Annons

Nikon Cature NX2 - ej segt!

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad22

Avslutat medlemskap
Installerade 8 GB RAM-minne + 64-bit Windows 7 i Beta-versionen som släpptes nyligen - och Nikons Capture NX2 tappade det mesta av sin seghet.

Om man redan gjort en massa redigeringssteg i en bild kan det fortfarande ta ett ögonblick eller två innan en uppljusning eller ökning av färgmättnad visas på skärmen men det går mycket bättre än under 32-bitars Win XP.

Dessutom tål PC:n 2-3% högre överklockning än under XP vilket piggar upp NX2 ytterligare något...

Om inte Nikon släpper Linux-kompatibla versioner av sin mjukvara blir man nog tvungen att köpa en Windows 7-licens även om det skär i hjärtat.

Har aldrig upplevt varken NX 1.3.x eller 2.x som segt, det handlar nog i 99% av fallen om konflikter av olika slag mellan mjukvara.
Kört både i XP och nu i 64bit Windows 7.

Konstigt... Jag kör en MacPro med 2xDualcore XEON 2.66GHz med 9GB RAM. Jag upplever NX2 som betydligt segare än de flesta andra råfilskonverterare. Eller segt kanske är fel ord, responsen är inte lika omedelbar som hos andra jag testat...

D3X-filerna tar sin lilla modiga tid, medan t.ex. D90-filerna flyter på hyffsat.

Konstigt... Jag kör en MacPro med 2xDualcore XEON 2.66GHz med 9GB RAM. Jag upplever NX2 som betydligt segare än de flesta andra råfilskonverterare. Eller segt kanske är fel ord, responsen är inte lika omedelbar som hos andra jag testat...

D3X-filerna tar sin lilla modiga tid, medan t.ex. D90-filerna flyter på hyffsat.
Det är trist att NX inte är en 64bitars applikation, då hade du t.om. haft nytta av allt ram ;) Själv kör jag på en i7 med 6gb och jag kan inte klaga på något.
Jag tycker NX2 är snappy, möjligt det finns konverterare som är ännu snabbare, men av alla dom jag prövat kommer ingen i närheten av NX(2) hanteringen av mina D300-filer. Har prövat ACR (och LR, fyfan säger jag bara, snacka om waste of time), Bibble och Capture One 4 (inte pro). Av alla dom är NX tveklöst överlägset imo :)

Upplever inte heller Capture NX2 specielt segt, men min dator brukar få jobba på högvarv när jag använder det.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar