Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturfotografering farligt..???

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inte bara jägare som råkar illa ut. 1998 i Ruokolahti i Finland dödade en björn en man som var ute och motionerade. Förmodligen blev björnen störd av att mannen sprang och jaktinstinkten satte in. Så det är inga problem med fler björnar, bara man låter bli att springa... ;)
Det bevisar den gamla tesen att det är farligt att motionera! :p

Det var bara ett skämt, jag springer själv ute flera gånger i veckan och har klarat mig från björn än så länge, större risk med lösspringande hundar i så fall.
 
Bara för att det är älgjakt ska inte "vanligt" folk hålla sig hemma,jag hatar (och tycker det är tråkigt)att höra folk säga att "nej ut i skogen nu när det är älgjakt det törs jag inte " äger dom skogen eller vad.....hösten är en toppen tid att vara ute och fota och det tänker jag fortsätta med.
....Naturreservar.... ;) om du hämtar en karta för din stadsdel så kan du se att det e markerat vad går gränsen för narureservat. Där kan du gå hur mycket du vill...och ingen kan säga något...jag lovar! ;)

Jägare äger inte skogen men har tillstånd från stadsnämden/komunen(spela ingen roll) därför få dom va där...
 
Jokkmokkfallet 2004 står det skrivet att det skedde under älgjakten men varför stod han i princip på ett björnide? Är det så att han bedrivit illegal jakt eller var det bara en slump?

Många frågor som jag skulle vilja ha svar på!

Hans hund stötte på björn, björnen blev arg och hunden rädd. Hunden springer till husse, björnen fökjer efter. Husse skjuter björnen, men skadar den bara. Björnen släpar in mannen i idet.
 
*min åsikt om detta*
Man ska så klart våga att gå ut även i jaktsäsongen....Alla jägare varnar bara så det inte händer en olyckan men du få gå hur mycket du vill men sätt på dig någon som syns. Dom skickar väl inga blida jägare...;) Om man ändå inte våga gå i skogen få man väl gå till naturreservater...finns en del av dom me.
Det handla om bara några veckor och att man hör så mycket om älg jakt e för att det e så stort...rådjursjakt börjat redan i Augusti...va man inte i skogen då??
... att det kan bli så stor diskution om sånt. stå någon framför dig när du ska ta en bild....skulle du inte bli arg.
Sorry men du få va glad att han inte sköt dig i benen....va han lite otrevlig e det inte hela världen*,min åsikt ;)* Ibland ska man sätta sig i den andras situ. ;)
 
Hans hund stötte på björn, björnen blev arg och hunden rädd. Hunden springer till husse, björnen fökjer efter. Husse skjuter björnen, men skadar den bara. Björnen släpar in mannen i idet.


Ser ni inte, det är HUNDEN som är den farliga.
Hur många hemskheter står inte hunden för i denna tråd.
Människans bästa vän, pyttsan!

Vem plockar upp vems skit, vem är husse?
Nu ska vi kanske inte ha skyddsjakt på hunden, men i rent självförsvar borde kanske hundstammen minskas drastiskt.
 
Hundar är fullständigt livsfarliga om de har dåliga ägare, ingen tvekan om den saken.
Hundar är ju vargar från början så det är helt logiskt.
 
Hundar är fullständigt livsfarliga om de har dåliga ägare, ingen tvekan om den saken.
Hundar är ju vargar från början så det är helt logiskt.

Ägare är fullständig livsfarliga om de har dårliga hundar, ingen tväkan om den saken.
Menniskor är ju apor från början så det är helt logiskt.
 
Att människor är fullständigt livsfarliga vare sig de har hundar eller ej tror jag är rätt känt.
 
Jag får revidera mig lite där, homo sapiens var asätare innan de blev jägare, men kött åt de i vilket fall som helst.

Ok, lite off-topic, men jag kan inte låta bli :)

Homo erectus räknas väl till den första människoart som levde i ett Jägare/samlaresamhälle. De jagade.

Homo sapiens idaltu (Cro-Magnon bl.a.), den första underarten av Homo sapiens jagade också. Homo Neanderthalensis räknas iofs av vissa (men ses i allmänhet som en egen art) som en underart till Homo sapiens men de var också jägare/samlare.
 
Homo sapiens utvecklades/kom till för ca 200 000 år sedan anser man och i början så var homo sapiens asätare innan de lärde sig att tillverka vapen och började jaga. De första vapnen var troligen helt enkelt stenar och pinnar som man kastade.

edit: Det spekuleras vidare i att de första vapnen (stenar och pinnar) inte användes för att jaga med, utan för att jaga iväg andra asätare från födan.

Ingen är väl 100% säker på något av detta dock, det var ju ett tag sedan :p
 
Senast ändrad:
Homo sapiens utvecklades/kom till för ca 200 000 år sedan anser man och i början så var homo sapiens asätare innan de lärde sig att tillverka vapen och började jaga. De första vapnen var troligen helt enkelt stenar och pinnar som man kastade.

Tidigpaleolitikum, den äldsta delen av den äldre stenåldern (paleolitikum), varade mellan ca 2.000.000 fkr och 250.000 fkr. Under denna period börjar människan tillverka stenverktyg, men jakt kan ha förekommit även innan verktygen. Stenar och pinnar som bara plockas upp och kastas eller används som tillhygge är inte tillverkade verktyg, men kan ha använts för jakt.

Under den tidigaste tidigpaleolitikum, alltså för över 2.000.000 år sedan kan människorna ha varit asätare, men det var långt före homo sapiens som, precis som du säger, utvecklades för ca 200.000 år sedan, d.v.s. under mellanpaleolitikum (den mellersta delen av den äldre stenåldern).
 
Jag är helt övertygad om att den tidiga homo sapiens åt as när de fick chansen, även om de kanske oxå jagade ända från början. De hade knappast råd att tacka nej till kött.
 
Jag är helt övertygad om att den tidiga homo sapiens åt as när de fick chansen, även om de kanske oxå jagade ända från början. De hade knappast råd att tacka nej till kött.

Det är möjligt, men det är inte samma sak som ditt ursprungliga påstående att "homo sapiens var asätare innan de blev jägare".
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.