Annons

Naturens egna gråkort

Produkter
(logga in för att koppla)
Men varför krånglar ni till det? Glöm marken, gammal asfalt, cementplattor, bildäck, blå himmel, grönt gräs, gula apelsiner, insidan av meloner osv, osv. Använd handen för guds skull, den har ni dessutom alltid med er. Låna/köp ett gråkort. Mät mot gråkortet och sedan mot handflatan, notera skillnaden. Simsalabim, ett perfekt "gråkort" redo för användning i alla lägen. Funkar perfekt! Oslagbart praktiskt dessutom!
 
Jorå, handflatan är bra när fotosituationen medger det. Men det blir ett djäkla rännande om man ska exponera något som ligger 1 kilometer bort och inte har samma ljus som platsen man fotograferar från. Och när man sedan har rusat 2 km med handflatan i högsta hugg så kan man ändå ge sig fanken på att ljuset har hunnit ändras.

Handflatan är bra i många situationer men inte i alla. Ibland är det bättre att spotmäta mot medelgrå ytor, låsa exponeringen, komponera om och fyra av.

PS. Insidan av meloner var ett skämt. :)
 
Senast ändrad:
...men Acke, problemet ligger inte i handflatan utan i mätmetoden. Det man mäter mot måste ha samma belysning som motivet och då spelar det ingen roll om du använder handflatan, en melon eller sunny-16.
 
Låt mig säga så här... jag inte tyckte att din exemplifiering var helt glasklar.
 
Aha.
Min poäng med tråden är hursomhelst att man som diafotograf bör lära sig identifiera "naturliga gråkort". Det må vara handflatan (+1) eller blå himmel eller gröna lövträd i fjärran. Det är en träningssak att lära sig hitta medeltoner i motivet.

Finns det fler tips på "naturliga gråkort"? Handflatan är vi nu välbekanta med.
 
Den perfekta lösningen:

Kan vi inte ta våra kära politiker utrusta dem med 2x2 meter gråkort och walkitalki. så kan dom älga runt i lanskapet och få instuktiner av oss sen när vi plåtar så får de lägga sig och vara osynliga eller immitera en ko.
 
Lysande! :)

Så gör det äntligen någon nytta! Fast, med tanke på hur stor del de ägnar åt att hjälpa oss medborgare, så gör de väl tvärt om; ställer sig i vägen när bilden skall tas, och dansar med kossorna när bilden skall ställas in! :)

/Fredrik
 
Genomsnittsmätning! Ett medeltal av skugg och högdagrar ger fina mellantoner och acceptabel återgivning av motivets skuggor och högdagrar. Men ofta gäller det ju att fånga ögonblicket tex ljuset en händelse eller vad det nu kan handla om och vem har då tid att stå och och göra avancerade mätningar? Annars finns ju zonmetoden att använda för att få det perfekta negativet...
 
Genomsnittsmätning är en av de sämsta metoderna för att bestämma exponering. Zonsystmets syfte är inte att ge perfekta negativ utan att åstadkomma förväntat resultat, oberoende av om jag använder negativ eller positiv film (eller ingen film alls = digitalkamera).
 
Tjabo skrev:
Genomsnittsmätning!
...ofta gäller det ju att fånga ögonblicket tex ljuset en händelse eller vad det nu kan handla om och vem har då tid att stå och och göra avancerade mätningar?

Det tar högst ett par sekunder för en rutinerad fotograf att spotmäta, komponera om och trycka av. Har man mer brått än så, ja då kan det vara nödvändigt att låta slumpen styra (läs: genomsnittsmäta eller flerfältsmäta).
 
vet dock inte så mkt...

men använde iaf igår min knallröda hatt. och fick lite mystisk stämning över fotot sådär...!
 
Acke... om du har en apelsin i väskan... kan du inte bara ha ett gråkort istället?! :) Fast det kanske är godare å snaska en apelsin iofs!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.