Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Negativ.

Produkter
(logga in för att koppla)

KER

Medlem
Vid sortering och ihopsamlande av gammla negativ finns det massor an neg. som är tummade och allmänt skitiga. Vad göra?? Går det med svag lösning diskmedel. Eller är det helt kört?

Det finns preparat för negativ-tvätt. Jag tror att de helt enkelt är spritbaserade. Kolla med din favoritfotohandlare, troligen på yrkessidan..

Min gissning är att även om diskmedel i och för sig är fettlösande så innehåller de andra smutslösande partiklar som kan vara skadliga för filmen, så jag skulle inte chansa.

jag har lagt negativen i en dosa med vatten och ett par droppar vätmedel i och agiterat, sedan torkat av med sämskskinn. ( eller snarare dragit av vattnet och förhoppningsvis smutsen) sköljt och "tvättat" de som vanligt alltså.

har funkat för mig, men finns det specillösningar så är ju det bra.

diskmedel är nog inte bra

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar