Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Något att tänka på vid köp av trådutlösare?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Är det något man ska tänka på när man köper trådutlösare? Vissa verkar mer analoga och andra digitala. Hur ska man tänka och hur vet man att den fungerar med kameran? I detta fallet en D7200.

Har presentkort i en butik och de har bara en variant vad jag kan se. En Hama Trådulösare professional. Står inget om vilka modeller den passar till.

En som passar i kamerans kontakt kan ju vara bra. ;) Om det är en sådan här du pratar om så är den åt pipsvängen för din kamera. Den enda moderna digitala Nikon som du kan sätta en sådan i är nog Df (den skruvas in i ett hål i avtryckaren). Du ska inte heller ha varianten med en rund flerpolig kontakt som har en ring man skruvar fast den med. Den finns på fräsigare kameror än D7200 (t ex D500, D810, D5). Du ska ha en som passar i en kontakt nere på sidan bland de andra. Orginalet lär heta MC-DC2, men du kan se efter i manualen för säkerhets skull.

Frågan är dock om du behöver en trådutlösare? Beroende på vad du ska ha den till så kan IR-fjärren ML-L3 vara ett alternativ.

Det brukar finnas kopior/piratvarianter om man vill ha ned priset.

Jag tycker Nikons IR fjärr fungerar bra och inte så dyr. Jag har nog haft min i 4 år och använt den ganska mycket och ännu inte bytt batteri, för det kan vara nackdelen med många andra att batteriet är dött när man vill använda den

Sedan så får man fundera på om den täcker behovet, många andra är mer avancerade, att sätta tider mm

D7200 har väl inbyggd Wifi, så du kan ju börja att testa med Nikons app, du kan iaf ta bilder via appen

Jag tycker Nikons IR fjärr fungerar bra och inte så dyr. Jag har nog haft min i 4 år och använt den ganska mycket och ännu inte bytt batteri, för det kan vara nackdelen med många andra att batteriet är dött när man vill använda den

Sedan så får man fundera på om den täcker behovet, många andra är mer avancerade, att sätta tider mm

D7200 har väl inbyggd Wifi, så du kan ju börja att testa med Nikons app, du kan iaf ta bilder via appen

Vet du mer om appen?

Det finns flera appar som ska funka med IR också har jag sett men har dock inte testat någon av dem. Missade att de fanns så jag köpte en ml-l3. Fast den kostade ca 200 kr har jag för mig så det är inte hela världen :-D Nikons egna appar är tyvärr allt annat än bra men så länge de är gratis så går det ju alltid att prova först.

Nikons app heter WMU wireless mobile utility, du kan ta bilder och föra över valda bilder till din mobil tex

Kom på en sak med Ir-kontroll vs trådad är att IR stängs av efter en viss tids inaktivitet, kommer inte ihåg hur mycket man kan ställa upp den till, för den går att öka men kanske max 5 minuter, är väl för att spara batteri i kameran. Den trådade har inte den begränsningen

Är det något man ska tänka på när man köper trådutlösare? Vissa verkar mer analoga och andra digitala. Hur ska man tänka och hur vet man att den fungerar med kameran? I detta fallet en D7200.

Har presentkort i en butik och de har bara en variant vad jag kan se. En Hama Trådulösare professional. Står inget om vilka modeller den passar till.

En billig trådutlösare med timerfunktion funkar hur bra som helst. Just timerfunktionen är toppen vid långa exponeringar. Det är bara att ställa in tiden och lägga sig och vila :)

http://www.ebay.com/itm/Timer-Remot...640047?hash=item35f93ab1af:g:~VgAAOSwCypWmLbR

Har flera fjärrutlösare av diverese märken, både IR och med sladd, men denna är den som jag gillar överlägset bäst och använder mest:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=123944

Väldigt snabb och enkel att använda (inga extra steg och fumlande i menyer, appar, etc). Väldigt bra skön känsla i avtryckaren (bättre än på tredjepartsversionerna jag har).

Tack för alla svar :) Då kommer jag inte kunna använda presentkortet men det gör inte så mycket för de är ju inte så dyra!

Jag har den också, och den är helt OK för att vara en tredjepartare och i sin prisklass (har en annan tredjepartare som är sämre).

Dock tycker jag att känslan i avtryckaren och kvaliteten på sladden är skönare och känns lite tillförlitligare på Nikon original.

Så det handlar väl snarare om vad man har råd till. och villen budget man vill ha till investeringen.

TS: där har du iaf två bra val att gå på; ett kvalitetsval och ett OK budgetval (sedan är det aldrig fel att ha bägge två, så har man en i reserv eller alltid i väskan).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar