Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

strain

Medlem
Jag är bara lite nyfiken över vad ni har för erfarenheter. Tänkte nämligen att det är dags att införskaffa lite blixtar till min D70.

Så min fråga är, Sb-600 eller Sb-800? Är det någon jättestor skillnad på dem? Vilken bör man köpa? :)
 
Ah tackar! :)

Då kom en till fråga upp lite hastigt, har nog bestämt mig för att införskaffa två st Sb-800. Jag antar att jag kan använda båda dessa som slavar utan att behöva använda den inbygga blixten eller?

Eller att den ena har den andra som slav? Behöver jag nån mer utrustning för att göra detta? Typ som sync-kabel eller så? :)
 
Ja, du ska kunna använda den inbyggda som commander som utlöser de andra två utan att själv lysa under själva exponeringen.
 
Du kan:
- Använda D70 som master. Båda SB-800 måste då vara på samma kanal och ger samma styrka.
- Sätta en SB-800 på kameran som master och den andra som slave. De kan då ge olika mängd ljus. (Du kan ställa var för sig via SB-800 på kameran.
- Ha en SB-800 via SC-17-kabel. Kameran tror fortfrande att den sitter på huset och allt blir som ovan.

Jag kör gärna med SB-800 på huset eller via SC-17. Det blir mycket flexibelt.

Alla extra blixtar som trådlöst ger dig kan ibland verka störande.
 
dumbo skrev:
Ja, du ska kunna använda den inbyggda som commander som utlöser de andra två utan att själv lysa under själva exponeringen.

Det är nästan rätt. Kameran skickar faktiskt ut en blixt vid exponeringstillfället också. Det är för att synka de andra blixtarna, inte för själva exponeringen. Detta kan äventyra bilden om man har ett objekt i närheten av kameran.

Jag har ibland hållit en bit papp, eller liknande, framför den inbyggda blixten så att blixten räcker till att trigga de andra blixtarna men inte träffar objektet. Det är dock lite pilligt.

/AnWi
 
Det är möjligt att den "går av" fast väldigt väldigt svagt. Jag har inte undersökt saken så noga, men då jag testade en SB-600 lite för ett tag sedan (ägen ingen själv ännu) så märkte jag inte av det. Fast jag hade väl inget objektpå närmare avstånd än en halvmeter iofs.
Sen kan det ju bero på materialet på objektet åxå...

Får kolla lite på det när jag får chansen. :)
 
Tro mej, jag har kollat en hel del på detta.
D70 ger tre blixtar [egentligen blixtskurar](eftersom den bara stöder en grupp och en kanal).
- Trigger. Talar om för slaven(-arna) att avfyra en blixt. Denna mäts av iTTL i kameran
- Kommando. Meddelar slaven önskad blixtmängd.
- Exponering. Ser till att slavblixten avfyras i rätt ögonblick.

/AnWi
 
Den går av och det är inte supersvagt heller. Det har sabbat flera bilder för mig med jobbkameran när jag har haft reflekterande föremål i bildytan.

Jag har tänkt lösa det med en bit oexponerad framkallad diafilm framför blixten. Det skall släppa igenom förhållandevis mycket IR och lite synligt ljus och slavar triggar ofta på IR-delen.
 
jimh skrev:
Jag har tänkt lösa det med en bit oexponerad framkallad diafilm framför blixten. Det skall släppa igenom förhållandevis mycket IR och lite synligt ljus och slavar triggar ofta på IR-delen.

Tack för tipset Jim.

Borde ju gå att fixa en filmsnutt i en praktisk liten hållare.

/AnWi
 
Hm, ja det låter ju lite "äventyrligt" för bilden om man inte vill ha med den inbyggda blixten, men om jag alltså har en SC-17 så kommer jag inte behöva bry mig om det problemet? För då räknar den blixten som sitter på kabeln som commander right?
 
strain skrev:
Hm, ja det låter ju lite "äventyrligt" för bilden om man inte vill ha med den inbyggda blixten, men om jag alltså har en SC-17 så kommer jag inte behöva bry mig om det problemet? För då räknar den blixten som sitter på kabeln som commander right?

Om du vill!
Här tycker man att Nikon hade kunnat göra automatiken lite bättre.
Vill du använda wireless mode skall blixt OCH kamera ställas om. Glömmer du sedan bort det och använder blixten direkt på huset eller via SC-17 blir det skit. Det borde funka ändå!

Har inte helt klart för mej vad som händer i ditt fall. Gissar att SB-800 alltid kan stå som Master och aldrig behöver ändras beroende på om det finns slavar eller ej.

D70n skall väl stå som iTTL?!
Alla inställningar görs på SB-800 i Master-läge. EV +/- görs på huset för totalexponeringen. Justeringen av slavar görs på SB-800 (Master).

Rätta mej gärna om jag har fel här.

/AnWi
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.