Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motvalsjag

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Wahlgren

Aktiv medlem
Istället för att lägga ut bilder på bajs tänkte jag vara lite allmänt motvalls:

Mest för att få igång lite funderingar...

1. Det finns inget skärpedjup.

2. Om man vill ha stort "skärpedjup" så är teleobjektiv bäst.

3. Filmkorn är mer digitalt än vad digitalkameror är.

4. Fisheyeobjektiv är de enda som eg inte har distorsion.

Vore kul om någon sa emot, för naturligtvis har jag fel ;)

Har ingen aning om vart du vill komma men jag kontrar med: Du kan ställa in ett objektiv på oändligt, min D7i går faktiskt att manuellt ställa in ännu längre, alltså bortom oändlighet. Borde då inte jag i sökaren kunna se längre eller finns det inget bortom oändligheten? Om det nu finns nåt där, vad?

//Larsa

Det där med distorsion på fisheye är väl på sätt och vis rätt för utan distorsion vore det inget fisheye, och då borde man inte kunna kalla distorsion för distorsion i fisheyefallet...kanske

Magnus Wahlgren skrev:
Istället för att lägga ut bilder på bajs tänkte jag vara lite allmänt motvalls:

Mest för att få igång lite funderingar...

Näe.. det styrs av hur skarp jag är i huvudet.
Javisst! Glugga ner!
Ja iallafall i D100 ;)
Ingen av oss ser världen "rätt", så det du säger stämmer

Magnus Wahlgren skrev:
Saningen är att det helt saknar betydelse om det är vidvinkel eller tele vad gäller skärpedjup, det är förstoringsgraden (och bländaren) som avgör skärpedjupet.

Re: Re: Re: Motvalsjag

Arleklint skrev:
Skärpedjupet beror enbart av hur skarp fotografen är i huvvet!
Det är därför jag ofta fotar med stort skärpedjup, för att skarpheten är stor alltså;)
(Korta skärpedjup använder jag bara extremt tidiga mornar eller när kaffet är slut..)

Re: Re: Re: Re: Motvalsjag

lottae skrev:
Det är därför jag ofta fotar med stort skärpedjup, för att skarpheten är stor alltså;)
(Korta skärpedjup använder jag bara extremt tidiga mornar eller när kaffet är slut..)

Jag har sällan fått till ett stort skärpedjup ;)

Re: Re: Re: Re: Re: Motvalsjag

Arleklint skrev:
Jag har sällan fått till ett stort skärpedjup ;)
Oki, jag erkänner att jag kör med korta skärpedjup just innan läggdags också (som nu..)
Men hög skärpa menade jag till övriga tider minus mornar och så länge kaffeburken inte är tom;)

(Heter det inte "stort skärpedjup" förresten?)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Motvalsjag

lottae skrev:
Oki, jag erkänner att jag kör med korta skärpedjup just innan läggdags också (som nu..)
Men hög skärpa menade jag till övriga tider minus mornar och så länge kaffeburken inte är tom;)

(Heter det inte "stort skärpedjup" förresten?)

Jag brukar kunna öka skärpedjupet med "Red Bull"

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Motvalsjag

Arleklint skrev:
Jag brukar kunna öka skärpedjupet med "Red Bull"
Uschigt och onyttigt. Jag föredrar korta framför den höjningsmetoden iaf;)

(och hoppas att ingen tog mina föregående inlägg på allvar..)

Jag förstår vad du menar och ja jag anser oxså att filmkorn är digitala då de representerar två olika tillstånd som kan vara direkt jämförbart med digitala sensorer som registrerar en 1 eller en 0.

Dock vill jag påpeka att sensorn är ett medium som är dynamiskt och förändrar sitt tillstånd helatiden och det kräver ett lagringsmedium för 1 0ch 0. Den väsentliga skillnaden är att jag på filmmediets statiska lagringsmedium kan se bilden utan matematiska algoritmer för att tolka bilden. Det kan jag inte med ett CF kort, CD skiva eller en HDD.

Film vinner med hästlängder när det kommer till betraktnings simplicitet, mot det digitala som kräver esoteriska matematiska beräkningar och minstsagt komplicerad utrustning för att läsa sitt lagrings medium.

Det var mina fem öre.

Chris

Jag har också en seriös tanke med mina små paradoxer. ;)

Magnus Wahlgren skrev:

För den "absoluta skärpan" ligger i ett plan vilken bländare som än används.

Detta vill jag hävda, för om man bländar ner en glugg med kort brännvidd kraftigt (Typ 8mm fisheye på bl 22...) så blir skärpan kvaddad av diffraktion och då känns det inte meningsfullt att prata om skärpedjup. Skärpedjup utan skärpa, liksom...

För filmkornet är binärt, det finns, eller finns inte på en given punkt; 1 eller 0. Sensorn reigstrerar ljuset ANALOGT d v s utan kvantisering. Hepp.

För när vi tittar på t ex en stor byggnad på relativt nära håll så ser vi de perifera delarna av byggnaden i mindre skala, precis som vi ser alla andra mer avlägsna saker i mindre skala. Det är bara fisheyeobjektivet som tar hänsyn till detta.

Detta är iaf ett alternativt sätt att se på det hela. Ett annat sätt är att en tvådimensionell återgivning av ett tredimensionellt objekt (eller hur många dimensioner det nu finns...) alltid innebär en form av förvrängning.

Tyckte att det var kul att vända lite på invanda tankar.

Fler reaktioner?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar