Annons

Nikkor AF50 1,8 VS AF-S 18-105VR, får dåliga bilder med af50 (D60)

Produkter
(logga in för att koppla)

Knegare

Ny medlem
Jag är riktig nybörjare på det här, har en D60 med 18-105vr och var igår och köpte ett AF50 1,8 efter att ha läst att det ger skarpa fina bilder och jag fotar ganska mycket på ca 50mm. Att jag skulle få fokusera manuellt var jag medveten om när jag köpte det.

Mitt problem: Efter att ha lekt lite har jag upptäckt att jag får betydligt fler bra bilder med 18-105vr än med af50 1,8. Hade räknat med att gå upp i bildkvalite', inte ner.

Vad kan jag tänkas göra galet?
På AF50 finns ett vred längst in mot kameran som går att spärra i olika läge, vad är detta?

Är som sagt riktigt novis med första systemkameran nyligen inköpt.
 
har ingen erfarenhet av 18-105mm men 50 1.8 ska nog vara klart skapare än det. Ringen du pratar om är bländar-ringen. Vet inte hur icke-AF-s objektiv beter sig på d40/d60 men är det som på de andra kamerorna ska ringen stå på "22" så sköter kameran nedbländningen. Har du alltid haft objektivet inställt på 1.8 i bländartal är det nog där felet ligger då skärpan är som bäst runt 2.8-5.6
 
Skillnaden i skärpa mellan de objektiven är väldigt liten, knappt synbar. Anledningen till att man köper Nikon 50/1.8 D är för många ljusstyrkan och därmed möjligheten till kortare skärpedjup.

Lägg gärna upp en bild som du är missnöjd med så är det lättare att se vad som är fel.

"Vredet" längst in är bländarringen. Den ska vara låst på minsta bländaren (högt bländartal betyder liten bländare, f/22 är minsta på 50/1.8 D). Bländarringen används på äldre manuella kameror. Nya kameror styr bländaren automatiskt.
 
skulle säga att det mest troligt är fel-fokus... fokusera manuellt med en så ljusstark glugg som 1,8 på en kamera med så liten sökare som d60 är nog knepigt... använder du fokushäjlpen för att hitta rätt fokus?
 
skulle säga att det mest troligt är fel-fokus... fokusera manuellt med en så ljusstark glugg som 1,8 på en kamera med så liten sökare som d60 är nog knepigt... använder du fokushäjlpen för att hitta rätt fokus?

Kör du handhållet kommer VR spela in. Detta visar just fördelen med VR-objektiv.

På stativ ska 50/1.8 vinna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.