Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF 50/1,8 D - köpa eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

tryggare

Medlem
Hejsan! Jag funderar på att köpa en Nikon AF 50/1,8 D till min Nikon D80. Vad jag vill åt är ett objektiv som funkar bra i dåliga ljus förhållanden vid mestadels fotografering av min son, porträttfotografering.

När jag köpte kameran så följde det med ett AF-S Nikkor 18-55 mm 1:3,5-5,6 G IIED. Min fråga är funkar det tilltänkta objektivet bättre vid sämre ljus än det jag har idag. Tacksam för svar då jag inte är så kunnig än, men villig att lära mig:) Mvh Lena

köpa eller inte kan bara du avgöra.

Men det är ett av de mest prisvärda och skarpaste objektiven (i prisklassen).
Kostar väldigt lite i förhållande till vad du får.

Betydligt mer ljusstarkt an det du har.

Om du använder zoom mycket så blir du lite begränsad, men att kunna få lite kortare skärpdjup och kunna fotografera med kortare slutartider i taskigt ljus väger upp mycket.

Som porträttglugg är den ju helt rätt.

Läs recensionerna så kommer du nog komma till fram till "rätt" beslut. ;)

Lycka till

Även Nikons nya 35/f1,8 kan vara värt att kika på. Kika på dina bilder du tagit med zoomobjektivet och se vilken brännvidd du använder mest. För porträtt så är nog 50mm i regel vettigare än 35mm då du kommer lite längre ifrån. Men som standardobjektiv så är 35mm rikitgt kul på en kamera i dx-formatet. 35:an får man för ca 2000 har jag för mig. Nikon är duktiga på att göra prisvärda och skarpa objektiv.

Lycka till!

Nikon AF 50/1,8 D är nog nikons mest prisvärda objektiv, den ljusstyrkan och skärpan för de pengarna är det bara det objektivet som erbjuder. Rekommenderar det starkt!

Helt klart ett Mycket, prisvärt objektiv. och som inte sällan är bättre än betydligt dyrare gluggar. Många av mina bilder är tagna med 50/1,8 och det förblir en favorit, speciellt för porträtt!! /Mvh

Jag kan inte rekommendera det. Jag har det till min D50, men för det första blir AF ganska seg, men det kanske blir snabbare med D80 och sedan är det för mycket tele för att jag ska tycka att det är användbart när man har liten sensor men det är mitt tycke. Jag köpte en SIGMA 24/1.8 som jag är helnöjd med, men skulle jag köpt idag hade det nog antagligen blivit nikons nya 35/1.8 tror jag att den heter.

Men det beror ju helt på vad du ska ha den till och vilka brännvidder som passar. Min 50/1.8 är inte speciellt mycket använd. Använder mest min telezoom och min 24mm.

/andreas

Mer prisvärd optik får man leta efter.
Skarp och raktecknande. Så raktecknande att jag använt den till repro.
Med mellanringar blir det också ett skapligt macro.
Det är alldeles för stor brännvidd på dx för vanliga inomhusfoto. Jag har kompletterat med 28mm f/2,8 som är lämpligare som "partyglugg"

Tusen tack för all hjälp, så kul att så många tar sig tid att hjälpa en. Det blir ett sådant objektiv. Ha det bra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar