Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

New york - shopping

Produkter
(logga in för att koppla)

Galliano

Medlem
Hej!

I slutet på oktober ska jag till New York och då givetvis B&H. Då är frågan vad jag ska satsa på. Jag har idag:
* Nikon D50
* 18-55 normalglugg
* 70-300 tele
* SB - 600 blixt
* Stativ

Vad ska jag inhandla härnäst? Jag har varit lite inne på något makroobjektiv för att prova på det. Ett tag var jag inne på mellanringar som en budgetvariant.

Vidvinkel är det roligt?

Jag vet också att det beror på vilken inriktning man vill ha på sitt fotande, men jag vill gärna ha lite input på hur just DU skulle göra.


Tacksam för alla tips och råd.
 
Jag skulle köpa Nikon 17-55/2,8 och Nikon 105/2,8 VR Micro. Dessa två beställde jag från Adorama i NY igår :)

Och självklart måste du ha ett Vidvinkel. Kör själv Sigma 10-20 , och är helnöjd med den gluggen. Larvigt roligt om går nära på 10 mm.

Passa även på att köpa batteri,trådutlösare,filter och andra "smågrejor" som du kan tänkas behöva. Mycket billigare där än hemma i Svedala.

Och du, släng kartongerna när du åker hem. Annars kanske du får betala tull och moms på flygplatsen här hemma. En liten skatt i butiken i NY kommer du inte undan däremot. Lycka till !
 
Det är bara du som kan veta vad du behöver,det hänger i hop med vad du ska fotografera.
Vad jag själv använder mest är en normalzoom 24-70 sedan en telezoom på 70-200 2,8 is.Det är min grunduppsättning på mina ff kameror.
Till det backar jag med ibland extrem vidvinkel 16-35,macro glugg,300 2,8l + converter allt beroende på uppdrag men i grunden så klarar man sig långt med en normalzoom samt ett tele.
På mellanformatstiden körde jag 3 fasta gluggar till 645 kamera en 45mm=28 på småbild , en 75mm=50mm på småbild samt en 200mm=130mm på småbild.

Med en 17-55 så får du en normalvidvinkel zoom räcker till mycke och ett macro på 105 blir som ett
kort tele på aps så en sån grunduppsättning kanske kan fungera men som sagt var det är bara du själv som kan veta vad du behöver.
 
Köp dig en snygg och praktisk kameraväska! Så slipper du asa runt på den där "fiskalådan" i syntetmeterial som är så ohyggligt ful.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.