Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturfoto i Norr

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
"Långt bortom vägens slut uppe i Abisko, ett norrländskt stenkast söder om Treriksröset hittar du Trollsjön.
800 meter ovan havsytan med fjäll omkring sig. Inte ett träd så långt ögat når.
Solens strålar reflekteras mot glaciären vid sjön och når nästan hela vägen ner till botten. Är detta Sveriges klaraste sjö?"

Jag vill undersöka om det finns intresse för en gemensam resa till Abisko för att fota bl.a Trollsjön.

Jag har inte gjort några djupare efterforskningar kring hur detta löses praktiskt med övernattningar och annat, men fjällstationen är ett alternativ. Tänkbar tidpukt är början/mitten av juni.

Låter detta intressant?

http://www.trollsjon.com
http://www.webvideo.nu/freediving/trollsjo.html

Ja klippformationerna på väg till trollsjön från E-10:an är ganska intressanta. Ser ut som om hela området har blivit pepprat med sten.

Var det den sjön som det var nåt om på TV igår?
Såg att det var nåt 21.15 men var upptagen med annat så jag vet inte...
Såg du Janne?

Svante

Hej. Jag själv tänkte åka upp till Abisko till sommaren och vandra lite. Det hade varit roligt om det hade gått att kombinera en utflykt med lite vandring och mycket fotograferande. Tält är ju även ett alternativt boende i fjällen.
Jag själv hade iofs inte tänkt åka fören i juli eller början av augusti.

Hälsningar Uffe

Kodiak skrev:
Var det den sjön som det var nåt om på TV igår?
Såg att det var nåt 21.15 men var upptagen med annat så jag vet inte...
Såg du Janne?

Svante

Det var det som gick på TV i går. Jag såg det inte, men har hört om det idag.

Det är fint i Abisko. Har varit vid Trollsjön för några år sedan, Abisko är ett spännande omr¨de där man kan göra må¨nånga utflykter.

Jag har bott på Abisko Fjällstation(nyrenoverad) och det kan jag rekommendera.

//Roland

Man kan ta sej till Abisko på olika sätt, men t ex flyg Stockholm-Kiruna och sen buss till Abisko.

Man kan också åka tåg till Abisko(har järnvägsstation).

//Roland

arleklint skrev:
Tänkbar tidpukt är början/mitten av juni.
För min del blir det nog inga fjällresor den här sommaren. Jag föredrar att åka dit lite senare på året eftersom sommaren börjar sent där uppe (fin vink).

I övrigt är Abisko fint och det är lätt att ta sig dit. De brukar arrangera en del kurser, hör med den lokala turistinformationen (finns säkert på nätet).

Rolandsk skrev:
Man kan också åka tåg till Abisko(har järnvägsstation).

//Roland

Japps. Hela vägen från Göteborg eller Stockholm till Abisko med endast ett byte. Fast desto fler timmar på tåget såklart. Och massor med natur som susar förbi utanför fönstret.

/Tomas

eftersom sommaren börjar sent där uppe
ja men Juni kan vara ok men då helst mot slutet av Juni om nu inte vädret spelar en ett spratt. Jag har några bilder från Trollsjön och området på vägen dit i min portfolio (på olika ställen) Inga höjdarbilder men man kanske får en viss uppfattning om hur det ser ut.

Området är helt otroligt. Men tänk på det de sa i TV-programmet. Sjön är isfri bara två månader om året. Jag tycker juni låter tidigt (om man inte vill ha snö förstås). Själv var jag där en septembervecka precis när första snön kom. Bilderna i mitt utställningsalbum "Kärkevagge" är tagna vid det tillfället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar