Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF 18/2.8D

Produkter
(logga in för att koppla)

bdajegu

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av ovanstående optik? Jag funderar på att införskaffa en dylik men är lite trevande iom att den får minst sagt blandad kritik. F.n. har jag en 20/2.8 som iofs är helt ok men den hittar sällan fram till min D70 pga att kitoptiken ger 18mm.
/Jens
 
Jag tycker att den är för dyr. Det är tveksamt om den är tillräckligt bra för digitalhusen. Jag skulle hellre vänta på en nykonstruerad fast vidvinkel i DX-serien eller satsa på någon 12-24.
 
12-24:an är fin men jag vill upp i ljusstyrka och ner i storlek. Min tvehågsenhet gäller just att Nikon sannolikt kommer ut med en eller flera fasta DXgluggar i år. Det är f.ö. en beg glugg jag pratar om så pengarna är inte problemet utan just hur optiken presterar på ett digitalhus.
 
Kan inte DX 17-55/2.8D vara ett alternativ? Den är ju inte så billig men ljusstark. Skulle gärna testa en sådan om budgeten medgav.

/AnWi
 
För stor & tung för ändamålet.
Vad jag vill uppnå är en kombination fasta objektiv som inte skriker "råna mig" samt gärna skall gå ner i en jackficka.

En fördel för mig med fasta objektiv är att jag lär mig att "se" brännvidden utan att plocka upp kameran till ögat. Med mina zoomar upplever jag att jag tenderar till att skruva lite hit och dit och knäppa bilder mer på måfa (dvs utan större tanke på komposition och utsnitt) än med fast optik. Säkert en hjärnskada men så funkar det för mig..
 
OK! Förstår dej.

Det finns ett sätt till att träna. Ta en dia-ram. Maska av till sensorstorleken.
När du tittar genom ramen är brännvidden du skall använda lika med ramens avstånd från ögat.

Har aldrig vågat prova själv. Antar att man blir betraktad som en fullkomlig idiot, men den går ju lätt ner i fickan.

/AnWi
 
Är det sant? Eller skämtar du?
Annars är det ju fullkomligt lysande! En diaram kan du ju smyga med så du behöver inte känna dig uttittad!
Man får väl skrota en tumstock och montera en diaram på så att man kan ställa in tex 20 mm när man vill se hur det blir... Eller varför inte en lösning med fasta lägen som motsvarar de fasta gluggar man har...

/Svante
 
Kodiak skrev:
Är det sant? Eller skämtar du?
Annars är det ju fullkomligt lysande! En diaram kan du ju smyga med så du behöver inte känna dig uttittad!
Man får väl skrota en tumstock och montera en diaram på så att man kan ställa in tex 20 mm när man vill se hur det blir... Eller varför inte en lösning med fasta lägen som motsvarar de fasta gluggar man har...

/Svante

Visst är det sant. Det finns att läsa om i detta fantastiska forum. Idéen är inte min! Såg bara en anledning att referera till den.

Det är ganska logiskt, om man tänker efter. Det är precis vad gluggar gör fast omvänt.

/AnWi
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.