr sensorn!!

Undrar därför vad tror ni? kommer Nikon nångång att köra fullsize eller fortsätta 1,5 gr?
Känns lite dumt när man köper DX objektiv som inte passar fullsize!

Och hur mycket pengar Nikon kan sattsa i framtiden på Proffesional sidan?
Canon ligger ju långt före redan!
D hänger ju mest på kompaktkamerorna i dagens läge =)

Ett så stort beslut är väl dumt att göra baserat på databladsfakta eller andras åsikter. I synnerhet som andras åsikter i dagsläget inte är baserade på annat än rykten, antaganden och uppgifter från faktablad. Eftersom det rör sig om så mycket pengar vore det väl närmast tjänstefel att inte hyra de aktuella kamerorna och testa själv i praktiken.

Det där med skärpedjupet går ju inte att komma ifrån. Man får öppna optiken mellan 1 och 1+1/3 bländarsteg mer för att få samma skärpedjup som med "fullformat" när man har en bildsensor i dx-format.

Vilka bländartal ligger du typiskt på idag för att få de resultat du vill?

Ville bara höra lite åsikter om detta här!
Beslutet tar jag nog tillsammans med mina arbetskollegor o inte begrundat på detta! Men ville bara höra mig för här =)

Tack Kim för snabbt svar =)

För fullformat för Nikon så har ju Kodak sin SLR 14/n, som iofs är en ren studiokamera, men den lämnar en del att önska faktikst. Men den har ju sina fördelar också.

Jag har nyligen switchat från Nikon........och har lärt mig att det finns plus och minus med att byta system. Har förvisso inte lärt mig alla Canon-finesser ännu, men mycket som finns i Nikon-världen saknar jag i Canon-dito.

- Canons mjukvara är avsevärt sämre än Nikons. EOS Capture är ena skämtet, där du inte ser kamerans mätvärden på datorn. Du kan inte heller få view-funktionen att visa uppdatera fullskärmsbilder under fotograferingen. Du kan inte göra en vitbalansering från datorn, utan måste till kameran och göra den. Du kan inte Välja en bild i viewern och öppna den i t ex Photoshop. Färgerna i viewern stämmer inte överens med dem du ser i Photoshop, trots att bägge är inställda på AdobeRGB.....osv

- Färgerna känns mycket "plattare" än nikons, och betaversionen av PS CameraRAW är behöver en rejäl utveckling för att kunna ta vara på den information som finns i Canons RAW-filer. DPP ger mycket bättre färger, men har en usel skärpefunktion.

- De oerhört behagliga oskärpeområdena i bilder tagna med t ex Nikons 70-200/2,8 VR har jag inte kommit i närheten av med Canons 70-200/2,8 IS. Överhuvudtaget verkar Canon ge mycket råare bouqé i oskärpan.

Jag känner ännu så länge ingen glädje över att ha blivit Canonägare, men hoppas innerligt att investeringen inte skall visa sig vara så dålig som den känns just nu. Nikons totala förlamning vad gäller utveckling är ju heller inget att glädjas över i dagsläget.

Min drömscenario är att Nikon kunde utvecklas lika intensivt som Canon......men där lär vi ju knappast hamna på ett tag....

Jonas, jag tror det inte bara är du och jag som går i samma tankar. Just nu har jag lånat en Kodak DCS Pro SLR/n för att utvärdera den.

Ska man bara jobba i studio fungerar den. Tyvärr har den ingen 100%-sökare. Den är snarare 80%. Kamerahuset är inte det roligaste. Dock gör den höga upplösningen att man gärna vill ha stativ för att klämma ut maximalt med skärpa. Kameran ska jämföras med en mellanformatskamera i arbetssättet.

ThomasC skrev:
Jag har nyligen switchat från Nikon........och har lärt mig att det finns plus och minus med att byta system. Har förvisso inte lärt mig alla Canon-finesser ännu, men mycket som finns i Nikon-världen saknar jag i Canon-dito.

- Canons mjukvara är avsevärt sämre än Nikons. EOS Capture är ena skämtet, där du inte ser kamerans mätvärden på datorn. Du kan inte heller få view-funktionen att visa uppdatera fullskärmsbilder under fotograferingen. Du kan inte göra en vitbalansering från datorn, utan måste till kameran och göra den. Du kan inte Välja en bild i viewern och öppna den i t ex Photoshop. Färgerna i viewern stämmer inte överens med dem du ser i Photoshop, trots att bägge är inställda på AdobeRGB.....osv

- Färgerna känns mycket "plattare" än nikons, och betaversionen av PS CameraRAW är behöver en rejäl utveckling för att kunna ta vara på den information som finns i Canons RAW-filer. DPP ger mycket bättre färger, men har en usel skärpefunktion.

- De oerhört behagliga oskärpeområdena i bilder tagna med t ex Nikons 70-200/2,8 VR har jag inte kommit i närheten av med Canons 70-200/2,8 IS. Överhuvudtaget verkar Canon ge mycket råare bouqé i oskärpan.

Jag känner ännu så länge ingen glädje över att ha blivit Canonägare, men hoppas innerligt att investeringen inte skall visa sig vara så dålig som den känns just nu. Nikons totala förlamning vad gäller utveckling är ju heller inget att glädjas över i dagsläget.

Min drömscenario är att Nikon kunde utvecklas lika intensivt som Canon......men där lär vi ju knappast hamna på ett tag....

Det var ju inte munter läsning för en som är på väg att investera i 1ds mark II. Hade varit intressant att höra andra användares erfarenheter också. Finns det inte någon annan mjukvara att använda?
/Mikael

Erik Schalin skrev:
Ställ frågan till Nikon.
Det hade varit intressant att höra vad de svarar.

Det vore helt meningslöst, eftersom de likställer god kundvård med att inte svara på frågor.

De olika representanterna runt om i världen får troligen inte veta något heller, och de svar du får av dem är bara undanflykter i försök att dämpa din irritation över Nikons obefintliga informationsflöde. Jag lider med dem.

Det är möjligt att boke hos 70-200 IS inte är den vackraste. Gillar den inte själv heller. Men tar du boke på en bild tagen med 35L, 85L, 135L eller 200 1.8L så ska du vara enormt kräsen för att inte vara nöjd. Har själv 135L som är mycket bra. Kommer senare i vår komplettera med 35L och ev även 85L. Nä r jag blir rik ska även 200 1.8L ner i väskan.

My 0.02$

Intressant....

Intressant att få följa åsikterna vad gäller
"fullstorlekscensor 24x36".

Varför har man inte satsat på det direkt?
(För dyrt va!...eller...)
Men det borde väl komma?
Och bli billigare...?
(Än tex. Canon EOS 1DS Mark II)

Tycker själv det vore mycket intressant att kunna växla mellan "analog film" och "digital film".
Tex. på en M6:a. :)

Kan det bara vara jag som tycker så?? ;-)

Thomas Carlén skrev
Det vore helt meningslöst, eftersom de likställer god kundvård med att inte svara på frågor.

Jaha, jag antar att du tidigare har ringt Nikon hundratals gånger och aldrig fått svar på dina frågor eftersom du fäller ett sånt generellt uttalande? Vilken information har du själv sökt och blivit nekad av Nikon? Eller har du bara läst på forum att Nikon är förtegna om framtida produkter?

Man kan väl inte på allvar förvänta sig att ett företag ska svara på frågor som rör företagets strategiska utveckling bara för att man är ägare till en produkt som företaget säljer? Än mindre kan man väl förvänta sig att företaget avslöjar sina strategiska planer för någon som EVENTUELLT har TÄNKT köpa en av deras produkter?

Ring Canon, Konica Minolta, Pentax, Sigma, Volvo, SAAB, Sony Ericsson, Nokia, HP eller vilka som helst och fråga detaljfrågor om deras framtida produkter som inte är lanserade ännu så får du se hur pass uttömmande svar du får...

Det handlar inte om dålig kundvård, det handlar om att företagen inte vill avslöja sina stategiska planer och detta är helt naturligt.

För övrigt tycker jag att Nikon har en förträfflig kundservice, de var t.ex. de enda som gav fri sensorrengöring på senaste fotomässan i Sthlm.

Ring gärna Nikon och fråga vad som helst om deras befintliga produkter så ska du se att du får de svar du behöver, det är jag säker på.:)

Hade bra allihopa!:)

/Martin

Senast ändrad:
Kundservice har jag begränsad erfarenhet av, men de tre gånger jag mejalt dem om produkter har det tagit 1-3 dagar att få ett tillfredställande svar.

Tja, det är väl också "Kundservice".:)
Generellt när det gäller kundserviceärenden tror jag det lönar sig att ringa om man är ute efter snabba svar.

/Martin

ekequist skrev:
Man kan väl inte på allvar förvänta sig att ett företag ska svara på frågor som rör företagets strategiska utveckling bara för att man är ägare till en produkt som företaget säljer? Än mindre kan man väl förvänta sig att företaget avslöjar sina strategiska planer för någon som EVENTUELLT har TÄNKT köpa en av deras produkter?
JO

Var gg ngn frågar så ökar trycket och viljan att skapa ngt kunden vill ha.

ekequist skrev:
Tja, det är väl också "Kundservice".:)
Precis, och tre gånger är ”begränsaderfarenhet”. :)

Jag förvånas ofta över hur dåliga många företag är på att svara på e-post.

Andra än Nikon alltså.
Jag tänkte precis börja tycka att Fuji är dåliga, när ett mejl från en ansvarig kom i morse, efter sex dagar...

Angående fullformatssensor är det väl tveksamt om det kommer. Enligt en försäljare från Canon (hur pålitligt nu det är) så är nikonbajonetten för liten, och avståndet mellan sensor/film och objektiv för litet för att konstruera objektiv som lämpar sig för en fullformatssensor.

En gästföreläsare vi haft på skolan hävdade också bilderna blir bättre på en mindre sensor, till en viss gräns på grund av hur ljuset bryts i objektiven.

Erik Schalin skrev:
JO

Var gg ngn frågar så ökar trycket och viljan att skapa ngt kunden vill ha.

Du har rätt på ett sätt, men nu var det väl inte det vi pratade om? Vi pratade om huruvida man får svar från ett företag rörande frågor om deras framtida strategiska planer, och i det avseendet anser jag fortfarande inte att man kan kräva att få det och sen hävda att företaget har kass kundvård när man inte får de svar man vill.

Som sagt har du rätt i att man genom att höra av sig till ett företag kan få företaget att få en bild av vad kunderna vill ha, inget snack om den saken. Det är väl f.ö. en av de viktigaste bitarna i ett företag, att vara lyhörd mot sina kunder?:)

Hade bra!

/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar