Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)
clindh skrev:
Här är senaste kommentarer i Bildkritik.
http://www.fotosidan.se/gallery/comments.htm?folder=10
Är det så illa som ni utmålar det?

Jag har själv inget emot positiv kritik, där man iallafall försökt motivera vad det är i bilden som man fastnade för. Det klassar jag inte riktigt som en "Fin bild!"-kommentar.

Nej, verkligen inte och det är såna här fina bilder och kommentarer som inspirerar! Jag tycker inte att man ska älta regler måsten och no-no:n när det gäller foto. Det är för bilderna vi är här.

En annan viktig bit är hur man blir behandlad och kommenterad härinne. För mycket negativt från medlemmar som är aktiva och syns i forumen och i poolerna hämmar mer än man kanske tror?

Det är därför jag ibland har gett mig in i debatten, enbart för att visa på att ALLA som har hängt här på sidan ett tag inte har samma dogmatiska syn på de här sakerna.

För egen del har jag inga problem what-so-ever med fotosidan. Hackar gärna i mig lite negativ kritik utan att tappa fotfästet men det är ju jag det. Alla funkar inte som jag, en insikt jag burit på och det ganska länge dessutom. (C;.

Att snacka om kassa bilder ger dålig karma både för fotosidan och medlemmarna här. Särskilt som det finns så många bra bilder att tjusas och inspireras av. Nybörjare tittar o tittar på många bilder här och vips så har dom hittat en egen syntes. Ett (förhoppningsvis) alldeles eget bildspråk som utvecklas snabbare än vi hinner säga "bildkritik" ta mig sjutton. Nema problemas! JANNE
 
lottawe skrev:
Jag tycker iden om att kunna deleta kommentarer själv är skrämmande. Än mer skrämmande är den med tanke på hur följande kommentarer bedömdes här i tråden.

Men Lotta, de va inte sådana kommentarer jag pratade om.
Och jag är övertygad att du vet precis vad jag menar. Eller hur?

Delet-knapp röstar jag för!
Kanske att kommentaren kan försvinna och bli osynlig och så kan någon godkänna raderingen.
Bara ett förslag för att jag tror på detta.
Om inte fs inför någon som är online 24/7.
 
lottawe skrev:
Jag tycker iden om att kunna deleta kommentarer själv är skrämmande. Än mer skrämmande är den med tanke på hur följande kommentarer bedömdes här i tråden.





Jag är fortfarande antianarkist:)

Nu ska du inte överdriva igen.

Det vara bara jag som hade kommentarer, och min primära kommentar står sig: om det nu är hemska kommentarer - varför har inte fotografen anmält det? Varför driver du - som inte är fotografen - detta?

Att jag dessutom tyckte att kommentar tre var lätt negativ och nedlåtande föll dig givetvis inte på läppen eftersom du skrev den - men du bad om kommentarer så det får du tåla.
 
cw-op skrev:
En annan viktig bit är hur man blir behandlad och kommenterad härinne. För mycket negativt från medlemmar som är aktiva och syns i forumen och i poolerna hämmar mer än man kanske tror?

Det kan jag bekräfta från flera nybörjare, men de som är ivrigast på att framföra negativa omdömen och kritik i forumen köper inte riktigt det.
 
jkene skrev:

Att jag dessutom tyckte att kommentar tre var lätt negativ och nedlåtande.......
Och om du hade varit fotografen kanske du tryckt delete för det nedlåtande då?



Fö som svar på din fråga vad fotografen själv säger så.. Både den fotografen m.fl jag kommenterat så har tackat både under bilder, i gästböcker eller mail. Några (flera faktiskt) har även återkommit via mail med ny eller alternativ bild och bett om åsikt/tips.
 
lottawe skrev:
Och om du hade varit fotografen kanske du tryckt delete för det nedlåtande då?



Fö som svar på din fråga vad fotografen själv säger så.. Både den fotografen m.fl jag kommenterat så har tackat både under bilder, i gästböcker eller mail. Några (flera faktiskt) har även återkommit via mail med ny bild och bett om åsikt/tips.

Nej, och jag trodde det framstod som fullkomligt solklart vad jag tycker: hur folk kommenterar är deras ensak så länge det inte rör sig om personangrepp. En delete-knapp skulle jag aldrig utnyttja.

Bra, gå så ut och fortsätt kommentera och visa vägen. Men det svarar inte på frågan om fotografen har anmält de tre andra kommentarerna.
 
Jag har inte orkat läsa riktigt hela tråden, den är lång och ganska tjatig.

Några ostrukturerade tankar.

Jag tror att en av anledningarna till att kvalitén många gånger är låg är att FS är gratis. Jag tror att om man är seriöst intresserad av foto och vill lära sig mer så kan man också tänka sig att betala en liten peng för det.

Kanske skulle FS delas i en gratissida och en betalsida. Gratissidan skulle fungera som idag, man får vara glad om någon över huvud taget tittar på ens bilder. Betalsidan däremot skulle kräva någon form av prestation från medlemmarna.

Man kan säga att FS är delad redan idag, vissa betalar, andra inte. Skilnaden är att idag blandas alla bilderna i en enda stor hög.

Jag tror att FS är för stor för att alla skall kunna få den hjälp dom vill ha. Det är inte alla som är kompetenta att ge adekvat kritik på en bild och dom som är det klarar inte av det stora flödet av bilder.

Det nämns också i tråden att folk har blivit arga när dom fått sin bild sågad och gett sig på den som har kritiserat. Kanske skulle folk våga kritisera mer fritt om man som kritiker var anonym?

Nu är klockan mycket, dags att sluta.

/Roland
 
jkene skrev:
Men är det inte fotografen som ska stå för rapporterandet? Varför ska självutnämnda kommentarspoliser springa runt och punktmarkera folk?
Det verkar ju inte vara fotografen som har problem med de här kommentarerna, utan andra medlemmar.

Det gör oss inget om vi får rapporter, det är ändå vi som är "polismyndighet". Man kan inte förvänta sig att vi skall agera som man den som rapporterar anser.

Jag ser mycket hellre rapporter än att självutnämnda poliser ger sig in i diskussioner, racka ner på andras kommentarer osv.
 
evalisen skrev:



Delet-knapp röstar jag för!
Kanske att kommentaren kan försvinna och bli osynlig och så kan någon godkänna raderingen.
Bara ett förslag för att jag tror på detta.
Om inte fs inför någon som är online 24/7.

& Jag röstar NEJ!!!
Makten åt betraktarna... & Eva... det finns ju redan ett bra verktyg om man vill få bort skit-kommentarer under sina bilder... Maila crew...
 
RolandLarsson skrev:
JJag tror att en av anledningarna till att kvalitén många gånger är låg är att FS är gratis. Jag tror att om man är seriöst intresserad av foto och vill lära sig mer så kan man också tänka sig att betala en liten peng för det./Roland
Jag har skrivit om detta förut. Ca 15% av bilderna i Bildkritik är från ej betalande medlemmar. 100 spänn hit eller dit påverkar inte kvalitet nämnvärt.

Jag tycker den här diskussionen är omöjlig att följa, för ni pratar om så många saker; bildkvalitet, kommentarers längd, kommentarers kvalitet, mängden bilder - om vart annat.
 
Gunnlaug skrev:
& Jag röstar NEJ!!!
Makten åt betraktarna... & Eva... det finns ju redan ett bra verktyg om man vill få bort skit-kommentarer under sina bilder... Maila crew...

Jo jag gör så!

Jag hoppas ändå på en delete-knapp. :eek:)
Eller någon online 24/7, när de nu är så mycke medlemmar och fs blivit en sån stor sajt.
 
evalisen skrev:
Största delen av kommentarer som inkommer dagligen till bilder är konstruktiva.
Där man skriver varför man tycker om en bild eller inte.
De är väldigt få kommentarer som enbart består av "fin bild" eller liknande.
Jag tycker inte de är något problem alls.
Vill bara säga att jag absolut inte håller med dig. Tvärtom upplever jag att typ "fint, gillar!" dominerar samtliga kommentarer. Men det kan förstås bero på vilken sorts bilder vi tittar på....
 
Artificiell skrev:
Vill bara säga att jag absolut inte håller med dig. Tvärtom upplever jag att typ "fint, gillar!" dominerar samtliga kommentarer. Men det kan förstås bero på vilken sorts bilder vi tittar på....

Jasså tycker du de...
hmm jag tittade precis in på senaste kommenterade nu, och på sista sidan fanns de ingen med så kort kommentar.
 
Jag tror inte det finns några självutnämnda kommentarspoliser eller ens kommentarspoliser alls i denna tråden. Däremot finns några som önskar högre kvalitè på kommentarer och så finns några som propagerar för att kommentarer som "Är hon singel," "Söt katt" och liknande utan ytterligare uppföljning inte bör tillägnas arbete för att de ska kunna utvecklas ytterligare. Samma sista grupp (eller iaf delar av) önskar även deleteknapp för att ta bort vissa (?) kommentarer, medan delar av första gruppen hellre ser framlyftande av bra konstruktiva kommentarer och andra metoder som bättre för att på sikt kunna öka kvalitèn till något mer än idag.

Korrekt sammanfattat?
 
lottawe skrev:
Jag tror inte det finns några självutnämnda kommentarspoliser eller ens kommentarspoliser alls i denna tråden. Däremot finns några som önskar högre kvalitè på kommentarer och så finns några som propagerar för att kommentarer som "Är hon singel," "Söt katt" och liknande utan ytterligare uppföljning inte bör tillägnas arbete för att de ska kunna utvecklas ytterligare. Samma sista grupp (eller iaf delar av) önskar även deleteknapp för att ta bort "dåliga" kommentarer, medan delar av första gruppen hellre ser framlyftande av bra konstruktiva kommentarer och andra metoder som bättre för att på sikt kunna öka kvalitèn till något mer än idag.

Korrekt sammanfattat?

Nä de tycker jag väl inte... att de var korrekt menar jag.

Delete knapp såg jag som en lösning, när de gäller personangrepp på bilder. Och inte kommentarer med konstruktiv kritik. De är inte riktigt samma sak.
Jag stör mej inte på en kommentar som "söt katt", men önskar självklart att folk vill skriva mer.
Men alla kommentarer tycker jag ska komma spontant och vara personliga.
De kan ju liksom vara en 13-åring som skriver "söt katt". Alltså va ska man göra åt de?
De finns ju faktiskt en del barn här också.
Jag tycker alla medlemmar på fs får ha överseende med varandra och lite ödmjuka.
Alla lär sej nya saker varje dag! :eek:)
 
Någon efterfrågade vad vi tyckte. Vi tycker följande:

- våra befintliga regler kring kritikkommentarer och poolregler tycker vi är bra och vi vill att de efterlevs. De är genomtänkta och har utvecklats med tiden.
- vi vill att folk skall vara här för att bli bättre fotografer
- vi önskar en viss längd på kritikommentarer (därav teckenregeln) eftersom vi tror att långa svar förmodligen ger mer
- vi vill utveckla sidan genom att skapa intresseavdelningar
- vi tycker att det vore intressant att ha bra kritikkommentarer på framsidan så att sådan lyfts fram
- vi vill utveckla poolerna och dels skapa nya (troligtvis ngn form av Been Around och likaså pooler för bara betalande)
- vi kommer inte lägga till att man kan radera kommentarer på ens bilder
- vi kommer inte att skapa ngn Jour. Mail går nu till 6 personer så fort ngt rapporteras och det bör räcka.
- vi jobbar hellre med kreativa saker som leder till bättre kritikkommentarer än att jobba med styrande tekniskt regelverk
- vi tycker inte att Fotosidan är till för alla.
- vi lyssnar på kritik men det är vi som bestämmer i slutändan.
 
Det var tydligt och lätt att förstå!
Och bra dessutom:)


Läste ni förslag om bedömningssystem med kommentarer också? Ratat eller något att tänka på?
 
Missat det. Är det att man skall kunna ge betyg på kommentarer? Isåfall har det varit uppe flera gånger tidigare men vi har aldrig riktigt nappat på det då vi diskuterat.
 
Är det någon här som är riktigt aktiv på PhotoSIG? Jag har kikat på det där, men tyckte inte det verkade bli så rättvisa kommentarsbedömningar. Man kunde se att en kommentar fick tummen ner om den gick emot den gängse bedömingen av bilden (tex någon vågade kritisera där andra hyllade) även om den var mycket bra skriven. Och hamnar man där så har man ju inte vunnit någonting. Men någon som har mer erfarenhet får gärna berätta. (Det vore också kul att veta vilken bemanning PhotoSIG har)
 
Citat från mitt i tråden. Bättre klipp efter maten kanske, men nu är det stress. Jag är aktiv på photosig (sedan 2002) vilket syns i sista i citatet.

Jag svarar:
Risken kan ju också vara att ökningen inte bidrar till bättre kvalité. Mer givande kommentarer alltså. Men om det samtidigt arbetas på att lyfta fram bra utvada kommentarer och ett system för att tycka till om kommentarer (upp- och nertumme t.ex.) Då tror jag med på det.

Peter Lundgren (blackursus) skrev:
Jag tycker ovanstående är mycket intressanta tankar kring hur man skulle kunna förbättra systemet. Ett annat system som kanske skulle kunna vara något är det man använder på Photosig:

Quota
As a Basic Member, you may submit one photo in any 72-hour period.
If you upgrade to a Premium Membership, then you will be able to submit three photos in the same period. 1
You have received 0 critique points in the last 72 hours. You may make one additional submission for every 15 critique points that you receive. + 0
You have not submitted any photos in the last 72 hours. - 0
You may submit 1 more photo at this time. = 1

Som ni kanske förstår av ovanstående använder de en tilldelningsfaktor att om man kommenterar mycket bilder får man lägga upp fler bilder! Tycker för övrigt den sidan har ett intressant uppbyggt system som gör att man redan på förstasidan ofta hittar mycket inspirerande foton! Något att lära från???



Jag svarade på Peters med:
Där har det hänt vansinnigt mycket positivt från det jag laddade upp min första bild 2002. Den hamnade på förstasidan fort som attan vilket var kul och har nu 179 upptummar, men på den tiden var det rätt mycket fjäsk och "Please, visit my...." (nä, inte jag men..) och kommenterade man mycket själv var det lätt att placera sig på index..

Nu några år senare så upplever jag inte att några bilder får såååå många poäng som det delades ut förr och motkommenterandet (som jag snabbt ledsnade på) har nog också lugnat sig. Däremot har kvalitén höjts markant vad gäller kommentarer. Väldigt markant! Det finns ingen tvekan om tycker jag. De är konstruktivare och mer kritiska nu och upptummesystemet är topp också. Det fyller uppenbart funktion. På den sidan har jag alltså upplevt mycket positiv utveckling av sajten och tror därför extra hårt på tummarna här med..

(min senaste bild där har 2 nertummar bland några upptummar, men kommentarerna var förklarande och jag ser dem positiva trots neråtpekande rött..)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.