Annons

När använda kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
ols skrev:



det ger då ca 2 MB per bild ????? har du dom som tiff då eller jpg.

hur som helst så tycker jag då inte att det överhuvud taget i så fall är lönt att spara dom, för den enda praktiska användningen man ev har av dom i framtiden är ju i så fall nätet och med den utvecklingen så som thumbnails......men till vilka bilder då.......

dvs typ 6 bilder på en skiva då börjar vi snacka lönt att arkivera över huvud taget.

Hehe..inte alls..vad snackar du om?
2-3mb räcker bra för digitalkamerabilder.
javisst, jpg.
ger samma kvalité som småbildsfilm.
sen interpolerar man dem om man ska göra riktigt stora tryck.

6 bilder per skiva? 100mb styck då? till vilken nytta då?
 
Senast ändrad:
Ok, nu har Kristina med säkerhet fått svar på sin fråga. Trots detta kan jag komplettera med; fråga Kim - han använder alltid kompaktkamera.
 
Det här har du nog fått om bakfoten ordentligt.

En Canon Eos D30 ger i bästa jpg läget bildfiler på ca 1.5 MB och de använder jag till bra mycket mer än thumbnails. Såvida du inte anser att A4 (och uppåt) foton är thumbnails.
 
nej men för tryck i magasin krävs en 5,33 Mpixlare för att göra ett tryck i storleken 17X25.

dvs digital kameror brister allt för mycket på kvalitenivån i dag helt enkelt.

så då använder man kompaktaren i stället, rätt märkligt man ger låt säga 2000 spänn för en kompaktare och så piskar den en digitalare för låt säga runt 20000 :)
 
frågan var "när använda en kompakt?"

mitt svar är : när du inte är ute på "jakt", ta med kompaktkameran för säkerhets skull. Den har inte möjligheterna som systemkameran, eller halvformatskamrorna har men den tar inte större plats än mobilen som alla släpar med sig. Man tar betydligt fler bilder med kamera än utan. om sedan den kompakta kameran är avsedd för "kemisk" eller "digital" film spelar ingen roll. utan kamera ingen bild.

Givetvis kommer det senaste uttalandet att visa sig vara fel när photokina öppnar och några glada typer visar hatten som laddar ner minnesbilder till fickdatorn via bluetooth. (dom behöver bara ett par miljoner $ i riskkapital för att komma igång).
 
ols skrev:
nej men för tryck i magasin krävs en 5,33 Mpixlare för att göra ett tryck i storleken 17X25.

dvs digital kameror brister allt för mycket på kvalitenivån i dag helt enkelt.

så då använder man kompaktaren i stället, rätt märkligt man ger låt säga 2000 spänn för en kompaktare och så piskar den en digitalare för låt säga runt 20000 :)

knappast, du får avsevärt bättre bildkvalité med digitalkameran.
 
Senast ändrad:
joker skrev:
Ok, nu har Kristina med säkerhet fått svar på sin fråga. Trots detta kan jag komplettera med; fråga Kim - han använder alltid kompaktkamera.

du ljuger som vanligt joker..jag har ingen kompaktkamera och det vet du mycket väl.
 
Senast ändrad:
Kim7i skrev:


knappast, du får avsevärt bättre bildkvalité med digitalkameran.

nej du en Lecia kompakt spöar lätt vilken digitalkamera som helst på marknaden idag, då räknar jag inte digitala bakstycken för mellanförmat.

mina siffror med 5,33 och 17X25 kommer från senaste nummret av CAP & DESIGN
 
ols skrev:


nej du en Lecia kompakt spöar lätt vilken digitalkamera som helst på marknaden idag, då räknar jag inte digitala bakstycken för mellanförmat.

mina siffror med 5,33 och 17X25 kommer från senaste nummret av CAP & DESIGN

inte alls..har sett massor av papperskopior i A4,
a/b test..digitalkameran ger bättre kvalité.

5.33 ja..? bara att interpolera om du ska göra större tryck.
 
Kim7i skrev:



5.33 ja..? bara att interpolera om du ska göra större tryck.

Interpolation innebär att man samplar om bilden och utökar antalet pixlar genom att matematiskt räkna ut hur pixlarna borde se ut. Om du har en bild i 200dpi och samplar om den till säg 600dpi är det möjligt att kvaliteten på en förstoring blir bättre än om du förstorat 200dpi bilden direkt men det blir inte bättre än en bild som ursprungligen tagits i 600dpi.
 
Interpolera

Snälla Kim
Att interpolera innebär att man lägger till ytterligar information som beräknas på den befintliga informationen.
Den information som läggs till beräknas med hänsyn till värdena runt omkring.
Med interpolation tappar man följdaktligen skärpa och kontrast.

/Hasse
 
Jag vet mycket väl vad interpolering är,
och samma sak gäller, bara att interpolera om du ska göra större tryck.
inga problem alls..och kvalitén blir bättre en på nämnda kompaktkamera.
 
Re: Interpolera

Hasse Lundberg skrev:
Snälla Kim
Att interpolera innebär att man lägger till ytterligar information som beräknas på den befintliga informationen.
Den information som läggs till beräknas med hänsyn till värdena runt omkring.
Med interpolation tappar man följdaktligen skärpa och kontrast.

/Hasse

snälla Hasse
du tappar inte mer i skärpa och kontrast, än om du gör stora förstoringar från en småbild.
 
En Leicakompakt kostar väl lite mer än 2000kr? Var det inte med den mängden pengar diskussionen började?

Man får den kvalite man betalar för.

För sommarens roligaste fotoupplevelser har jag betalt mindre än 500kr. Jag köpte en Agfa Isolette I för 175kr. En mellanformat med 80/4.5 optik. De bilder jag skapat med den har kvalite så det räcker. Tycker jag. Jag hoppas kunna sälja några av bilderna, och då innehåller antingen mina kopior eller negativen tillräckligt med information att trycka.

Min andra kvaliteshöjdare var en vattentät engångskamera från Fuji. ISO 800 på filmen om jag inte missminner mig. Jag hade med den när jag och min flickvän paddlade kajak och badade. Massor av kvalite i de bilderna också. Fast bilderna var väl inte riktigt så bra som jag hoppades. Sökaren hade inte _riktigt_ samma bild som den som blev exponerad...

För 2000kr får man 10 såna kameror.

Finns det någon vattentät digitalkamera för 2000kr. En sån skulle jag vilja ha. Helst skulle den ha (motsvarande) ett fast 28mm objektiv.

Visst var det kul att fota med Hasselbladaren på fotokursen också. Men jag känner mer för bilderna tagna med Agfan.

/ Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.