Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor AF-S 18-200 - olika versioner?

Produkter
(logga in för att koppla)

lenelg

Aktiv medlem
Nikkor AF-S 18-200 finns tydligen i två olika versioner, men hur identifierar jag vilken som är vilken?

DxO Optics Pro klarar inte att identifiera vilken version jag har, och jag blir själv osäker - ingen av modellbeteckningarna matchar exakt vad som står på mitt objektiv:
"AF-S Nikkor 18-200mm 1:3.5-5.6 GII ED"

/Lennart Elg

Den nyare versionen har en spärr för zoomen. Förmodligen avser beteckningen du citerar version 2. Sedan är det väl ingen fantastiskt stor skillnad optiskt, så det kan vara så att de anser att den går som samma.

Även första versionen har II (två) i namnet då det är bildstabilisering version 2 i den. I övrigt är VR-märket rött på version 1 och guld på version 2. Det lär som redan är sagt inte vara någon signifikant skillnad på dem förutom spärren.

Tack, då är det version 2 jag har.

Mitt problem har varit just att det spelar roll för programmet, det är två olika filer. Det luriga är att jag får inget varningsmeddelande om detta - det enda jag märker är att förhandsvisningen inte visar någon skillnad mellan korrigerad och ursprungsversion av bilden. Först om jag högerklickar på bilden får jag upp ett menyalternativ som heter "Resolve DxO Optics Module Ambiguities.." - och först när jag gjort ett val där så korrigeras bilden.

Efter lång korrespondens med DxO:s support löstes ursprungsproblemet - en inställninsfil som skulle kastas. Det tog ett tag, men deras support gav aldrig upp, heder åt dem!

Första versionen har inget II i sin modelbeteckning.

På det första som sitter på min Nikon 1 AW1 framför mig står det

Nikon DX
AF-S NIKKOR 18-200mm 1 3.5-5.6 G ED
VR

Det har dock VRII, men generationen på VR skrivs aldrig ut på objektiven.

Det nya som har II efter harangen på mellanraden skall även ha vissa optiska förbättringar förutom möjligheten att låsa zoomen vid 18mm.

Dom optiska förbättringarna ändrar säkerligen objektivets distorsion vilket säkerligen kräver andra justeringar av bildbehandlingsprogrammet.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar