Annons

Mycket kort

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderlund

Aktiv medlem
Det här är en digitalt behandlad bild men om jag vill ha ungefär samma resultat med gammal hederlig film, hur skall jag då gå tillväga?
Vilken film, framkallare, metod m.m. skall jag använda? :)
 

Bilagor

  • untitled-2.jpg
    untitled-2.jpg
    38.8 KB · Visningar: 615
film vet jag inte.. tri-x kanske som är pressad 3-4 steg?
för att få det svarta att "blöda" så där så funkar på ram uppspänd nylonstrumpa hållen under förstoringsapparaten under exponeringen av papperet rätt bra, fast då försvinner kornen lite tyvärr...

är oxå lite nyfiken på hur man kan göra.
nån med lite bättre svar?
 
Såg nu att jag i rubriken hade skrivit kort, skall naturligtvis vara korn.

Det där med nylonstrumpa skall jag testa om jag nu törs gå och köpa ett par nylonstrumpor :D
 
aha.. oki.. korn. då hänger jag med. ;o)

tyvärr är ju dagens film rätt finkorniga.
men kanske en pressad gammal tri-x kan göra susen?
agitera mycket för större korn och strunta i pressframkallare och kör vanlig.
tror jag.
jag försökte oxå dom sista gångerna jag var i mörkrummet få rejält korniga bilder på alla sätt och vis.
högre temperatur, kraftigare agitering, pressad äldre filmsort, skippa pressarframkallaren, hälla i lite "återhämtningsdricka" i framkallaren (minns för tillfället inte vad det heter... någon får fylla i) samt testa provfilm först för tider, köra D76 och andra icke finkornsframkallare.....

nån har säkert mer och bättre tips.
själv lyckades jag inte så värst bra.
tyckte kornen höll sig så små även fast jag testade med 3200 asa.
och även 400 asa pressad 5 steg.
 
Tri-X

Rodinal
Ett extremt surt stoppbad.(Bör förstora kornen)

Kopiera med papperet upp och ner.

Sen har jag inte fler tips
 
Vad tror ni om lith-film med en konventionel framkallare? Brukar det inte se ut så där ungefär?

/ Johan
 
Erik Schalin skrev:
Ja men det kostar inget att prova om man tycker om det.
sant. därför formulerade jag det inte som att man absolut inte ska göra det om man vill ha distinkta korn som ursprungsfrågan utgick ifrån.
(jag är själv väldigt förtjust i den varianten av softning)
 
Estethia skrev:
att kopiera med papperet uppochner ger en softning och intryck av ett mjukare korn.

Christel: (eller någon annan) Har du ett exempel på hur en sådan softning ser ut när den är färdig? Jag är så sällan i ett fotolabb nuförtiden så det skulle vara intressant om det var värt ett besök igen...
 
någon annan måste hoppa in istället för mig här, min skanner är i någon flyttlåda nånstans i källaren (precis som mina gamla kopior).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.