Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Neofin blue och Ilford
- Trådstartare csandlund
- Start datum
millhouse
Aktiv medlem
Hej!
Eftersom jag bara fotar sv/v då och då så funderar jag på att köpa Neofin blue framkallare från Photax. Men jag kan inte hitta några framkallningstider för Ilford Hp5 varken på Photax eller Massive dev chart :S
Ngn som har koll på tid eller som har en annan lösning?
Hej!
Det blad jag har är Ilford´s eget från 2004 och där står andra av Tetenals filmframkallare men inte Neofin blue. Så det blir väl för dig att 1) ringa Photax.- alltid hyggliga med att hjälpa.
2)skicka en "male" till Tetenal och kanske ett till Ilford. Nu vill ju säket Ilford att du använder deras framkallare.
Kjell Nilsson
Aktiv medlem
Med reservtion för att minnet kanske sviker mig (det var länge sedan jag "soppade film) så har jag för mig att det var Neofin Röd som skulle användas till film med hög känslighet. Använde själv bara Neofin Blå till lågkänslig film men där var den suverän, mycket valörrik och finkornig.
millhouse
Aktiv medlem
Hej!
Eftersom jag bara fotar sv/v då och då så funderar jag på att köpa Neofin blue framkallare från Photax. Men jag kan inte hitta några framkallningstider för Ilford Hp5 varken på Photax eller Massive dev chart :S
Hej Carl!
Möjligen hjälper dig inte denna länk till Ilfords "Fact sheet" om Hp5 men ialla fall här är den: www.ilfordphoto.com/Webfiles/2007321132461251.pdf
fredrikru
Aktiv medlem
Hej!
Kör själv en del med Neofin Blue och det är en mycket trevlig framkallare och särskilt för den som framkallar sällan. Hos Photax så står det att den är anpassad för film upp till 200 Asa men funkar även på del 400 filmer.
fredrikru
Aktiv medlem
Hej igen!
Jag beställde ett par flaskor tmax developer istället, de har ju ganska så lång hållbarhet.
Lite synd att du inte även beställer Neofin blå. Riktigt trevlig framkallare. Tetenal har även riktigt bra kundsupport så du kan maila dit och fråga.
Även Rodinal håller länge och själv körde jag med Rodinal som jag hade köpt och använt en gång 1991 och den fungerar fortfarande när jag testade den i somras.
Graal
Avslutat medlemskap
Neofin Blå och T-max developer måste vara dyra alternativ i jämförelse med flera andra framkallare. Vad är det för speciellt med t.ex Neofin Blå som gör att jag bör välja den? D76 är ju t.ex mycket billigare. En 3,8 liters förpackning har i koncentrat en hållbarhet på ett halvår (i fyllda tätslutande kärl) och räcker till ca 26 filmer. Kostnaden per film blir då 3 kr och 25 öre. För Neofin Blå blir motsvarande kostnad 12 kr, för T-Max Developer i största förpackning ca 10 kr. Men billigast är Rodinal (Calbe R09) som i normalspädning 1+50 ger en framkallningskostnad på på ca 2 kr per film. Ger dock distinktare och mera markerat korn, men vill man ha det är det ju otroligt billigt.
fredrikru
Aktiv medlem
Neofin Blå och T-max developer måste vara dyra alternativ i jämförelse med flera andra framkallare. Vad är det för speciellt med t.ex Neofin Blå som gör att jag bör välja den?
Neofin blue kommer i engångs förpackning i små glasflaskor och passar alldeles utmärkt till den som framkallar 1-3 SV rullar om året eller mera sällan och då blir D76 alternativet rätt dyrt för den håller bara i 6 månader. Fast Neofin Blå är en finkorns framkallare för långsam film.
Neofin blue är lätt att använda och man häller en liten glasflaska till 300-700 ml liter vatten (500ml är brukslösning) och hur man anpassar tiderna står i procent vid annan spädning än brukslösning. Kör man 2 st 135 rullar lägger man på ytterligare 20% på framkallnings tiden.
Fast Rodinal är nog det billigaste alternativet för klämmer man flaskan så inget syre kommer in efter användning så håller den mycket länge. Har inte riktigt varit nöjd över resultatet jag har fått av Rodinal och 135 film men det borde passa mellanformat perfekt.
Sist jag använde Neofin Blå var när jag endast hadde Tmax utblandat och skulle framkalla Efke 25 film och jag får nog säga att det blev riktigt bra slutresultat.