Annons

Negfilm till gråskalebild kontra svartvit c-41 film?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
En liten undran...

Jag tar främst landskapsbilder och då gärna i svartvitt. Har hittills använt mig av sk svartvita C-41 filmer av typen Ilford XP2.

Att slabba själv i mörkrum med vanliga svartvita filmer har jag inte i nuläget lust till. Tyvärr ger dem svartvita c-41 filmerna en aning färgstick på kopiorna. Det är inte alla gånger så snyggt. Nu gör jag dock om bilderna till gråskalebilder i Photoshop innan dem läggs upp på webbsidor..så det är inget stort problem.

Nu undrar jag dock om det helt enkelt kanske är bättre att använda sig av negativ färgfilm, typ Fuji Reala 100, för att sedan på samma sätt som tidigare göra om bilderna till gråskalebilder..?

Kommer jag att få bättre skärpa och kontrast med den filmen i gråskaleläge än om jag använder mig av en svartvit c-41 film?


/JP
 
Du kommer i alla fall att få större möjligheter att påverka kontrasten genom att välja färgblandning vid gråskalningen. Då kan du uppnå effekter som annars kräver färgade filter vid fototillfället.

Annars tror jag inte det blir någon större skillnad. Det är ju samma papper labben kopierar på så det dynamiska omfånget blir ju likadant.
 
Skärpan kan upplevas som marginellt sämre med färgfilmen eftersom den har tjockare emulsionsskikt. Om du ser någon skillnad är dock inte så säkert.

Kontrasten är densamma, majoriteten av C-41 filmer har en kontrast motsvarande vad du bör ha med en svartvit film för att kopiera på normalt papper med mjukljushuvud.

Jag skulle fotografera med färgfilm och, som jimh nämner, utnyttja möjligheten att i Photoshop efterlikna den effekt som exempelvis ett rödfilter hade haft med svartvit film.
 
Förresten, mitt antagande att du skannar 10x15-kopiorna, var det korrekt? Därför blandade jag inte in skärpan i resonemanget, för då tror jag inte att du upplever någon skillnad öht.
 
Ifall ditt mål är att lägga ut svartvita bilder på webben, så behöver du knappast bekymra dig om varken skärpa eller kontrast.

När du har krymt bilderna så att de får plats på skärmen, så kommer du aldrig se några eventuella skillnader i skärpa. Kontrasten är ju lätt att justera i Photoshop.

Jag antar att möjligheten att filtrera bilderna i efterhand gott och väl uppväger den marginellt sämre skärpa du kan få med färgfilmen. Den metod du använder nu är ju också en kompromiss. Ifall papperskopiorna från den svartvita c-41-filmen ändå inte ger ett bra resultat, så kan du ju lika gärna försöka få med så mycket bildinformation som möjligt i det steget.

Hur som helst är skillnaderna så små att du gott kan prova en rulle eller två, och se vilken metod du gillar bäst. Det handlar ju egentligen bara om hur du vill arbeta, och om du är nöjd med resultatet.
 
Visst är det praktiskt att skjuta med neg.färg och sedan göra om dem till svartvita bilder i Photoshop. Men jag känner det lite som "fusk" ska erkännas. En svartvit c-41 film är iallafall svartvit från början även om det blir färgstick på kopiorna.

Så för svartvita bilder kommer jag nog i fortsättning köra med XP2 och räkna med färgstick. Det känns inte riktigt lika "fuskigt" att därefter göra om bilderna till gråskalebilder i Photoshop som det gör med neg.färg.

Ja..så får det bli.


/JP
 
Vad innebär "bättre labb"??

Jag har hört att att man ska kunna lägga på lite sepiatoning för att få bort färgsticket. Men om du har något förslag på labb som fixar det "rakt av" så meddela gärna mig. Då vore jag tacksam!!


/JP
 
Kopiering på svartvitt papper ger garanterat inget färgstick. Men då får du vara beredd på att hala upp 200 spänn för en trettiosexa med råkopior. Bättre är nog att köra råkopiorna på färgpapper och kosta på förstoringar på svartvitt papper.

För att bli fri från stick på färgpapper krävs en kompetent kopist som kör manuellt. "Toning" (fel uttryck i det här sammanhaget eftersom det bara handlar om filtrering) kan ge en illusion av att vara fritt från färgstick för att man har introducerat ett avsiktligt färgstick som är så kraftigt att det tar över. Men alla bilder passar ju inte som tonade.

Digitala labb som t ex Frontier skall visst kunna fixa biffen har jag hört men inte testat.
 
Jag har också hört om digitala labb och är medveten om den dyrare kopieringen på svartvitt papper. Men det är lite väl "bra" om man skjuter mycket svartvitt.

Så jag fortsätter som sagt med XP2 i vanlig c-41. Jag överlever nog ändå.. :)


/JP
 
Jag testade sån där film ett par år sedan och skolan betalade så jag lämnade in den hos en kodakaffär (den i solna centrum) och de kopiorna var jättefina utan färgstick.
 
Om man vill vara säker på att slippa färgsticket i svartvita C41 filmer så lämna in dom till ett digitallabb. De kan "stänga av" färginformationen vid inscanningen på samma sätt som man kan göra om en färgbild till SV i ett bildbehandligsprogram.
Säkrast är att säga till vid inlämning för det är inte alla som gör det om man inte säger till.
Kodak image center på Sergelgatan i Stockholm gör detta. Kostar inget extra :)

//Niklas
 
Det låter ju bra det. Har Kodak image center någon sajt på nätet där man kan kolla lite närmare på deras utbud?

Vad kostar en 36-rulle att framkalla med kopior hos KIC..och görs den framkallningen/kopieringen digitalt?

Blir det annars någon skillnad på kopiorna om det görs digitalt eller på "vanligt" sätt?


Mvh
JP
 
forstheim skrev:
Det låter ju bra det. Har Kodak image center någon sajt på nätet där man kan kolla lite närmare på deras utbud?

Vad kostar en 36-rulle att framkalla med kopior hos KIC..och görs den framkallningen/kopieringen digitalt?

Blir det annars någon skillnad på kopiorna om det görs digitalt eller på "vanligt" sätt?


Mvh
JP



En 36 bilders rulle kostar 169 kr för enkla och 219 kr för dubbla på en timme, 119/149kr på 3 dagar, eller 89/119kr på en vecka.
På 1h och 3 dagar får du bilderna på ett finare fotopapper kallat "Duralife". Den framkallningen heter "Exclusive".
Det är bara på Sergelgatan i Stockholm och i Umeå som KIC butikerna har digitallab. Resten av butikerna kör analogt än så länge.

//Niklas
 
Har KIC någon hemsida för en närmare "koll" på utbudet?

Jag måste i så fall skicka mina rullar eftersom jag inte är Stockholmare..eller Umeåbo för den delen. För pendla är det inte tal om.. hehe


/JP
 
Har precis lämnat in ett par rullar Portra 160 till Proffskopia JKP och bett dom göra ett par s/v kopior på prov, väntar på spänning och återkommer med kommentar. Dom kör oxå digitalt.
/Malla
 
Kör Proffskopia digitalt??

Är det inte till Proffskopia i Jönköping som Scandinavianphoto.se skickar sina Kodak-påsar?
Kör de automatiskt i digitalt labb om jag sänder in svartvita c-41 rullar med ScandinavianPhotos 69 kronors Kodak-påsar?

Återkom gärna i denna tråd med info!!


/JP
 
Oftast får man ett bättre resultat med en färgfilm som kopieras sv v i ett digitallabb än med färgsvartvitfilmerna som finns på marknaden. Det blir kopior som är väldigt neutrala i tonen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.