Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När inte kameraväskan kan följa med

Produkter
(logga in för att koppla)

pgarre

Medlem
Jag skall åka till Sydamerika senare i vår och skall bland annat vandra upp till Macho Picchu. Fråga mig inte varför men under själva vandringen får man bara ha med sig en mindre ryggsäck, ca 25-30 liter, där man skall ha det man behöver under 4 dagar i form av kläder, toalett articklar m.m. Detta gör att jag funderar på att ha denna ryggsäck som mitt handbagage för hela resan. Detta får ju till följd att jag även skall förvara min kamera och objektiv här. Nu till själva frågan.

Hur skall man skydda utrustningen i ryggsäcken?

Jag har 7D + 100-400L + 50/1.8 + EFS17-85. Eventuellt åker ett EOS450 hus med. Det ända jag har i form av skydd är den påse som ingick till 100-400:an.

Skall man bygga själv i frigolit eller skumplast?

Tips och förslag mottages tacksamt.

Gjorde själv precis samma resa! Jag slet ut innehållet i min dakinekamerarygsäck och byggde en egen inredning av liggunderlag som smältlimnades ihop (funkar verkligen bra). Byggdes stor nog att rymma precis det jag ville ha med mig ikanersväg och resten av utrymmet i kameraväskan räckte till övrig packning!

Jag byggde en insats till en billig ryggsäck från Biltema. Facken gjorde jag av ett liggunderlag som skars till bitar och limmades med kontaktlim. Tyvärr var det annan plast i det liggunderlaget så limmet har börjat släppa. Tidigare gjorde jag några objektivfodral av ett annat liggunderlag och de limningarna sitter som berget fortfarande. Den är annars diskret och rymmer nästan allt, utom de största objektiven. Den skyddar bra mot stötar (dock inte vatten). Kanske inte den bästa fotoryggsäcken. Jag var väl snål och visste inte riktigt vad jag behövde då. Den har i alla fall hängt med på några resor och en massa annat. Ergonomin är viktig om man ska gå med några kilon i. Ett fullsizehus, tre bättre gluggar, kanske blixt och några batterier börjar bli tungt. Ett avbärarbälte skulle vara önskvärt.
Jag har f.ö. ingen koll på vad som finns att köpa, men det borde ju finnas färdiga ryggor för alla tänkbara behov.

I min Lowepro finns det en väska i väskan för att ha kameran och objektiven i, så att köpa en sådan väska å ta insatsen kan ju vara en lösning, för jag vet inte hur många liter hela väskan rymmer, annars bra fack för kläder och sånt i den...

"Vattentät" :D

Men jämför man med att smältlimma liggunderlag så är det ju ett glasklart val.

Skall du ha med all din kamerautrustning och kläder mm i en 25l-ryggsäck så låter det väldigt tight!? Domke-wraps (från ex Scandinavian Photo) ger ok stöt- och dammskydd. Tar mindre plats om du inte vill köra på en "liggunderlagslösning".

Som redan föreslaget kolla in ryggsäckarna från F-stop, lätt de bästa på marknaden.

Det var väl detta jag avsåg med mitt inlägg, en helhetslösning från f-stop, d v s både ryggsäck med tillhörande ICU i för ändamålet lämplig storlek.

Själv har jag investerat i en Satori med small och medium ICU för ev.framtida behov,bara för att det var billigare att köpa två ICU samtidigt, än att beställa en separat vid ett senare tillfälle.

Jag planerar att använda mig av denna rygga med den minsta ICU:n inför en kommande resa i Asien, som är tänkt att spänna över ett år. Det lär inte få plats med så mycket utöver kamerautrustning, men man får komplettera allt eftersom, under resans gång, vad som är väsentligt är att man får med sig det viktigaste ; ).

Som ovanstående skrivit kan väskor från F-stop vara ett alternativ, då kanske främst någon av varianterna Guru (28 liter) eller Loka (37 liter, men denna kanske blir för stor?). Du hittar mer information om dem här:
http://shop.fstopgear.com/us/products/mountain.html

Om du bor i/nära Stockholm brukar Goecker ha dem i sin butik för att kolla på,
http://webshop.goecker.se/web/guest

Kan du sedan komma undan med en "Shallow" eller max en "Slope" ICU (kameradel) till F-stop får du kanske tillräckligt med plats kvar för övriga prylar...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar