Annons

Nikon cp8700 el cp8800??

Produkter
(logga in för att koppla)

TigerJoJo

Ny medlem
Ska göra mitt första köp av mer avancerad kamera. Valet har hamnat på Nikon coolpix8700 eller coolpix8800. Är nu helt villrådig.

Är det nån som har erfarenhet av dessa två?? Bra, dåliga? Vilken skulle ni välja?

Tack på förhand

Inte för att vara sån.. Men för det priset får du ju en Canon EOS 350D, eller en Nikon D70. Betydligt bättre kamera.

hejsan, för min del är valet enkelt och stavas cp8800, har VR och 35-350 zoom. Är visserligen dyrare men bättre kamera, om man nu inte väljer systemkamera.

TigerJoJo skrev:
Ska göra mitt första köp av mer avancerad kamera. Valet har hamnat på Nikon coolpix8700 eller coolpix8800. Är nu helt villrådig.

Är det nån som har erfarenhet av dessa två?? Bra, dåliga? Vilken skulle ni välja?

Tack på förhand
8800 är väl efterföjaren till 8700, så den borde ju vara modernare. Större zoomomfång och VR, t.ex.
Här listas de största skillnaderna mellan 8700 och 8800.

Jag har testat 8800 åt Allt om Digitalfoto. Jag är väl inte överförtjust i den. Upplever den som långsam, jag är inte gillar inte den elekroniska sökaren. Autofokusen är väl sådär, den har svårt att hitta ibland. Sedan är det ganska irriterande att autofokuspunkterna är så stora i sökare, de stör ganska mycket tycker jag.

På plussidan är att den känns rejälare och stabilare än kameror i samma klass och den exponerar fint.

Men som Jesper säger; en DSLR i de lägre prisklassrna ger mer. Speciellt om du kollar begagnat. Jag har sett Canon 300D med optik för runt 7-8000:-. Nikon D70 ligger typ en tusenlapp högre.

Tack

Tack så jätte mycket allihopa för er hjälp.
Jag skulle allra helst vilja ha en canon eos som ni rekommenderar men jag behöver en utfällbar skärm för att kunna se vad jag tar på. Kan inte hålla kameran hur som helst pga av rörelse svårigheter i armarna bl a.
Efter vad jag har läst så verkar ju 8800 bästa att köpa iaf av dessa två så vi får väl se hur det blir :). Får kolla över bugeten.
Tack än en gång!

Re: Tack

TigerJoJo skrev:
Tack så jätte mycket allihopa för er hjälp.
Jag skulle allra helst vilja ha en canon eos som ni rekommenderar men jag behöver en utfällbar skärm för att kunna se vad jag tar på. Kan inte hålla kameran hur som helst pga av rörelse svårigheter i armarna bl a.
Efter vad jag har läst så verkar ju 8800 bästa att köpa iaf av dessa två så vi får väl se hur det blir :). Får kolla över bugeten.
Tack än en gång!
Okej. Lycka till med ditt kameraval!

FOTO testade 8800, de kom fram att den hade sämre upplösning än föregångaren 8700 trots samma sensor, optiken var alltså sämre.

Upplösningen jämfördes oxå med EOS 300D på 6Mp och 8800 med sina 8Mp gav sämre upplösning.

I övrigt klagde de mycket på att den var långsam både i skrivning till kortet och AF.
Den fick beröm för välfungerande bildstabilisator.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar