Annons

Nikon..Canon..eller nåt annat???

Produkter
(logga in för att koppla)

prinskorv

Ny medlem
Hallå
har prcis blivit medlem här på fotosidan och jag som många andra verkar det som står i vale och kvalet..och den angenäma sitsen: Köpa ny kamera. Har endast haft Ixus:ar tidigare(senast ixus 40)och gjorde "misstaget" att åka till Kambodja med den, Något jag ångrar efter att tittat på bilderna och insett att det krävs ngt bättre. Så vad välja? D40 känns gammal, D60 känns inte lika "fräsch" som eos 1000d och den känns lite "budget" kontra eos 450d. Dessa tankar från mig som aldrig ägt en systemkamera, men vill gärna ha en.
Några tankar från inkörda användare välkomnas.

Det jag tänkt mig som start är: hus+ 18-55 typ, och tele 55-200 eller dylikt.
Är det att skjuta över målet med eos 450d+kit för summan 8400 kr, när d40+kit kanske är tillräckligt att bita i??

Svar välkomnas.
Kul att hitta detta forum.

Dennis

Det är fullgoda kameror allihop, prestandaskillnaderna brukar avspegla sig ganska väl i priset.

Men även om 1000D är en budgetversion så är skillnaden inte särskilt stor, men visst finns skillnader, tveksamt om du kommer sakna skillnaderna dock, det beror på hur intresserad du blir av fotograferingens olika möjligheter, som spotmätning exempelvis.

Välkommen!

När jag växte upp hade jag tillgång till en Minola systemkamera, numera inkorporerade i Sonys sortiment. När det blev dags för mig att köpa min egen systemkamera för ett antal år sedan så föll valet på det för tiden mest populära märket: Canon. Om jag skulle utgå från samma urvalskriterier idag så skulle jag antagligen köpa Nikon.

Jag föreslår att du läser tester om de modeller du tror dig ha råd att välja mellan, och gå sedan på din maggropskänsla. Alla kameror är tillräckligt bra, särskilt i det prissegment du letar i. Å andra sidan kommer du även att upptäcka att alla dessa kameror har sina nackdelar. Endast du kan avgöra vilken fördel respektive nackdel som är viktig för dig.

Oavsett vilket märke du slutligen väljer så önskar jag dig lycka till och hoppas att du fångar många bra bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar