Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mycket att tänka på när man ska välja kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hekla

Avslutat medlemskap
Håller på med den inte helt enkla processen att välja ny kamerautrustning, vilket inte är så lätt. Jag har försökt läsa på en hel del. Mina val står mellan nikon och canon. Men en sak jag undrar över vad gäller nikon är hantering av deras nef-filer. Vad jag har förstått så kan inte alla rawkonverterare läsa deras filinformation. Vad innebär detta i praktiken? "Måste" man använda Capture NX för att konvertera filerna på bästa sätt? Eller funkar t ex Adobe Camera Raw lika bra.
Hoppas att någon kan förklarar det här för mig....

mvh/lisa
 
Enligt Adobe så stöder Camera Raw följande kamerors RAW -filer (NEF som är Nikons namn på RAW).Nikon *
D1 D1H D1X D100 D200 D2H D2Hs D2X D2Xs D40 D50 D70 D70s D80 + ett antal coolpix modeller
 
Jo, att ACR kan läsa filerna och att man kan öppna och konvertera vet jag, men jag har också läst att där finns krypterad information i nef-filer som bara går att läsa i nikons egna program och att det bland annat skulle ha betydelse när det gäller brusnivåer. Kanske är det bara av teoretisk betydelse, och min undran är då om det också spelar en praktisk roll och om man i så fall bör använda t ex Capture Nx om man har en nikonkamera?
mvh/lisa
 
Jag är ingen RAW expert så kanske någon annan kan hjälpa här. Dock finns det nog lite olika uppfattningar i frågan. Om du följer debatten på Nikonians så verkar huvuddelen konvertera till RAW i NX för att därefter göra efterbehandling i Photoshop så det ligger kanske något i vad du säger.
 
Har inte testat Adobe camera RAW på andra märken än KonicaMinolta men där kan jag iallafall konstatera att KM:s medföljande lilla (skit-)program hanterar 7D:s färger klart bättre än Adobe. Det verkar inte som om Adobe har bemödat sig med att köpa in sig hos KM utan bara har gjort så bra man kan ändå.
 
Kan kanske inte tillföra så mycket till snacket men Canon rekomenderar jag. Är såld på canon då jag fortfarande inte hittat nått med märket jag inte gillar. Eller jo förresten, pris på objektiven jag vill ha, dom e lite väl dyra men annars så rekomenderar jag Canon. Samt då att du slipper detta med att konvertera filer fram och tebax :)
 
Pentax K10D har stöd för att ta foton direkt i DNG, vilket är standardformatet för digitala negativ. De behöver alltså inte konverteras.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.