Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nöjd med min Olympus

Produkter
(logga in för att koppla)

bam21

Aktiv medlem
Nu när det pågår en del riktigt heta diskussioner om olika kameror här på Fotosidan så tänkte jag bara säga att jag verkligen är nöjd med min E-3. Snart har jag haft den i två år och den fungerar perfekt. Lär man sig dessutom kameran och har lite koll på hanteringen av råbilder så kan man få fram suveräna bilder.

Servicen jag fått från Olympus tycker jag också är bra. Det första kamerahuset hade jag lite strul med så jag ringde Olympus Service och direkt fick jag lämna in det. Fick låna ett av deras egna kamerahus under tiden och när jag två veckor senare ringde dem fick jag beskedet att ett helt nytt kamerahus låg och väntade på mig, sånt gillar jag!

Har även provat på deras reparationsservice då min 12-60 råkade ut för en liten "olycka" i Åre förra våren . Av olika anledningar så befann sig objektivet plötsligt i en ganska avancerad luftfärd och landade sedan hårt, mycket hårt i backen. Frontlinsen med motljusskyddet hittade jag först och sedan var det bara att gå nedåt och gräva fram del efter del. Lade alla delar jag kunde hitta i en plastpåse och sedan när jag kom hem så tog jag med mig plastpåsen och åkte över till deras serviceverkstad här i Stockholm. Inga problem sa de och tog emot påsen. Två veckor senare kunde jag lösa ut ett paket på posten innehållande ett objektiv i perfekt skick. Tolvhundra konor kostade det vilket jag tycker är billigt.

Den får nog hänga med ett bra tag till och det enda jag är sugen på är att skaffa en mindre kamera som kan hänga med på de dagliga övningarna. E-P1 är lockande om det inte var det här med att den saknar en sökare. Känns lite fånigt att behöva ta fram läsglasögonen så fort man skall ta en bild...

Lägger med en länk från förra året då Götheborg besökte Nynäshamn. Fotad med E-3 tillsammans med objektiven 12-60, 70-300 och 7-14.

http://bam.theshadow.se/gotheborg/
 
Nu när det pågår en del riktigt heta diskussioner om olika kameror här på Fotosidan så tänkte jag bara säga att jag verkligen är nöjd med min E-3. Snart har jag haft den i två år och den fungerar perfekt. Lär man sig dessutom kameran och har lite koll på hanteringen av råbilder så kan man få fram suveräna bilder.

Jag tror som du skriver, att om man är intelligent och tålmodig nog att lära sig kameran, så blir man mycket nöjd med kameran. Det är ett avancerat instrument, som behöver lite övning, för att leverera toppresultat.

Servicen jag fått från Olympus tycker jag också är bra. Det första kamerahuset hade jag lite strul med så jag ringde Olympus Service och direkt fick jag lämna in det. Fick låna ett av deras egna kamerahus under tiden och när jag två veckor senare ringde dem fick jag beskedet att ett helt nytt kamerahus låg och väntade på mig, sånt gillar jag!
Servicen från Olympus på deras "flaggskepp" verkar vara kompromisslös, inte bara i Sverige, utan globalt.

Har även provat på deras reparationsservice då min 12-60 råkade ut för en liten "olycka" i Åre förra våren . Av olika anledningar så befann sig objektivet plötsligt i en ganska avancerad luftfärd och landade sedan hårt, mycket hårt i backen. Frontlinsen med motljusskyddet hittade jag först och sedan var det bara att gå nedåt och gräva fram del efter del. Lade alla delar jag kunde hitta i en plastpåse och sedan när jag kom hem så tog jag med mig plastpåsen och åkte över till deras serviceverkstad här i Stockholm. Inga problem sa de och tog emot påsen. Två veckor senare kunde jag lösa ut ett paket på posten innehållande ett objektiv i perfekt skick. Tolvhundra konor kostade det vilket jag tycker är billigt.
-Du ser ut att behöva "military grade" på din utrustning.

Den får nog hänga med ett bra tag till och det enda jag är sugen på är att skaffa en mindre kamera som kan hänga med på de dagliga övningarna. E-P1 är lockande om det inte var det här med att den saknar en sökare. Känns lite fånigt att behöva ta fram läsglasögonen så fort man skall ta en bild...
-Jag använder en E-400, när E-3 är för stor. Tror dock att en m4/3 kamera kommer att ersätta min nuvarande Digital IXUS.

Lägger med en länk från förra året då Götheborg besökte Nynäshamn. Fotad med E-3 tillsammans med objektiven 12-60, 70-300 och 7-14.

http://bam.theshadow.se/gotheborg/

Vilka fina bilder på ostindiefararen Götheborg!

Jag var nyligen på en segling i Turkiet, här är ett morgonfoto, naturligtvis taget med E-3, från trakterna kring Göcek.
 

Bilagor

  • P9174186-90hdr267.jpg
    P9174186-90hdr267.jpg
    32.9 KB · Visningar: 436
-Du ser ut att behöva "military grade" på din utrustning.
.
Jag tror inte att detta hade hjälpt så mycket i det här fallet. Sedan verkar det ha gått inflation det begreppet med tanke på våra stackars jägarsoldaters öden och äventyr i vår fina fjällvärld:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5900350.ab

Tyvärr tog jag ingen bild på objektivet när det låg där i fyra delar, d.v.s. de delar jag hittade. Var nog troligtvis alldeles för uppgiven då.

Fin bild från Turkiet! Kontrar med en bild som visar den tid som komma skall för oss vid kustbandet.
 

Bilagor

  • NYNAS22.jpg
    NYNAS22.jpg
    67.5 KB · Visningar: 341
Snön har redan lagt två gånger, se tvenne bilder. Vintern brukar bita sig fast efter det tredje snöfallet, säger de gamle i byn. (Korna vill hem från vallen, eftersom betet i skogen hamnat under ett snötäcke. Dags att ta upp båten, eftersom snön inte ser ut att smälta på tak och vindrutorna).

Jag brukar ställa om AEL-knappen vintertid till läget SPOT-HI, för att enkelt exponera motiv med snö. där jag önskar behålla täckning i snön. Visserligen har alla Olympus-kameror den möjligheten, men E-3 är ändå en vinterkamera som har fungerat mycket bra. I extrem kyla kan man ju även ta till PhotoLithium-batterier tillsammans med batterihållaren LBH-1 (3xCR123A).

Apropå din länk till Keb, så hade jag vid ett blåsigt tillfälle en Olympus OM-4 och den lilla 35-70mm zoomen med på en tur längs Nygrens led och vidare kamvandringen över till sydtoppen. Vi var tvungna att övernatta i toppstugan, när vi äntligen hittade densamma. Vädrets makter är inte att leka med i dessa fjäll, samt även på närmare håll som Armfeldts karoliner tidigare fick erfara.

Fast blåsigt kan det ju vara även hos er i kustbandet; Minns att det var lite kymigt förra sommaren vid en segelpassage i kuling genom Galthålet. Jag fick skölja av kameran all saltstänk efter den färden, så jag värdesätter miljötåligheten hos E-3 & 12-60mm zoomen. Har ett B+W UV MRC filter på under dessa omständigheter.

P.S. Hoppas du fortsatt får mycket nöje utav din kamera och passande objektiv.
 

Bilagor

  • PA044428s400.jpg
    PA044428s400.jpg
    70.7 KB · Visningar: 256
  • PA074480s400.jpg
    PA074480s400.jpg
    73.9 KB · Visningar: 256
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.