ANNONS
Annons

Nikon d200 sökare

Produkter
(logga in för att koppla)

simon.nee

Medlem
Jag har en d200 och såg idag att det finns en väldigt tunn linje som går lodrätt från focuspunkten i mitten ned till kanten av sökaren.
Den blinkar också rött när man fokuserar. Om jag byter fokuspunkt lägger sig linjen liksom på kortaste väg mot en kant. Den där var inte där förut och den får mig att tro att nåt är fel. Har nån annan fått samma grej?

ojdå nu är den här diskussionen felplacerad, men jag antar att nikonfolk ändå är nikonfolk så någon kanske vet ändå.

Tack :) vilken tur. Den ser dock inte ut att vara rätt placerad eftersom den inte är exakt i mitten, så tack för svaret!

Har du bara en lodrät linje är det något som är fel. Har du dock flera stycken både lodräta och vågräta så är det rätt. Är inte helt långsökt att en rad i LCDn i sökaren har gått sönder.
Du råkar inte ha en annan kamera till hands så du kan ta ett kort genom sökaren och kanske få med det?

Det här är sökaren. Det var litet svårt att få den skarp med min kompaktkamera, men linjen syns iallafall tydligt. Hur fixar man lcdn och varför går den överhuvudtaget sönder efter typ en månads användning med fotografering varannan kväll och på helgerna?

Bilagor

• sokare.jpg
    sokare.jpg
    4.9 KB · Visningar: 451
Jag vill bara tillägga att om jag byter fokuszon till t.ex. den längst till vänster försvinner den lodräta linjen och en ny dyker upp från den nya fokuszonen och går till den vänstra kanten. Därför verkar det inte som om en del av lcdn är trasig, utan nåt annat skumt som styr den. Typ som om kretsen knasat till sig. besynnerligt är vad det är.

Men herregud, vad är problemet? Du har ett streck i sökaren som alla andra också har, men som vi andra inte lägger märke till.

Makten skrev:
Men herregud, vad är problemet? Du har ett streck i sökaren som alla andra också har, men som vi andra inte lägger märke till.

Det fattades bara att det skulle komma ett så urbota dumt inlägg som det från Martin. Det enda Simon vill veta är ifall någon annan har upplevt samma sak som han och om någon vet vad det kan vara. Jag utgår från att han blev helt ställd när han såg Martins inlägg, som definitivt inte lockar fotointresserade att söka hjälp på Fotosidan. Ligg kvar i sandlådan Martin.

Detta är helt normalt och du får ett streck till den focuspunkt som anvärnds för tillfället. Den utgår då från närmaste kontaktpunkt i sökaren. Det är den strömförande tråden som du ser då i din sökare som aktiverar din fokuspunkt. Titta på kompositionen i sökaren i stället för vad som ligger i själva sökaren. Jag har aldrig störts av detta faktum som ingår i sökarens konstruktion då jag är helt focuserad på det jag skall plåta.

Senast ändrad:
3j7e1h skrev:
Jag utgår från att han blev helt ställd när han såg Martins inlägg, som definitivt inte lockar fotointresserade att söka hjälp på Fotosidan. Ligg kvar i sandlådan Martin.
Vad har överperfektionism med fotointresse att göra? Man kan säkert hitta en repa på sin helt nya bil också, om man letar tillräckligt noga.

"Jag har en repa på min bil, är det normalt?"

Anledningen till mitt intresse är att jag inte är helt insatt i hur sökaren fungerar, och jag hade inte sett den där linjen förut - vilket fick mig att tro att den kommit dit nu. Jag ska snart resa bort och ta med mig kameran, och jag vill inte att fortsatt användning av kameran ska skada den. Det kunde ju t.ex. ha varit fel i en krets, som kunde ha gjort att något överhettades och saker gått sönder.

Tack iallafall för svaren!

Jag tror sökaren är konstruerad på det viset för att det belysta nätmönstret skall fungera.

På D2 kamerorna syns det inga linjer, men dom har inte nätmönstret heller.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar