Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 18-55/3,5-56G DX VR vs. Tamron 18-200/3,5-6,3 A14

Produkter
(logga in för att koppla)

marsbarn

Aktiv medlem
Jag ska köpa en Nikon d80.
Jag ville ha kitobjektivet 18-135mm men det finns inte så jag har blivit erbjuden Tamron 18-200/3,5-6,3 A14 för samma pris.

Funderar dock på att be om ett Nikon 18-55/3,5-56G DX VR istället eftersom det har bildstabilisering.

Vilket objektiv tycker ni?
 
Jag ska fota i flera olika sammanhang:

Emd-singeringar/konserter
Flummkväll med tjejerna
Motiv (typ en blad, nejmen^^)
midsommar, jul, födelsedagar
etc. etc.
 
Kolla på Tamron 17-50 2,8!

Bättre ljusstyrka än de andra, bra att ha på flumkvällarna :)

Kostar ca 4500 eller så, vad kostar de andra?
 
ca 2000kr.

Grejen är den att jag skulle få köpa med kitobjektivet 18-135mm. Nu säger butiken att de bara har huset och om jag vill så kan jag på Tamrons objektiv med för samma pris som kitet hade kostat.

Nu funderar jag på om jag ska acceptera erbjudandet eller försöka ändra det så att jag får nikon 18-55 istället.
 
Jag ska fota i flera olika sammanhang:

Emd-singeringar/konserter
Flummkväll med tjejerna
Motiv (typ en blad, nejmen^^)
midsommar, jul, födelsedagar
etc. etc.

Om du ska fota konserter kan jag inte rekommenderar 18-55 VR. Du behöver ljusstarkare objektiv för det (om det inte är utomhus i dagsljus).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.