Annons

nikon AF 17-35/2.8D AF-S slutas tillverkas

Produkter
(logga in för att koppla)

hpw

Medlem
Jag försökte beställa ett Nikon Objektiv AF 17-35/2.8D AF-S IF-ED från en återförsäljare och fick svaret

Tyvärr har "Nikon Objektiv AF 17-35/2.8D AF-S IF-ED" du beställde utgått och din order kommer att annulleras.

Är detta sannt att detta klassiska objektiv att förvinna ngn som vet

Peter
 
Jaha, där rök trovärdigheten hos ryktena om FF-sensor antar jag. Varför skulle den utgå i så fall?
 
Jag vill inte bidra till rykten förklaringen kan ev vara att denna webbutik hadde objektivet till försäljing för 13195 och kanske inte vill sälja till det priset och därför måste skylla på ngt

Om man har fått en order bekräftelse hur bunden är en leverantör att fixa leverans är det ngn som vet?
 
Om nu optiken verkligen har slutat tillverkas är det ju svårt för en leverantör att garantera leverans. Det är ju inget man snickrar ihop hemma direkt.

Jag tycker det låter som BS att den ska sluta tillverkas, men man vet aldrig med Nikon...
 
Ralph L skrev:
Om nu optiken verkligen har slutat tillverkas är det ju svårt för en leverantör att garantera leverans. Det är ju inget man snickrar ihop hemma direkt.

Jag tycker det låter som BS att den ska sluta tillverkas, men man vet aldrig med Nikon...

Tycker jag sett siter, som endast har 17-35 upptagen i deras produktträd. Inte kan de ju avyttra den utan att ersätta med någon ny "fullformats-zoom". Åtminstone inte så länge F6:an finns kvar i sortimentet.

En tanke bland andra!?
 
Oj - då har man alltså en raritet numera. Det är min absoluta favvo-glugg utan tvekan.

Finns en del beggat - för prisvärd är den knappast som ny trots att jag nästan dyrkar denna.

// Maxe
 
Varför i hela friden skulle Nikon sluta att tillverka en utav sina bästa FF gluggar ?

Den har ju redan AF-S, så den behöver ju inte uppdateras för den delen, kanske den kommer en ny variant med coating på bakre linsen för att passa bättre på en digitalkamera, för det har den väl inte, eller ?

/kent
 
Bokeh skrev:
Varför i hela friden skulle Nikon sluta att tillverka en utav sina bästa FF gluggar ?

Den har ju redan AF-S, så den behöver ju inte uppdateras för den delen, kanske den kommer en ny variant med coating på bakre linsen för att passa bättre på en digitalkamera, för det har den väl inte, eller ?

/kent

den var avsedd för D1 från början om jag inte minns fel,(1999)

kan nog tänka mig att Nikon har tagit fram en ny, förbättrad version
 
Bokeh skrev:
Varför i hela friden skulle Nikon sluta att tillverka en utav sina bästa FF gluggar ?
För att det kommer en ny variant? 17-35:an i sin nuvarande form har funnits ganska länge nu, och det är på tiden att denna klassiker får sig en make-over.

Tänker då bl.a. på modern coating och G-standard, dvs att all onödig bländarringsmekanik försvinner. Kanske ett SuperED-element? Men knappast VR i en vidvinkelzoom.
 
Nästan alla Nikkor med fast brännvidd är märkbart äldre än 17-35, så vad skulle behöva förnyas?

Extra antireflexbehandling på bakre elementet inför Nikon lämpligen mitt i serien utan att ändra något annat.

Med så kort brännvidd så behöver inte jag VR.

Det är skönt att den har bländarstyrning så man kan använda den med äldre kamerahus som backup. Så bra zoomar fanns inte att tillgå till det manuella sortimentet.
 
eon skrev:
Det är skönt att den har bländarstyrning så man kan använda den med äldre kamerahus som backup. Så bra zoomar fanns inte att tillgå till det manuella sortimentet.
G-standard har införts på alla(?) de objektiv som, i varierande grad, fått en ansiktslyftning på senare tid:
24-120VR
70-200VR
70-300VR
Micro-Nikkor 105VR
300VR

Gäller även helt nya tillskott, som: 200VR och 200-200VR.
Samt att alla DX-objektiv saknar bländarring.

Visst är det fint med bländarringen till äldre hus, men nyframtagna modeller säljs i huvudsak för att kunna verka 10-20 år *framåt* i tiden, inte bakåt. För dessa gamla hus får man använda de 100000-tals existerande gluggar som finns på marknaden. Eller så får man köpa en F5, F100, F80, F65, eller liknande, som klarar G-objektiv.
 
eon skrev:
Nästan alla Nikkor med fast brännvidd är märkbart äldre än 17-35, så vad skulle behöva förnyas?


när nikon lanserar sitt nya FF-hus så kommer dom att presentera en ny matchande vidvinkelzoom,
(en liten fågel viskade i mitt öra)
 
Men vad fanken ska man med vänsterhanden till om man inte ens får ställa bländaren med den?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.