Annons

Nikon 55-300 telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Fysimera

Medlem
Hej
Jag har en D90 med Nikon 18-105 samt macro Nicon 105/2,8 är nöjd med båda.
Skall nu skaffa ett Telezoom och funderar på Nikon 55-300.
Har någon en kommentar till detta.

Tacksam för svar är ej proffs med aktiv amatör.

www.fysimera.com

Olle

Gör det bara :)

För de pengarna finns det inte mycket snack om saken, men Nikon 70-300 VR är lite bättre men dyrare.

Vet ej skillnaden mellan dessa två objektiv till min kamera D90.
Det är ju samma VR men skiljer autofokus motorn har 55-300 SWM motor ser det ej i specen.
55-300 är väl ett nyare objektiv men endast för DX kameror och det har ju jag och tänker ej byta kamerahus.

Olle
tack för snabba svar detta är ett bra forum

70-300 VR är lite lite skarpare och har lite snabbare fokus plus att det är lite bättre och stabilare byggt. Inte direkt något man kan läsa sig till i specarna, det är mer upplevelser än ren fakta.

70-300 lär ha en något snabbare AF, men ska man inte fota flygande fåglar så är det nog inte så stor skillnad.

Tack för all information.
Nu känns det som att 70-300 framstår som ett något bättre objektive.
Men även 55 uppfyller ju mina behov.
kan det vara så att 70 är ett mera miljötåligt objektiv "tåligare".
visst skiljer det någon tusenlapp men jag skall ha det för lång tid och det skall tåla mina vandringar i bergen.
Olle

Ska du vandra i bergen, satsa på det lättaste ;-)

Det enda som skyddar mot fuktskador i den här prisklassen är försäkringar.... Ska du ha tätade grejer kostar det tiodubbelt.

Ja vikten är viktig vill ju ej missa maten i ryggsäcken för att få onödigt tung kamera.
Vi vandrar med grupper på Kreta som job och då blir det en del fotograferande.
Kanske vi kommer ha fotosafari på Kreta i bergen och samtidigt kul att ha bra grejor.
Olle
www.fysimera.com

18-270 Tamron

En god vän rekomenderade Tamron 18-270 så kan jag sälja mitt 18-105 och bara en lins förutom mitt mackro 105/2,8.
låter intressant har någon erfarenhet av Tamron 18-270.
skall ju ha bra bildstabilisator men är den lika bra som Nikon?
Olle

är den lika bra som Nikon?
Olle

Inte i närheten lika bra.

Ju större zoomomfång man har desto sämre blir andra egenskaper som skärpa och ljusstyrka. Ska priset dessutom vara lika lågt blir det ännu värre.

Den enda fördelen är att du slipper byta objektiv lika ofta, allt annat kommer att bli sämre.

En god vän rekomenderade Tamron 18-270 så kan jag sälja mitt 18-105 och bara en lins förutom mitt mackro 105/2,8.
låter intressant har någon erfarenhet av Tamron 18-270.
skall ju ha bra bildstabilisator men är den lika bra som Nikon?
Olle

Kanske lite sent svar men ett alternativ kan vara Tamrons relativt nya 70-300 USD som fått väldigt goda recensioner på Fotosidan men även av pressen, själv kör jag med detta och en Nikon 18-70 normalzoom och klarar de flesta situationer med dessa obektiv och min D90.

Tamron Europa

http://www.tamron.eu/en/lenses/over...-300-f4-56-di-vc-usd-1.html?tx_keproducts_pi6[cam]=&tx_keproducts_pi6[vc]=false&tx_keproducts_pi6[sp]=false

Fotosidan recensioner

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=21232

Mvh

Niclas

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto