Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 105mm Macro objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Tumla

Medlem
Har precis köpt mitt första macro objektiv. Det är grymt häftigt =)
Men det är en sak som stör mig och som jag tror inte är rätt.

Objektivet har f2.8 men jag kom bara tilll 3.3 igår. Nu när jag skulle testa så komer jag bara till 4.8. Känns som att jag borde lämna tillbaka objektivet?
Eller är det jag som gör något fel? Jag har kameran i "M" läget så jag ska ju kunna få ner den till 2.8.

Får du samma effekt oavsett vilket avstånd du fokuserar på?

Nej ändrade jag focus läge så kunde jag komma ner till 2.8. Men om den är mellan 2.8 och 4.8 borde det inte stå f2.8-4.8 på objektivet då?

Det står ju bara f2.8 och då ska man väl alltid kunna komma ner till 2.8?

Jag har ingen makro objektiv än, men vad jag läst, så när man kommer nära så kommer det mindre ljus och att det på Nikon visas som mindre bländare.
Finns säkert andra som vet det bättre, men har för mig att det var nåt sånt.

Jag har ingen makro objektiv än, men vad jag läst, så när man kommer nära så kommer det mindre ljus och att det på Nikon visas som mindre bländare.
Finns säkert andra som vet det bättre, men har för mig att det var nåt sånt.

Aah ok, så om det är som du tror så är det 2.8 fast kameran "tror" att det är 4.8 när man fokuserar nära?

När förstoringsgraden ökar så minskar ljusstyrkan. Det är inget konstigt. Man får ju samma effekt på ett vanligt objektiv med mellanringar. Den fysiska bländarstorleken ändras ju inte, men exponeringen gör det.

När förstoringsgraden ökar så minskar ljusstyrkan. Det är inget konstigt. Man får ju samma effekt på ett vanligt objektiv med mellanringar. Den fysiska bländarstorleken ändras ju inte, men exponeringen gör det.

aah ok, jag var orolig att det var något fel på den =) Men skönt att veta att allt är som det ska.

Tack för alla svaren!

Bländare brukar anges som f/R där R är ett (decimal)tal och f är objektivets brännvidd. (T.ex. f/2.8.)

Ju närmare man fokuserar en enkel lins (som vi kan approximera ett objektiv med) desto längre avstånd får man mellan avbildningen (negativet eller sensorn) och linsen. Den absoluta bländaröppningen ändras förstås inte men den relativa blir mindre om man i uttrycket för brännvidd istället för brännvidden sätter in avståndet mellan linsen och avbildningen.

En del kameror visar detta i display och/eller sökare, medan andra alltid visar den nominella bländaren baserat på objektivets brännvidd (dvs avståndet mellan linsen och avbildningen när man avbildar något på oändligt avstånd).

Se denna Wikipediaartikel för en lite mer utförlig förklaring.

Alla macro objektiv jag har haft uppför sig precis likadant, vare sig det är Nikon, Sigma eller Tamron.

Jag har för mig att brännvidden blir mindre vid närgränsen, kanske kan förklaras med att om förlorar ljus för det gör man, kameran registrerar 5,6 istället för 2,8, så kanske det är brännvidden som ändras i motsvarande grad för öppningen i bländaren är den samma. Jag vet att jag för många år sedan gjorde en test med förhållande avbildningsyta och avstånd, kom inte ihåg vad jag gjorde så jag gjorde en snabbtest med sedan tog mattekunskaperna slut :)

Med en croppkamera x1,5 fick jag ungeför följande med en Tamron 90/2,8

Vid närgränsen som ska vara 0,3m fick jag bildyta bredd på 2,3cm som stämmer med sensorstorleken, vid ungefär 1,0 m fick jag bredd 30cm. Nu är bara frågan hur räknar jag om detta till faktisk brännvidd som står på objektivet :)

En annan fråga, hur påverkar skärpedjupet, jag antar att skärpedjupet fortfarande är baserat på bländare 2,8 för det är det som är öppningen i objektivet, men att man ska beräkna med det faktiska brännvidden som är lägre, enligt DOF kalkulering så är dof 0,9mm med 90mm brännvidd och om den verkliga som jag inte har lyckats räkna ut är 70mm så är skärpedjupet 1,6mm tack för det :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar