Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mycket brus på D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

high_fee

Medlem
Hej!

Jag är rätt grön när det gäller användning av systemkameror, men inhandlade för ett tag sedan en D80 som jag brukat flitigt sedan dess.

Är mycket nöjd med kameran, dock så är det en sak jag reagerat på... och det är bruset. Jag vet inte om det är jag som är överkänslig, men tycker det brusar lite väl mycket i mörka partier.

Behöver inte köra på speciellt hög ISO för att få brus i mörka partier. Det är inget jättekraftigt brus, utan lite "finkornigt" eller vad man ska säga. Bifogar en länk till en bild där det syns tydligt. Bilden är tagen på ISO400, bländare 2.0, s 1/125.

http://joelsgalleri.atspace.com/brusig.jpg

(märkte att länken agerade lite skumt, men klistra bara in url:en så fungerar det)

Både hon och väggen bakom tycker jag känns rätt brusiga. Kan någon förklara om det är rimligt? Är som sagt rätt grön på området. Kanske bara jag som är petig.
 
nu är jag i och för sig en Canonist men visst ser den brusig ut - dock är min gissning så här mitt i natten att det beror mycket på att du underexponerat bilden? (eller är jag helt ute o cyklar) sedan är bilden i övrigt väldigt oskarp - hur ser det ut annars? är det vara den här bilden som är brusig eller är många andra det med?

cyberphotos testbild på ISO 400
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/d80/DSC_0004.JPG
ser mindre brusig ut men min gissning är som sagt att det blir bättre om du tar en ny bild och exponerar bättre
 
Tackar för svaret!

Jag har upptäckt bruset i en del andra bilder också, och visst blir det lite brus i ISO400, det får man ju acceptera.

Men det kan alltså vara att bilden är underexponerad som gör att den är såpass brusig?
Bilden togs 22.30 idag, och ljuset var ju inte det bästa. Men borde inte de mörka områdena bara blivit mörka? Inte brusiga?
 
Men så är det typ med alla kameror. Använder du iso 400 på dagen, till exempel när du fotar sport för att få snabb slutartid så märkts det inte, men om du höjer Iso för att det är märkt och du ska kunna fota ändå så blir det brus.

Underexponering gör ju att skuggorna blir mer framträdande och det är där bruset syns mest!

Staffan
 
precis,

nu är jag lite piggare än i natt och det är klart att det inte blir mer brus av en mörk/underexponerad bild utan att det då istället framträder

ta den där bilden, o så lämnar du in den till ett fotolabb i stan (kostar bara någon/några kronor) för att framkalla den i vanlig kortstorlek o sedan granskar du kortet iställe för 100 eller 200% på din skärm ;)

gratulerar till en riktigt fin kamera föresten!
 
Okej, bra att jag inte behöver oroa mig då!
Är ju mycket nöjd med D80n annars, riktigt trevlig att fota med. Som amatör kan man nog växa en hel del tillsammans med den kameran.

Tackar för alla svaren!
 
Bilden är ju helt felexponerad, dvs kraftigt underexponerad, då blir det brus, även med en Canon :)

Det skulle du sett om du tittat på histogrammet, själv skulle jag valt att spotmäta ansiktet på modellen i den bilden.

/kent
 
Senast ändrad:
Har sett många och tagit några testbilder när det gäller brus på högre ISO (>= 400) på D200, D80, 400D, Canon 5D och tom 1D MarkII.

Slutsatsen är att det är inte speciellt stor skillnad. Är man som jag väldigt kräsen så tycker man att det brusar rätt bra om allihop. Det är en myt att inte Canon brusar, och framför allt att inte 5D brusar. Det gör den visst!

Men, om du är noga med att exponera rätt kommer du att kunna fota i ISO 800 med din D80 och på en utskrift inte kunna se bruset. Är exponeringen sämre, är det mkt mörka partier och framför allt om du på din (kanske okallibrerade och oftast över-) skarpa LCD skärm zoomar in till 1:1, så ser du bruset.

En tumregel är dock att rent brusmässigt så är det bättre att välja högre ISO än att underexponera och försöka ändra exponeringen efteråt i datorn (oavsett RAW/JPG).

Vill du bli av med brus så köp en bra brusborttagningsplugg och sätt dig in i hur den funkar. Jag kör Neat Image och läser man bara några sidor i manualen så får man ut kanonbilder utan brus. Jag har även DXO men tycker den däremot gör ett sådärbra jobb på att ta bort brus. Tar inte bort allt brus och gör bilden ful.


/Peter
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.