Annons

NeatImage+Unsharp mask, vilket ordning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Hej,

Står i färd med att både brusreducera och skärpa upp ett stort antal bilder.
Är det nån som vet vilken ordning som är den optimala, d.v.s. skall jag börja med skärpan eller med brusreduceringen ? Finns det nåt underliggande tekniskt motiv för ev. ordning ?

Oskarp mask bör du alltid lägga på sist, efter det att du gjort alla andra saker i bildbehandlingsprocessen (inklusive storleksförändring förstås).

Brusreducering före oskarp mask, eftersom oskarp mask letar efter skillnader mellan pixlar enligt de parametrar som angetts. Vi vill inte att oskarp mask skall öka den skillnad mellan pixlar som ögat ser som brus.

Ev konveteringar mellan färgrymder och / eller RGB/CMYK skall göras allra sist enligt min mening.

//H

Om du som jag (fortfarande kör demoversionen av NI) så bör du passa dig för att vidare redigera bilden efter du kört den genom NI eftersom du bara får spara ut den i en ej fullkvalitets jpg. Om jag har tex ett porträtt så brukar jag lägga på usm sedan köra en NI på den färdiga bilden och i NI välja bakgrunden och sedan köra med liten styrka. Detta är ju naturligtvis väldigt olika från bild till bild.
Om du nu har full version och kan spara TIF'ar så är det ju inget att snacka om. usm sist.

/Figge

Ni verkar ju rätt överens så jag följer råden ! Stort tack, kunskapen och hjälpsamheten på fotosidan är verkligen guld värd.
Beträffande version, nej jag köpte faktisk Pro-version förra veckan efter att ha läst en diskussion här på fotosidan och prövat demon. Den var minst sagt prisvärd och leveransen skedde 1,5 timme efter beställning trots att det var söndag !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar