Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motsvarighet till magiska 50/2,0 för m4/3

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
För lite sen gick jag igenom lite foton tagna med olympus 50 2.0 makrobjektivet och blev ruskigt imponerad. Skärpan är perfekt och motivet som är i fokus poppar ut ur bilden och ger en 3d känsla. Nu har jag inte klassiska 4/3 längre utan m 4/3. Frågan är om olympus 45 1.8 ger en likadan 3d känsla och skärpa som 50 2.0 eller om lösningen är att använda makrot med adapter på m4/3 hus ? Skulle af fungera med 50 2.0 och adapter på m 4/3 hus eller är den för slö för att vara meningsfull? Tacksam för er tankar och synpunkter!

Jag har inte 50/2,0 själv men jag tycker att mitt 45/1,8 ger den känslan. Men om det är exakt samma känsla som i makrogluggen kan jag av naturliga skäl inte säga.
Enligt testerna på SLRgear är i alla fall 45/1,8 i praktiken lika skarpt som 50/2,0, så förutsättningarna borde finnas.

Nya MFT macron

.
Panasonic har ju redan ockuperat platsen närmast 50mm med sitt LEICA DG MACRO-ELMARIT 45mm F2.8 ASPH. MEGA O.I.S. Det objektivet har en litet kortare brännvidd, fast klarar 1:1 avbildningsskala utan en extra mellanring.

Olympus siktar en bit bortom 50mm med sitt kommande M.ZUIKO DIGITAL ED 60mm f2.8 macro, som även klarar 1:1 avbildningsskala utan en extra mellanring. Även Olympus egen porträtt 45:a är anledning till att söka en alternativ brännvidd för normal-makrot.

Det klassiska Olympus ZUIKO DIGITAL ED 50mm F2.0 Macro behöver mellanringen EX-25 för att nå avbildningsskalan 1:1, men har fördelen av att samtidigt erbjuda den bättre ljusstyrkan ƒ/2.0. Det här macro-objektivet känns vidare igen på att det har en konkav frontlins, fast trots att den typen är relativt ovanlig, så kanske det ändå är en av konstruktionsdetaljerna som gör detta objektiv magiskt.

M.ZUIKO DIGITAL 45mm F1.8 har ju fått goda omdömen för porträttfoto. För närbilder borde en akromatisk lins (närbildsfilter) kunna användas. Hur bra det kommande ED 60mm ƒ/2.8 Macro kommer att bli för porträttfoto återstår att se, det är i alla fall damm- och stänkskyddat som det magiska ED 50mm ƒ/2.0 Macro.

Nu har jag införskaffat och hårdtesta gluggen. Den är helt brutalt skarp, lätt skarpast av de objektiv som jag har tillgång till där några är bra mycket dyrare. Det måste vara det objektiv ger mest skärpa för pengarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar