Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Navigation i Lightroom - var är mina mappar?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
Jag håller på att få ordning på mina bilder med hjälp av Lightroom. Med mina gamla jpg's tänkte jag göra så att jag bara lägger de gamla mapparna vid rätt ställe (en egen LR-mapp) och importerar de bara via "add".
Funkade jättebra. Men nu la jag till ett par gamla jpg till i detta gamla och importerade mappsystem. En sista "Ja, just det, de också" så att säga.

Men vad i hela friden har hänt nu att jag inte ser de tidigare, med "add" importerade mapparna längre? Hela mappträdet alltså. Den enda mappen jag ser under Folder är den senast importerade. Men bilderna måste ju finnas, för går jag på catalog / all photographs så kommer alla enskilda bilder där.

Ska det vara så? Måste en befintlig struktur som jag bara "added" inte finnas kvar under Folder? Hur får jag tillbaka den i Lightroom? PÅ hårddisken finns den ju som den ska. Men jag kan ju inte importera igen, för, som sagt, bilderna visas ju i Ligtroom, men bara under "all photographs".

Än så länge känner jag mig inte riktigt bekväm med Lightroom. Kanske en vanesak, och det handlar möjligen bara om små knep och klickar. Men.... :(
Någon som kan hjälpa?
Tack på förhand!
 
Klart de ska finnas kvar. Är du säker på att du tittar under folders? Eller står du i "Senaste import" och tittar?

Kan du göra en skärmdump på LR's folderpanel och visa?
 
LR har en katalog(er) med pekare vart i filstrukturen bilderna ligger. Synka katalogen med den folderstruktur du har skapat så får du tillbaks allt. (Bibliotek->synk)
 
Jag vet inte om du menade Library --> synchronize folders.
Klickade i alla fall på det men det enda som kom tillbaka var några filer som jag hade raderat och som nu importerades på nytt.
Eller menade du nåt annat, t.ex. den där lilla knappen " sync settings" ner till höger? Nej, eller?
 
Tryck på tangenten "PrintScreen" för att kopiera hela skärmen till urklipp. Eller tryck Alt-PrintScreen för att bara kopiera det aktiva fönstret.

Sen kan du ju förminska detta till lämplig forumstorlek, spara som en fil, och bifoga här i ett svar.

Eller så kan du bara surfa till http://uploadscreenshot.com/ och där kan du helt enkelet bara klistra in det du just kopierat. Du får då en länk som du kan klistra in i ditt svar.
 
I biblioteksvyn har du ett verktyg som heter mappar (vänster kolumn). Om du ställer dig i rotfoldern (Topfoldern) skall du kunna synka befintliga bilder i folderstrukturen med katalogen, dvs katalogen uppdateras.
 
Få se om jag lyckas ladda upp skärmdumparna

screenshot.jpg

screenshot1.jpg

PÅ den ena ser man min filstruktur på hårddisken (Lacie). Där finns det en mapp "Bilder_LR" och därunder en massa mappar, bl.a. ein som heter "Urlaub".

I LR-skärmdumpen ser man bara denna "Urlaub"-mapp, men inte allt annat. Men bilderna är importerade.
"All photographs" är 7427, men i den enda mappen som visas under Folders_Lacie finns bara 549 bilder.

Nu skickar jag iväg det här, hoppas skärmdumparna kommer med.
 
@Erik:
I biblioteksvyn har du ett verktyg som heter mappar (vänster kolumn). Om du ställer dig i rotfoldern (Topfoldern) skall du kunna synka befintliga bilder i folderstrukturen med katalogen, dvs katalogen uppdateras.

Jag har väl ett språkproblem här. Vad exakt menas med "synka befintliga bilder"? Vad gör jag när jag "synkar bilder"?
 
Om du klickar på + knappen till vänster om Folders så får du upp en meny, se till att 'Show Photos in Subfolders" är förbockad.
 
P.S.:
I den menyn du nämnde kan jag visserligen också "add folders". Men som sagt, bilderna finns ju, och jag är rädd, att jag importerar någonting dubbelt om jag bara väljer alla som har kommit bort und lägger till.
 
Det är svårt att se något på skärmbilden men har du ett frågetecken på någon mapp i kolumnen till vänster? Det betyder nämligen att LR inte hittar den mappen, samma sak gäller dina bilder. Kolla att LR verkligen hittar bilden (någon av de först importerade) genom att dubbelklicka på den.
 
Om du, i LR, högerklickar på mappen "Urlaub mit David" och väljer "Add parent" så ska LR visa den överliggande mappen. Gör samma för den mappen o.s.v. till du ser den mappstruktur du vill. Förhoppningsvis löser det problemet (även om jag tycker att de andra mapparna trots allt borde vara synliga).
 
Lite okonventionellt kanske men nu la jag upp skärmdumparna bland mina bilder:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2548050.htm?set=mp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2548051.htm?set=mp

När man förstorar dem ser man rätt bra.
Men jag kommer väl inte ta tag i det igen förrän söndag kväll. Bara så ni inte undrar varför jag inte hör av mig mer. Jag är tacksam för alla tips ändå!

Du har ju "Previous import" markerat - det är det som visas. Där har du 0 filer. Klicka till vänster i folder-trädet, markera t ex "2_Berlin" så kommer de bilderna att visas!
 
Du har ju "Previous import" markerat - det är det som visas. Där har du 0 filer. Klicka till vänster i folder-trädet, markera t ex "2_Berlin" så kommer de bilderna att visas!

Det är inte det som är problemet. Problemet (som jag förstår det iallafall) är att LR verkar bara visa mappen "Urlaub mit David" i folderpanelen, men att det borde finnas betydligt fler mappar där sedan tidigare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.