Annons

När kan vi skriva ut vår kamerautrustning med D-skrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
Det där med 3D-skrivare har i alla fall för mig hittills mest varit en ploj - inte i industrin, men för privatbruk. Men utvecklingen har uppenbarligen gått fortare och längre än jag trögfattade gubbe förstått. Jag har ju sett diverse exempel, till och med utskrift av kroppsdelar för att ersätta "förbrukade", men tänkt att det är långt till praktiskt bruk. Men i kväll fattade jag vad som är på gång ;-) Jag såg ett nyhetsinslag om en tjej som fått en armprotes "utskriven": http://www.svt.se/nyheter/sjuariga-faith-fick-ny-arm-for-400-kronor

Vi är ju naturligtvis inte där ännu, men frågan i rubriken börjar dyka upp i skallen... Det går ju redan att skriva ut med olika material. Dyrt med både skrivare och tillbehör än så länge, men så är det ju alltid i början.

En annan tanke dök också upp. Som gammal verktygsmakare såg jag att det skulle ha krävts ett antal formverktyg för att tillverka komponenterna, och fabrik med formsprutor för att få fram dem. Hur blir det för den industriella tillverkningen framöver? Verktygsmakare är nog inget framtidsjobb och inte formsprutare heller. Och det är ju inte de enda industriverksamheterna som berörs. Det klassiska exemplet med tidningarnas sättare ser ut att bli upprepat i megamegaformat. Jag förstår att processen redan har börjat, men den lär accelerera kolossalt snart.

Vad tror ni, när börjar vi skriva ut önskeobjektivet hemma i datorrummet? ;-)

Jag håller med. Enkla saker som motljusskydd och filterhållare går bra att skriva ut. Men flera material är fortfarande svårt (och dyrt) att skriva ut. Och att skriva ut med den precision som krävs för att skriva ut linser ligger nog väldigt långt in i framtiden.

Och ja, verktygsmakare och formsprutare kommer fortfarande att behövas under överskådlig tid. Den närmsta förändringen är i så fall att verktygsmakare kommer att tillverka sina verktyg med 3D-skrivare. För stora produktionsserier är formsprutning fortfarande överlägset 3D-utskrifter. Dagstidningarna tillverkas inte med laserskrivare heller.

Håller med (om aldrig).

Kamerorna pressas som bekant allt mer fulla med elektronik (vilket 3D-skrivarna inte alls klarar av att skriva ut) och består till allt mindre del av mekaniska prylar. Således ingenting för 3D-skrivare.

Men idén var kul... :)

Pessimister! Hela påsken har gått och inte en enda som eldar på mitt hopp om att skriva ut ett Canon EF 800/5,6L IS USM som julklapp åt mig själv! ;-)

Nåja, det tror jag inte själv på heller, inte under min livstid och troligen har ni som säger aldrig ganska rätt...

Dock undrar jag om inte de nya teknikerna -inte minst i kombination- kommer att innebära mycket stora förändringar i industriell tillverkning. Inte omedelbart, men på sikt. Går det fort nog kanske jag hinner hit och skriva "vad var det jag sa!" innan det är dags att kila vidare ;-)

Kamerorna pressas som bekant allt mer fulla med elektronik (vilket 3D-skrivarna inte alls klarar av att skriva ut) och består till allt mindre del av mekaniska prylar.

Just det tror jag ett mindre problem. Vi har ett forskningscentra på KTH som skriver ut elektronik på papper (visserligen 2D, men ändå).

Jag tror definitivt att det är ett större problem...

Papper har alldeles för dålig upplösning för att det skulle gå att använda till att skriva ut LSI-kretsar.

Vad är det ni skriver ut? Skisser? Ledningsmönster? Transistorer och fotodioder med 0,000025 mm teknik?

2084

Jag gissar på George Orwells + 1 sekel ;)

3D print on demand kommer att utvecklas i ett rasande tempo framöver. Redan nu så har vi gått från stora monster som skrev ut genom att belysa vätskor så de stelnade till att printa smält material i flera färger och t.o.m. metallpulver som sintras samman.

Jag tror inte det kommer att vara omöjligt att inom överskådlig framtid faktiskt printa en fungerande kamera. Den kanske blir av Holga kvalitet, men den kommer att fungera.

När det gäller elektronik så tror jag transistorerna kommer att ersättas av organiska "kretsar" som nog skulle kunna printas och sedan programmeras till rätt funktion. Men det ligger kanske bortom 2084 ;)

Pessimister! Hela påsken har gått och inte en enda som eldar på mitt hopp om att skriva ut ett Canon EF 800/5,6L IS USM som julklapp åt mig själv! ;-)
---
Ledsen för att vi är sådana "party spoilers"...

Tänk bara på att en sådan 3D-skrivare måste vara kapabel att spruta bestämda glassorter med kurvaturer av typ 1/10 ljusvåglängds noggrannhet, och med en fantastisk ytjämnhet. Jag har själv en gång i min ungdom slipat spegeln till ett Newton-teleskop, och det som krävdes för detta kan jag inte se att en 3D-skrivare någonsin skulle kunna klara.

Men du får trösta dig med att det finns även helt orealistiska över-optimister i tråden. :)
--- Jag tror inte det kommer att vara omöjligt att inom överskådlig framtid faktiskt printa en fungerande kamera. Den kanske blir av Holga kvalitet, men den kommer att fungera. ---
Möjligtvis en helt mekanisk, analog kamera. Glöm bildsensorer. Men går det idag att printa ut små muttrar och skruvar ens?

En lådkamera eller möjligtvis något motsvarande den enklaste Holga kan man nog fixa idag. Dock så tror jag att det är lättare att ta fram slöjdkniven och tälja fram en än att skriva ut en.

Jag håller med. Enkla saker som motljusskydd och filterhållare går bra att skriva ut. Men flera material är fortfarande svårt (och dyrt) att skriva ut. Och att skriva ut med den precision som krävs för att skriva ut linser ligger nog väldigt långt in i framtiden.

Och ja, verktygsmakare och formsprutare kommer fortfarande att behövas under överskådlig tid. Den närmsta förändringen är i så fall att verktygsmakare kommer att tillverka sina verktyg med 3D-skrivare. För stora produktionsserier är formsprutning fortfarande överlägset 3D-utskrifter. Dagstidningarna tillverkas inte med laserskrivare heller.

Precis, bara för att det går innebär det inte att det är den effektivaste och mest kostnadseffektiva metoden för massproduktion. Inte heller materialfrågorna är lösta för det handlar ju inte bara om att man ska åstadkomma en 3D-komponent utan att den ska vara av rätt material som håller för nötning, slag, böjning, temperaturer låga som höga, vatten, olja, syra m.m. m.m. Finns nog mycket att göra där än men formar och verktyg i vissa sammanhang visst.

Men som det mesta inom tech så är det ofta väldigt mycket snack först och liten verkstad i riktiga verkligheten.

Ledsen för att vi är sådana "party spoilers"...

Tänk bara på att en sådan 3D-skrivare måste vara kapabel att spruta bestämda glassorter med kurvaturer av typ 1/10 ljusvåglängds noggrannhet, och med en fantastisk ytjämnhet. Jag har själv en gång i min ungdom slipat spegeln till ett Newton-teleskop, och det som krävdes för detta kan jag inte se att en 3D-skrivare någonsin skulle kunna klara.

Men du får trösta dig med att det finns även helt orealistiska över-optimister i tråden. :)

Möjligtvis en helt mekanisk, analog kamera. Glöm bildsensorer. Men går det idag att printa ut små muttrar och skruvar ens?

Varför ska man printa ut skruvar och muttrar med den typen av teknik?? Vem vill betala för sånt trams?

Stenis, klart att det skulle bli mycket dyrare att 3D-printa ut skruvar och muttrar än att använda traditonell tillverkning för detta. Som sagt, jag undrar ifall det går att printa ut annat än möjligen väldigt grova gängor överhuvudtaget.

Men här handlar det inte alls om att välja en lämplig metod för att producera kameror och objektiv. Trådskrivaren ställer ju med glimten i ögat (och måhända en aning avlägset hopp) en helt annan fråga - kan det överhuvudtaget GÅ att printa ut ett objektiv eller en digitalkamera med en helt tokig metod? :)

Jag tror dock att folk kommer att hitta på så väldigt många olika saker som faktiskt går att printa ut på tillfredsställande sätt, att man knappast kommer ha någon tid över att välja utveckling av tämligen exotisca och hopplösa användningsområden för 3D-skrivtekniken.
.

Vad är det ni skriver ut? Skisser? Ledningsmönster? Transistorer och fotodioder med 0,000025 mm teknik?

Ledningsmönster, transistorer, (små) kondensatorer, resistorer och termoresistorer har jag för mig att man har lyckats med hittills. Möjligen flytande kristaller i någon form också. Man har i alla fall presenterat en fungerande prototyp på förpackningsemballage som ändrar färg om det utsätts för för hög temperatur (tänkt att användas på mjölkpaket och liknande). Vilken processteknik de använder vet jag inte.

Som sagt, jag tror inte på att få skriva ut mitt önskeobjektiv här hemma, det får jag fortsätta att drömma om ;-)

Men jag tror på att den här nya tekniken kommer att innebära stora omställningar här i världen. På den här CSC-sidan finns ett 36-sidigt PDF-dokument där man tittar på sådant. På sidan 21 skriver de om att produktion som lagts utomlands pga kostnader kan komma att hämtas hem igen. Samma sak tas upp i Ny Teknik.

I Indien ser man alvarligt på detta, i en länk som jag dessvärre inte hittar igen just nu läste jag att man där satt in resurser från regeringsnivå för att möta det hotet.

Den som lever får se hur det blir ;-)

Aldrig säga aldrig

Har ni inte lärt er vid det här laget att man aldrig skall säga aldrig när det gäller teknik ;-)

Vem minns inte Bill Gates klassiska (om än sönderciterade) utlåtande om att "64 Kb i arbetsminne är mer än vad som kommer att behövas - någonsin"

Vidare fanns många skeptiker som menade på att internet var en fluga och det fanns inget användbart som kunde leda till någon större utveckling.

Två väldigt olika tekniker förstås, men förhållningsättet är samma. Snart sitter vi med egen processorfabrik ute i boden och laddar ner det senaste dynamiska omfånget!

Snart sitter vi med egen processorfabrik ute i boden och laddar ner det senaste dynamiska omfånget!

Och den nya kameran levereras som en datorfil och en laddning skrivarpatroner. Ja, med tanke på vad man förr sagt ALDRIG skulle inträffa, så... ;-)

När jag på 60-talet skaffade min Canon FP, Paterson-dosa, skålar, kemikalier och sv/v film drömde jag om att kunna framkalla färg också. Jag hade då definitivt aldrig trott på någon som påstått att jag senare i livet skulle kolla på bilder i en TV, FÄRG dessutom, ha eget färglab hemma på skrivbordet, skicka bilder över hela jordklotet med telefonledningarna och att de skulle vara hos mottagaren i stort sett i samma ögonblick, alltihop styrt av en DATOR; fanns inte en chans...

Så det är kanske bäst att ta dig på orden hbengtsson, och inte vara allt för tvärsäker på vad som kommer att gå eller inte gå framöver ;-)

Mekanisk kamera hittar du redan här :)

Men annars tyckte jag att de här små bilarna var mer imponerande i detaljnoggrannhet. Kanske inte utskrivna med en konsumentplotter, men det är bara en tidsfråga innan även konsumentmodellerna kan hantera fina detaljer.

Bildsensorer enligt dagens uppbyggnad tror jag inte heller på med alla dessa små förbindelser mm, men varför begränsa sig till dagens kända teknik. Därför skrev jag organiska elektronikelement, som inte behöver fintrådiga förbindelser utan kan programmeras till rätt funktioner. Vad ska vi annars med alla kvarkar, kvantfysik, DNA osv till ;)

självklart kommer vi kunna det

att göra integrerade kretsar är inget man gör hemma idag, om 20 år kommer det säkert finnas maskiner för att göra integrerade kretsar för hemmabruk. om det inte duger kan man ju enkelt lägga dit en massiv FPGA som kan programmeras för lämpligt användande.

Sedan är ju frågan om beräkningar skall ske i kameran, en mobiltelefon har ju ca 1,5 GFLOPS och Moores lag säger att den har ca 1,5TFLOPS 2035. En vanlig Broadwell bärbar har 64GFLOPS idag dvs den blir 25 ggr snabbare en en vanlig bärbar idag.

Om 20 år kommer olika typer av metallprintar vara vanliga, att printa ut kretskort för hobbyverksamhet kommer att vara vanligt, EBM maskiner kan ju lätt användas för att skapa ledande banor.

naturligtvis kommer våra trådlösa nätverk ha TB kapacitet, vem vet vad som kommer att användas för fotografering, troligen kommer glaskonst vara passé, med lightfield teknik och liknade lösningar kommer vi att fotografera på helt andra sätt, att låta primitiva glasbitar bryta ljus funkar säkert i 15 år till men sen kommer det nog andra intressanta teknologier som låter böja photoner utan glas...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar