Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S TC-20E III eller AF TC-14E II 1,4x

Produkter
(logga in för att koppla)

Markholm

Aktiv medlem
Har nu köpt ett Nikon AF-S 300mm f/2.8D IF-ED II Nikkor och ska köpa dessa konvertrar till det. Men jag har bara råd att köpa en för tillfället.
Tänkte därför fråga vilken som är bäst att satsa på
Som ni kanske vet så fotar jag främst fåglar i rörelse.

Vad är för- och nackdelarna med dem förutom att man får längre brännvidd med Nikon AF-S TC-20E III och större bländare med AF TC-14E II 1,4x?

Tack på förhand
/Mvh Gustav

Bland annat är konvertrarna olika "effektiva";

TC-14 ger 1.4 x förlängning av brännvidd, men endast 1.0 steg ljusförlust
TC-17 ger 1.7 x förlängning av brännvidd, men endast 1.5 steg ljusförlust
TC-20 ger 2.0 x förlängning av brännvidd och 2.0 steg ljusförlust

1.4 utan tvekan!

Ingen erfarenhet av nya 2:an, men har både sett/hört positivt och negativt gällande den.

// Daniel

Nästan alla tester jag läst rekommenderar 1,4 eller möjligen 1,7 eftersom man tappar för mycket skärpa med 2x. Själv har jag tc14eII och tycker den ger ett mycket bra resultat ihop med mitt nikon 500mm.

Kanske det bästa tipset är att ta med kameran till butiken och ta lite testbilder.

Jag har MYCKET goda erfarenheter av AF-S TC-20E III tillsammans med 300/2,8 (iofs senaste modellen VRII). Fotar du fågel i flykt tror jag ändå du skall satsa på 1,4. Den har jag också och kan bara säga gott om den. Det kan vara svårt att hitta flygande fågel i flykten med 600mm brännvidd och det extra bländarsteget är guld värt när det går undan. /Frode

Jag har MYCKET goda erfarenheter av AF-S TC-20E III tillsammans med 300/2,8 (iofs senaste modellen VRII). Fotar du fågel i flykt tror jag ändå du skall satsa på 1,4. Den har jag också och kan bara säga gott om den. Det kan vara svårt att hitta flygande fågel i flykten med 600mm brännvidd och det extra bländarsteget är guld värt när det går undan. /Frode

Ok, bara en till fråga, du säger att du är nöjd med både tc-20 III och tc-14, är dessa ungefär lika skarpa?
/Mvh Gustav

Efter att ha läst lite mer om AF-S TC-20E III så verkar det som om den ger lite olika resultat beroende på vilket objektiv man använder.
400 f/2,8, 70-200 f/2,8VRII och 300f/2,8VRII ger bra resultat medan tex 500 f/4, 200-400 f/4 ger mindre bra till dåliga resultat.

På länken nedan kan man jämföra olika kombinationer, tyvärr är testbilderna på Nikons objektiv genomgående av tveksam kvalitet. På exemplet nedan så verkar ju 500mm ge bättre resultat än 300 f/2,8 samtidigt som alla tester visar tvärtom.
Vad som är tydligt är att när man har konverter så tjänar man mycket i skärpa på blända ned ett steg även på objektiv som är urskarpa på max bländare utan konverter.

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=614&SampleComp=0&FLIComp=3&APIComp=4

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar