Annons

Nikon D100 inkl 24-85 mm för 2400??

Produkter
(logga in för att koppla)

Schtettan

Ny medlem
Hej,
är ny på det här forumet och undrar om nån har nån erfarenhet av Nikon D100. Fått ett erbjudande att köpa en sådan + ett "bra" 24-88mm objektiv för 2400 kr. Är det ett bra pris? Är ju bara 6mp på den så det känns som en bromskloss. Samtidigt ska det ju vara en bra kamera (som kostade 50 000 ny en gång i tiden). Måste bestämma mig tills imorn så det är ju lite brådis. Vill ju inte göra ett dåligt köp.

Detta blir min första systemkamera, har dock testat några andra innan. Vill helst kunna använda bilderna till tryck, men 6 mp räcker ju inte ens till ett A4 i 300 ppi.

Hur ska jag göra??
 
Jag skulle säga att det är ett dåligt köp, även om det inte nödvändigtvis är så dyrt. Kameran är inte värd mer än tusen spänn om man låter bli att kolla efter överpriser på Blocket. Den är "uråldrig" med dagens mått mätt, även om den naturligtvis fungerar.
24-85 finns i två varianter, och ingen av dem är särskilt fräsiga objektiv. Brännviddsomfånget är heller kanske inte så roligt på en D100 med sin sensor som är mindre än den filmruta som objektivet är avsett för.

Jag tror du kan ha roligare för pengarna, men det beror på vad det är du söker hos en kamera. En D70 med 18-70/3,5-4,5 borde gå att hitta ungefär lika billigt, om man har lite tålamod. Och det är en betydligt bättre kombination, skulle nog de flesta med erfarenhet säga.
 
Tack så jätte mycket för svaret! Det var lite vad jag tänkte. Letar efter en systemkamera för under 3000 som jag kan ha ett tag, så blir nog inte en D100. Ska fortsätta kika runt på begagnatmarknaden men kamerorna försvinner snabbt..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.