Annons

Nikon = blixtproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chippan

Ny medlem
Hej! Är nybörjare och letar efter lämplig kamera. Har en fråga om Nikon och blixtfunktionen. Ska "experimentera" lite med en Nikon D60 som jag har fått låna, ägaren upplyste mig direkt om att blixtarna hos Nikon lätt går sönder vilket upplevdes lite irriterande för henne. Har ni/någon samma erfarenhet? Härrör det sig till enstaka modeller eller anses det vara ett generellt problem? Jättetacksam för svar, tips och råd! Mvh Lis
 
Hej! Är nybörjare och letar efter lämplig kamera. Har en fråga om Nikon och blixtfunktionen. Ska "experimentera" lite med en Nikon D60 som jag har fått låna, ägaren upplyste mig direkt om att blixtarna hos Nikon lätt går sönder vilket upplevdes lite irriterande för henne. Har ni/någon samma erfarenhet? Härrör det sig till enstaka modeller eller anses det vara ett generellt problem? Jättetacksam för svar, tips och råd! Mvh Lis

Det är ju inget jag har hört något om i alla fall.
 
Det har jag heller aldrig hört talas om. Varken pop-up-blixtarna eller mina externa blixtar har uppvisat några konstigheter.

Din vän kanske har ett annat sätt att hantera blixt? :D
 
En bekant i fotoklubben visade en gång mig sin SB-600 blixt och sade att det var nånting som gått sönder i fästet när hon i misstag vridit om "fixeringsskruven" för hårt åt något håll. Snabb som jag var testade jag ju den i min blixtsko. Detta hann jag göra innan hon berättade att den tidigare fastnat så hårt fast i hennes kamera att hon fick föra kameran och blixten till fotobutiken för att separeras.
...
Jag fick bort hennes blixt från min kamera följande dag genom att skruva upp de fyra skruvar som finns på undersidan av blixten (trångt med utrymme där!), öppna blixten och sedan ta bort den fjäderbelastade tappen som låste fast blixten i blixtskon genom att skruva upp ytterligare två skruvar inne i blixten.

Men jag har aldrig hört att själva blixtfunktionen skulle krångla. Tvärtom har Nikons blixtar och blixtsystem vad jag vet ett exceptionellt bra rykte.
 
En bekant i fotoklubben visade en gång mig sin SB-600 blixt och sade att det var nånting som gått sönder i fästet när hon i misstag vridit om "fixeringsskruven" för hårt åt något håll. Snabb som jag var testade jag ju den i min blixtsko. Detta hann jag göra innan hon berättade att den tidigare fastnat så hårt fast i hennes kamera att hon fick föra kameran och blixten till fotobutiken för att separeras.
...
Jag fick bort hennes blixt från min kamera följande dag genom att skruva upp de fyra skruvar som finns på undersidan av blixten (trångt med utrymme där!), öppna blixten och sedan ta bort den fjäderbelastade tappen som låste fast blixten i blixtskon genom att skruva upp ytterligare två skruvar inne i blixten.

Men jag har aldrig hört att själva blixtfunktionen skulle krångla. Tvärtom har Nikons blixtar och blixtsystem vad jag vet ett exceptionellt bra rykte.

Ler igenkännande :), Slår mig nu att hennes kamera varit på reparation i 30 dagar för blixtproblem..så det var snabbt jobbat av dig att lösa problemet på en dag. Hmm, är nog inget generellt problem... Tack för ditt svar, värdefullt!!/ Lis
 
Min syster och mor har varsin SB-400 och båda verkar vara döda.
Den ena kan ha blivit tappad, men den andra är vad jag vet aldrig ens använd...

Jag försökte få igång den oanvända på D60 men fick bara den interna blixten att poppa upp hela tiden,
använde nya batterier och såg ingen gammal batterisyra på kontakterna inuti.

Vad är det som är så känsligt med blixtarna?
Man tycker att kameran borde ha reagerat på något sätt eller
att laddningslampan kunde tänts lite - hur ska man felsöka mer.
 
Ler igenkännande :), Slår mig nu att hennes kamera varit på reparation i 30 dagar för blixtproblem..så det var snabbt jobbat av dig att lösa problemet på en dag. Hmm, är nog inget generellt problem... Tack för ditt svar, värdefullt!!/ Lis

Observera bara att jag endast tog bort blixten från kameran (det fick jag gjort på ett par minuter när jag väl lyckades få upp skruvarna i bottnet). Jag reparerade den inte...
 
Har aldrig upplevt något problem med Nikons blixtar, däremot att de har utmärkt kvalitet. Har inte varit direkt superrädd om mina blixtar, en av dem har till och med vid upprepade tillfällen fallit 2-3 meter rätt ner i hårt underlag utan att funktionen försämrats märkbart eller fått synliga skador (förutom bouncers som brustit). Kan tänka mig att blixtens livslängd har reducerat men den har varit en troföljare i många år sen ess.

Så, båda tummarna upp för Nikons blixtar!!
 
Jag hade en SB-24 med radiotrigger i en fryspåse ute i ösregn häromveckan. Fungerade bra. Dessutom blåste en stor träskiva omkull och landade på blixten men det gick fint.
 
Jo jag har ju faktiskt haft sönder foten på en av mina SB-24 en gång. Men jag tror inte många kameror/blixtkombinationer (i mitt fall Nikon F4s, normalzoom och SB-24 = rätt tungt) klarar sig oskadda när man tappar dem från brösthöjd och de landar med blixten först. Hur som helst fick jag tag i ett tvåpack piratblixtfötter från ebay för sådär en 150:-
 
Jag har aldrig haft problem med dem, varken den pop-up blixtarna eller de externa. Jag har en SB-600, en SB-800 och en SB-900 och alla funkar lika bra nu som när jag köpte dem. Jag har inte haft problem med att de fastnar i blixtskon heller, kanske beror det på hur vida man har råkat försöka ta av dem innan man låser upp låset och således böjer tappen en första gång?
 
D50

Jag fick problem med pop-up blixten i min D50:a. Den slutade helt enkelt att fungera. Den ploppar upp men blixtrar inte till längre. Jag antar att själva lampan är sönder.
Eftersom det ändå är fråga om en gammal D50:a så har jag inte lämnat in den. Jag köpte en D90:a istället.
D50:an har fått bli "strandkamera" för den fungerar ju prima förutom blixten då.. så en massa fina strandbilder har jag fått. :-D
 
Min sb-800 och sb-26 har funkat utmärkt tillsammans med d5000. Har endast haft dessa i 1-2 år och har hanterat dessa ganska varsamt…
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.