Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D1

Produkter
(logga in för att koppla)

Vickeee

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag ska köpa en digital systemkamera, och jag undrar om Nikon D1 är någonting som fortfarande går att använda? Jag är medveten om att den är gammal, men den är stor och robust som en riktig kamera ska vara. Jag har liksom två alternativ; köpa en D1 och en bra glugg eller köpa en ny KM Dynax 5D med kitobjektiv. Vilket är bäst? Fördelar och nackdelar?

//Victor
 
Jag vet :) Det är just därför jag vill veta om den är duglig eller inte!

Edit: Är en kamera bra även efter 20.000 exponeringar?
 
D1:an är en bra kamera men har en del barnsjukdomar. Den ställer krav på fotografen eftersom det är viktigt med rätt exponerade bilder för att man ska få en bra slutprodukt. Jag har själv haft en och har gjort en hel den 50x70 bilder som sitter på mina väggar. Jag har fotat raw och gjort en del efterbehandling men resultatet har blivit mer än tillfredställande.

Varför inte köpa KM5D med en bra glugg då? De är plastiga och känns inte alls som en D1a gör men du kommer få betydligt bättre kvalite på dina filer. Är det frågan om pengar dock...

Lycka till.
 
Precis, det är frågan om pengar! Men alltså, skriva ut bilder det gör jag aldrig. Jag har dom bara på datorn, och jag har kollat på en del bilder tagna med D1'an och dom är enligt mig väldigt bra! Men jag vill mer veta om kameran är seg eller har några funktioner som fungerar dåligt eller så.
 
hej!

Jag har haft D1, och det är en bra kamera, men prcis som greken skriver ställer den krav på fotografen. högdagrar gulnar lätt och brushanteringen är obefintlig på iso 400 och över.

En av de mest kända naturfotograferna i usa har använt denna kamera sedan den kom ut
http://www.moosepeterson.com/

Lycka till med ditt val

Ska jag vara riktigt riktigt ärlig, tror jag D5d är ett bättre val för dig


mvh: Adam
 
Njaa kameror så länge du bara ska kolla dom på din skärm

Jag är nog tveksam till ditt val av en beggad D1:a om du bara ska ha bilderna på datorn. Det känns som om du prioriterar själva "känslan" av att ha en riktig kamera. En fet som som kan identifiera dig som "riktig" fotograf.

Inget fel i det. Jag gillar själv att jobba med riktiga prylar. Men bildkvalité-mässigt så finns det nog ingen vinst med ett sådant val. Möjligtvis för att kunna ta bilder med litet skärpedjup? I övrigt så räcker nog kvalitén i sig från betydligt billigare kompakter.

Tänk efter exakt vad du vill ha för egenskaper. Sen kommer du att få kompromissa, men förhoppningsvis kommer du rätt. En ny kamera är ju alltid ny - och med den följer garantier. Om pengar är en viktig fråga vill du inte lägga ut massor av slantar på en service eller rep av en hårdkörd D1:a.

Lycka till!
Peter
 
Det låter nog som att jag ska strunta i D1. Men det stämmer att jag priotirerar känslan, skulle inte ha något emot att ha en kamera som väger 2kg med objektiv (det gör min systemkamera), det ger känslan av att man använder något som inte är en leksak! Sen är jag ändå tveksam till den låga upplösningen... Aja, det blir ialla fallingen D1. Tack för hjälpen!
 
Jag valde själv en NIkon D1 när jag gick över till digitalt för snart 1 år sedan.

Jag funderade ett tag på D70 men frestades mer av riktigt grepp & ett roboust hus som klarar ett eventuellt fall om olyckan skulle vara framme.

Bildkvaliteten är inget problem så länge man exponerar rätt & håller sig itll Iso 200.

Man får dock va pass på när det gäller inomhusfotografering och ljuset från glödlampor respektive lysrör.

Då måste man ställa in kameran för lysrörsBelysning eller glödlampa för att resultatet ska bli bra.
 
Jag sitter själv i valet och kvalet att köpa en D1, men är det någon vitts att lägga pengarna på?
Det skulle i så fall bli min första Dslr. Det som känns mest tveksamt är pixlarna, hur långt räcker egentligen 2.77mp? Hur bra fungerar den i dåligt ljus?
hur många exponeringar "brukar" den klara? många frågor, även om kanske 2000 inte är så mycket pengar att lägga ut, så är det mycket att lägga ut på en kamera som man blir missnöjd med.
 
Jimpawa skrev:
Jag sitter själv i valet och kvalet att köpa en D1, men är det någon vitts att lägga pengarna på?
Det skulle i så fall bli min första Dslr. Det som känns mest tveksamt är pixlarna, hur långt räcker egentligen 2.77mp? Hur bra fungerar den i dåligt ljus?
hur många exponeringar "brukar" den klara? många frågor, även om kanske 2000 inte är så mycket pengar att lägga ut, så är det mycket att lägga ut på en kamera som man blir missnöjd med.

Mpixlarna är inget problem. Följ Ken Rockwell-länken, som jag bifogade i ett tidigare inlägg. Har skickat en fil till dig per mail, så kan du se hur 2.77 Mpxl ser ut.

Fokuseringen och exponeringen i dåligt ljus är exeptionell. Långt bättre är pro-sumer kamerorna.

Exponeringar, ja, det är ju en proffskamera så mellan 50K - 100K borde inte vara något problem.

Om du skulle köpa en D1'a och bli missnöjd, kontakta mig. Jag söker ett hus till.

Mvh
/OD1N
 
Hmm, klurigt värre.
Det jag är mest rädd för med en så pass "gammal" kamera är att slutaren ger sig direkt efter köp, är det något att oroa sig över egentligen? För det är ingen kostnad jag har råd att ta tyvärr. vad har D1 för brännvidsförlängning? Hur gör sig bilder i tryck? Jag är ju småsugen på att kunna sälja bilder också, och ta lite fotouppdrag då och då, skulle det fungera med denna, eller är det tidningstryck som gäller då?

Mycket frågor här, men frågar man inte så får man inte veta?:)

och Tack Lasse för bild exemplet.
 
Jimpawa skrev:
Hmm, klurigt värre.
Det jag är mest rädd för med en så pass "gammal" kamera är att slutaren ger sig direkt efter köp, är det något att oroa sig över egentligen? För det är ingen kostnad jag har råd att ta tyvärr. vad har D1 för brännvidsförlängning? Hur gör sig bilder i tryck? Jag är ju småsugen på att kunna sälja bilder också, och ta lite fotouppdrag då och då, skulle det fungera med denna, eller är det tidningstryck som gäller då?

Mycket frågor här, men frågar man inte så får man inte veta?:)

och Tack Lasse för bild exemplet.

Att slutaren kan ge sig är en risk på alla, äldre, begagnade kameror. Att byta kostar ca: 3000.
D1'an har 1.5X i brännvidsförlängning. Bilder i tryck är OK. Vad en bildbyrå säger i dagens läge, vet jag inte.
En del bildbyråer kräver bildfiler på minst 10MB.
Varför förstår jag inte. Vad har storleken med kvalitén att göra?.
Själv fotar jag regelbundet galopp/ponnygalopp med D1'an och skickar till tidningar, som publicerar både i färg och SV. De bildfiler jag skickar, ligger på ca 2,5 MB jpeg.
Säljer även bilder från dessa tillfällen, och kunderna verkar nöjda.

Mvh
/OD1N
 
raw+jpg?

Har en fundering när det gäller D1 D1H, D1X.. Kan man foto RAW+JPG samtidigt som man kan på tex D70?
Själv brukar jag köra raw+jpg och använda jpg som förhandsvisning.
 
Re: raw+jpg?

D Nilsson skrev:
Har en fundering när det gäller D1 D1H, D1X.. Kan man foto RAW+JPG samtidigt som man kan på tex D70?
Själv brukar jag köra raw+jpg och använda jpg som förhandsvisning.

Vad det gäller D1, så är svaret nix. Troligtvis gäller samma för D1H och X. Antingen RAW, Tiff eller jpeg

/ OD1N
 
Vickeee skrev:
Hejsan!

Jag ska köpa en digital systemkamera, och jag undrar om Nikon D1 är någonting som fortfarande går att använda? Jag är medveten om att den är gammal, men den är stor och robust som en riktig kamera ska vara. Jag har liksom två alternativ; köpa en D1 och en bra glugg eller köpa en ny KM Dynax 5D med kitobjektiv. Vilket är bäst? Fördelar och nackdelar?

//Victor

Jag köpte en D1:a i nov. för dryga 3kSEk och är riktigt nöjd. Zebramedia fick sälja ett batteri och sedan kan man ta ca 150 bilder per laddning.

Bilderna håller inte samma kvalite som min D70 men och andra sidan är det ju en riktig kamera ;-).

Man blir nöjd med bilderna hur som helst.

mvh Erik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.