Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF 85 mm f/1,8 med eller utan "D"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Byråkrat

Aktiv medlem
Hittade en annons på Blocket i Stockholms-området i dag där någon säljer ett objektiv som jag har letat efter: AF 85 mm f 1.8. I annonstexten står det f 1.8 "D" men bilden visar inget "D". Jämför jag med produktbilder på Nikons hemsida så ska det vara ett "D". Då undrar jag: finns det äldre objektiv som inte är märkta med ett "D", trots att det har den egenskapen, eller kan säljaren ha fel i sin text?

Hittade en annons på Blocket i Stockholms-området i dag där någon säljer ett objektiv som jag har letat efter: AF 85 mm f 1.8. I annonstexten står det f 1.8 "D" men bilden visar inget "D". Jämför jag med produktbilder på Nikons hemsida så ska det vara ett "D". Då undrar jag: finns det äldre objektiv som inte är märkta med ett "D", trots att det har den egenskapen, eller kan säljaren ha fel i sin text?

Det enda som skiljer objektiven åt till det yttre är att på den nyare "D" modellen ska D ingå i modellnamnet tryckt på objektivet. Du kan lugnt köpa den äldre modellen om skicket är bra, dock till ett billigare pris än den existerande typen säljs för som begagnad.

/K

Den äldre, utan "D" i modellnamnet slutade tillverkas för 16 år sedan. Nya Af 85/1,8D finns att köpa för 3400 kr. Jag skulle knappast ge mer än 15-1700 för icke "D"-modellen, under förutsättning att den är i fint skick.

/K

Den äldre, utan "D" i modellnamnet slutade tillverkas för 16 år sedan. Nya Af 85/1,8D finns att köpa för 3400 kr. Jag skulle knappast ge mer än 15-1700 för icke "D"-modellen, under förutsättning att den är i fint skick.

/K

Ingenting skiljer objektiven optiskt, men "D" kan ange avståndet till fokuspunkten till kameran. Det gör att 3D-färgmatrixmätning inte fungerar på de äldre objektiv som saknar "D". Vilket i praktiken bara har betydelse vid blixtfotografering. Men där är faktiskt D-objektiven bättre än "pre-D"-objektiven. Balansen mellan ljussättning av för- och bakgrund blir bättre vid blixtfoto med 3D-färgmatrixmätning.

Tack för alla kloka råd. Jag återkopplade till säljaren på Blocket. Han bad om ursäkt för att det var fel i annonstexten och har nu uppdaterad genom att plocka bort bokstaven "D". 2000 kr kändes lite för mycket så jag letar vidare efter en annan 85 mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar